מינון אפקטיבי של אפקסור XR

דיון מתוך פורום  תרופות ורוקחות

12/05/2016 | 21:40 | מאת: אסף

ליאת שלום, התחלתי לפני מספר שבועות בלקיחת אפקסור XR, התחלתי שבועיים במינון 75 מ"ג והתחלתי להרגיש כבר טוב, הפסיכיאטרית המליצה לי לעלות ל-150 מ"ג (טרם שיחה איתה לגבי ההשפעות עם ה-75 מ"ג) כאשר ניסיתי לעלות אני כבר מעל שבוע על 150 מ"ג, אני מרגיש פחות טוב בהרבה וגם חש יותר תופעות לוואי, ייתכן שהמינון של 75 מ"ג מספיק אפקטיבי עבורי ויכול לסייע במצבי? אוכל לומר שיש לי רגישות גבוהה לתרופות ולמשל בעבר שניסיתי אסיוול או תרופות הרגעה אפילו החצי מינון של המינון הנמוך ביותר השפיע עליי. האם ב-75 מ"ג התרופה לא תפעל כלל על אפקט הנורדרנאלין? האם במידה ולא, האם יש SNRI שעובדת מהמינון ההתחלתי כבר על הנורדרנאלין? ואם כן האם היא יעילה גם לדיכאון וגם לחרדות והתקפי פאניקה? כי קראתי שמה-SNRI רק האפקסור מתווה להפרעות פאניקה. אציין כי קראתי בפורומים בחו"ל על מטופלים שסיפרו גם שעלו ל-150 מ"ג וזה עשה להם תופעות לא טובות ושירדו חזרה ל-75 מ"ג זה ממש עזר להם כמעט ללא תופעות לוואי. אודה על מענה לשאלותיי ועצתך בנושא.

לקריאה נוספת והעמקה

אסף שלום, במינונים נמוכים האפקט של אפקסור הוא בעיקר על סרוטונין ורק במינון של 150 מ"ג ומעלה יש אפקט משמעותי על נוראפינפרין. עלייה במינון לעיתים גורמת לתופעות לוואי כמו התחלת טיפול. בהרבה מקרים זה חולף עם הזמן, אך אם זה לא קורה, עליך להתייעץ שוב עם הרופאה. אפקסור סלקטיבית לרצפטורים לסרוטונין פי 30 מאשר לרצפטורים של נוראפינפרין. תרופה בשם סימבלתה הניתנת גם לדיכאון וגם להפרעות חרדה מסוימות, סלקטיבית לסרוטונין רק פי 10 מאשר לנוראפינפרין. היא אינה רשומה להתקפי פניקה. תרופה בשם איקסל, הרשומה בארץ לדיכאון בלבד, משפיעה באופן זהה על שני סוגי הרצפטורים. ליאת

13/05/2016 | 09:40 | מאת: אסף

תודה על תשובתך ליאת. האם ייתכן שהאפקסור XR משפיע על נוראפינפרין גם במינון 75 מ"ג רק במידה מועטה יותר? (מכיוון שהוא ביחס 1:30 ההשפעה של המוליך העצבי נמוכה במינון של 75 אך עדיין קיימת). אני חושב שבגלל שאני סובל מהתקפי פאניקה בעברי הגוף רגיש לנוראפינפרין ולכן מינון שהוא גבוה מדי עבורי כמו ב-150 מ"ג עושה לי תופעות שמשפיעות עליי לא טוב. אז אם אני מבין נכון היא גם ה-SNRI הכי נכונה עבורי עקב היחס הנמוך ביותר אצלה בין סרוטונין לנורדרנאלין מכל תרופות ה-SNRI.

מנהל פורום תרופות ורוקחות