תרופות אנטי פסיכוטיות

דיון מתוך פורום  סכיזופרניה

15/03/2015 | 21:59 | מאת: מוטי

לד"ר שלום, מדוע פסיכיאטרים עדיין משתשמשים בתרופות אנטי-פסיכוטיות דור ראשון לטיפול בפסיכוזה? תרופות מדור שני פותחו כבר לפני כעשרים שנה והן משווקות בארץ. אבל פסיכיאטרים נותנים למטופלים שלהם את התרופות הישנות בלי ליידע אותם שיש כיום תרופות הרבה יותר איכותיות. לתרופות האנטי-פסיכוטיות יש הרבה תופעות לוואי: א. תסמינים דמויי מחלת פרקינסון - רעד במנוחה, הפרעה ביציבה, האטה בתנועה והבעת פנים קפואה. ב. אקאתיזיה - אי-שקט תנועתי חמור. צורך להתהלך כל הזמן או להקפיץ את הרגליים בישיבה. ג. קשיים בבליעה וחוסר יכולת לבלוע את הרוק. ד. טארדיב דיסקינזיה - נזק עצבי בלתי הפיך המתבטא בהתכווצויות שרירים בלתי רצוניות בפנים ובכפות הידיים. בתרופות דור שני ושלישי תופעות אלה כמעט אינן קיימות. תרופות אנטי-פסיכוטיות דור ראשון: הלידול, פרפנן, סמפ, קלופיקסול, אטומין, מודיקייט, טרוקטיל, רידזין ועוד. תרופות אנטי-פסיכוטיות דור שני: סרוקואל, גאודון, אביליפי (דור שלישי), קספליון, אינבגה ועוד. מדוע, אם כן, נותנים את התרופות הישנות גם באשפוז וגם בטיפול אמבולטורי?

לקריאה נוספת והעמקה
16/03/2015 | 09:38 | מאת: א

באשפוז יש טיפול ברברי, לכן נותנים כדורים בניגוד לרצונו של החולה כביכול. בנוסף גם טיפולים ברברים נוספים כגון קשירה למיטה לכמה שעות, ומתן זריקות למי שמתנגד לקחת כדורים. הפסיכיאטרים משתמשים בכלים אלו כדי לגרום למי שאינו משתף פעולה, לקחת את הכדורים. אגב לכדורים דור שני גם לא חסר תופעות לוואי, ואת ההמלצה על כדורים טובים יותר אנשים שומעים במרפאות הפרטיות ולא באשפוז.

לתרופות אנטיפסיכוטיות מן הדור השני יש פחות תופעות לוואי אקסטרפירמידליות אבל יש להן יותר תופעות לוואי אחרות שהן לא פחות מסוכנות, בעיקר תסמונת מטבולית - עליה בתיאבון ובמשקל, עליה ברמת סוכר בצום, הפרעה בפרופיל שומנים בדם - מה שמעלה סיכון למחלות לב וכלי דם ומוות מוקדם. בדיוק כמו שלא כל מי שלוקח תרופות מדור שני לא מעלה במשקל גם לא כל מי שלוקח תרופות מן הדור הראשון סובל מתופעות לוואי אקדסרפירמידליות. "איכות" של תרופה צריך לבדוק לפי היעילות ותופעות הלוואי ותרופות מן הדור הראשון הן יעילות מאוד, לפעמים יותר יעילות מן התרופות מהדור השני, למטופלים מסויימים תופעות לוואי אקסטרפירמידליות פחות קשות מהשמנה או סוכרת. הבחירה בתרופה היא תמיד אישית למטופל לפי התלונות, האבחנה והרגישות שלו לתופעות לוואי.

מנהל פורום סכיזופרניה