טיפול בסימנים שליליים

דיון מתוך פורום  סכיזופרניה

21/01/2015 | 20:54 | מאת: דנה

ענת שלום רב! שמי דנה בת 23. לפני כעשרה חודשים אובחנה אצלי מחלת הסכיזופרניה. כיום מטופלת באביליפיי 10mg מרגישה טוב יחסית וחזרתי לתפקוד כמעט ומלא. הבעיה שנותרה מציקה לי היא מעין לקות קוגניטיבית וירידה חדה בעוצמת הרגשות המקשה עליי ליצור אינטראקציה עם אנשים כבעבר, לקלוט ולעבד מידע כמו שצריך. האם ישנה דרך מעשית לשפר את החסכים הללו? אשמח לתגובה בהקדם..

23/01/2015 | 03:59 | מאת: אורי

גם אני אובחנתי לפני כעשרה חודשים בסכיזופרניה, אני סובל מתסמינים שליליים מאוד דומים לשלך עליהם ניסיתי לפרט בשאלה שהעליתי בפורום הזה תחת הכותרת "הפרעה נוירו-קוגניטיבית בסכיזופרניה". מכיוון שההפרעה או הלקות הזאת היא מאוד סובייקטיבית היה לי קשה מאוד להסביר אותה לגורמים הרלוונטים ולמרות שהעובדת הסוציאלית די הבינה את מה שניסיתי להסביר - הפסיכיאטרית ממש צחקה עלי וחשבה שזה תסמין פסיכוטי שאני מדמיין. מאוד נעלבתי ממנה למען האמת ואחרי שהיא הציעה להעלות את המינון של הזריקה שאני מקבל ממש הרגשתי רע וחסר תקווה בנוגע לשינוי המצב. למרות זאת, הדעה הבלתי מקצועית שלי גורסת שייתכן קשר נוירולוגי כלשהו ולכן אני מתכוון לפנות לנוירולוג בעניין הזה ואף לעשות CT ו- EEG . הופתעתי לגלות שניסוחך הקצר מתאר הרבה יותר טוב את מה שאני ניסיתי לתאר בהרבה יותר מילים ואני מקווה שתקבלי מענה הולם כאן או במקום אחר - אם ובמידה ואת מרגישה או חושבת שאנחנו חווים לקות דומה - אני ממש אשמח אם תוכלי לעדכן אותי בנוגע לממצאים רפואיים שתגיעי אליהם בעתיד - אני אשמח לעשות כן גם .

24/01/2015 | 00:23 | מאת: דנה

יצא לי בעבר לשבת ולקרוא את הפוסט שכתבת בנוגע לשאלת הקיום של קשר נוירולוגי לחסכים הקוגניטיביים-רגשיים המסוימים הללו שאנו מרגישים ולחלקו מאוד התחברתי. רובו ככולו מתאר מצוקה של אדם הסובל מתסמינים שליליים של המחלה ומנסה לנתח מנין נובע הדבר וכיצד ניתן להביא לשיפור במצב. גם אני מתעסקת המון בחיפוש אחר פתרון ללקות שתיארתי וזוהי הסיבה שבחרתי בין היתר גם לפנות לפורום הזה. באשר לירידה בעוצמת הרגשות ועיבוד המידע ייתכן כי חלק מהתרופות שניתנות לך גורמות לירידה בעוצמת הדופמין ( שידוע כמשפר מצב רוח ותפקודי קשב ולמידה) ואולי כאן טמון קצה החוט בדרך למציאת פתרון לשיפור במצבך. שווה לך אולי לבדוק אפשרות של הורדת מינון התרופה שאתה מקבל עם פסיכיאטר. בקשר לבדיקות- על בדיקת EEG לא שמעתי. בבדיקת CT נבדקתי לפני התלקחות המחלה, שעוד התחלתי להרגיש שינוי של ממש בצורה בה אני מתפקדת (כמובן מבחינה רגשית וקוגניטיבית) ונוירולוג שלח אותי לעשות את הבדיקה שלא העידה על שום דבר חריג. כמובן שכל מקרה לגופו ואולי התייעצות עם נוירולוג ובדיקת CT בהתאם יוכלו לעזור לך לשפוך אור על הבעיה שאתה מתאר ולתת לך מענה. אני אמשיך לחפש לי פתרונות נוספים למצב ואם אגיע לאחד שיוביל אותי להתקדמות אשמח כמובן להשאיר הודעה ולעדכן.

טומוגרפיה ממוחשבת (CT) היא בדיקת הדמיה שמראה את מבנה המוח באופן גס ואינה מראה שינויים מבניים עדינים או שינויים בתפקוד התאים. בדיקת אלקטרואנצפלוגרפיה (EEG) היא בדיקת אותות חשמליים דרך הגולגולת, גם כאן הבדיקה גסה ואינה יכולה להבדיל בין אותות מאזורים שונים במוח או על איזה תפקוד מראה האות. היא נעשית בעיקר כדי לגלות מוקד אפליפטי ופחות יעילה לדברים אחרים. בשתי הבדיקות אין ממצאים אופייניים לסכיזופרניה פרט לאטרופיה כללית ב-CT או האטה כללית ב-EEG. סכיזופרניה היא מחלה נוירו-התפתחותית (מחלה בהתפתחות המוח) ולא נוירו-דגנרטיבית (התנוונות המוח כמו דמנציה), כלומר המחלה קיימת מגיל צעיר ויש לה סימנים בהתפתחות המוח עוד לפני שמופיע ההתקף הפסיכוטי הראשון. מופיעים ליקויים קטנים שניתן להבין בדיעבד שהיו קשורים למחלה, הפרעות נוירולוגיות "רכות" כמו הפרעות בקואורדינציה מוטורית, רפלקסים פרימיטיביים, הפרעה באינטגרציה של חושים (פגיעה בזיהוי תחושה, בלבול בין ימין ושמאל).

את מתארת סימנים שליליים אולם כדאי לפנות לרופא המטפל לבדיקה כדי לוודא שאלו אכן סימנים שליליים ולא משהו אחר. פרט לתרופות יש טיפול שיקומי לסימנים השליליים שיכול לעזור לארגון, יוזמה וקשרים חברתיים. נעשים נסיונות בתרופות ותוספי מזון לטיפול בסימנים שליליים, לרוב לא מדובר ראיות חזקות במיוחד. טיפול בלפונקס הוכח כמפחית סימנים שליליים, טיפול בסוליאן עד מינון של 300 מ"ג נמצא כמפחית סימנים שליליים

29/06/2015 | 16:27 | מאת: גיורא

אני מתפעל מהידע, מהבגרות ומיכולת הביטוי הגבוהה של הנועצים. אני מאוכזב מהניסוח הלאקוני ומרמת האמפטיה הנמוכה, לדעתי, של הרופאה.

מנהל פורום סכיזופרניה