חולה סכיזופרני-אפקטיב שאינו מגיב לתרופות

דיון מתוך פורום  סכיזופרניה

03/08/2016 | 16:42 | מאת: ריקי יפה

שלום. חולה סכיזופרני אפקטיבי שאינו מגיב לתרופות (כבר מעל שנתיים)- האם יכול להיות שהוא אינו מגיב לתרופות משום שאינו מוכן ואינו רוצה להחלים? ברור שהוא אינו רוצה לסבול,אולם לא מעוניין להתחיל "לתפקד בחיי היום יום", לא רוצה למלא מטלות יומיות, ומפיק ממחלתו רווח מישני? הוא יגיד שהוא רוצה להחלים, אבל הסאב-טקסט מראה אחרת.... אינני בטוחה שנושא זה נבדק אי פעם..... בתודה, ריקי יפה.

לקריאה נוספת והעמקה

תרופות אנטיפסיכוטיות הן יעילות אבל כ-10% מהסובלים מפסיכוזה אינם מגיבים לתרופות ונשארים במצב פסיכוטי. לפני שמחליטים שהמצב עמיד לטיפול חשוב לוודא שלא מדובר בשני מצבים שכיחים שגורמים להמשכות המצב הפסיכוטי: 1. אי לקיחת תרופות באופן סדיר. חוסר דבקות בטיפול התרופתי שכיח מאוד במצב פסיכוטי בגלל שאנשים לא מאמינים שהם חולים. 2. שימוש בסמים, לרוב הסמים יש השפעה הלוצינוגנית (מעוררת הזיות) שיכולה לעורר פסיכוזה. החלמה היא מה מצב של חוסר סבל או חוסר תסמינים, לא תמיד "תפקוד בחיי היום יום" הוא מדד לבריאות.

07/08/2016 | 12:59 | מאת: ריקי יפה

שלום, ותודה על התשובה. במקרה אליו אני מתייחסת, מדובר על חולה בת 37, עם אבחון של סכיזואפקטיב. אין לה כבר התקפי פסיכוזה, אך היא אינה מגיבה, כבר זמן רב לתרופות האחראיות על מצב הרוח. היא אינה מתפקדת בשום תחום, לדבריה חסרת רגשות ועניין, וישנה רוב הזמן ומדוכדכת. בשנתיים האחרונות חוותה חמישה אישפוזים במחלקה הפסיכיאטרית, נסתה תרופות רבות, ועדיין אינה מגיבה. שאלתי: האם יכול להיות שחולה אינו מעוניין להחלים בשל הרווח המשני של המחלה (לא דורשים ממנו למלא מטלות, מתעניינים בו....וכו ), ואז התרופות אינן משפיעות? מעין התנגדות פסיכוסומטית ? בתודה, ריקי יפה.

14/08/2016 | 20:36 | מאת: א

חוסר דבקות בטיפול "תרופתי" נובע בעיקר בגלל תופעות הלוואי של ה"תרופות". כמעט כל אחד שהמערכת נתנה לו כדורים בכפייה מתלונן על תופעות לוואי שכוללות עייפות, עלייה במשקל, שרירים נוקשים, מחשבה איטית וכו'. זה בדרך כלל מלווה בבן משפחה מתוסכל שמתלונן וממציא שטויות, ובפסיכיאטר שמשתף איתו פעולה כדי שיופיע ד"ר לפני השם שלו. שימוש בסמים לא קשור לאנשים שאובחנו נפשית, זו עוד דרך של הפסיכיאטרים לשכנע את הציבור למה היה צריך לתת "טיפול".

מנהל פורום סכיזופרניה