מה ההבדל

דיון מתוך פורום  סכיזופרניה

15/01/2015 | 11:17 | מאת: מונץ

מה ההבדל בהרכב הכימי ובפעולה בין כדורי הSSRI השונים? למשל פרוזאק ורסיטל. שניהם מאותה משפחה אשר אמורה להשפיע על הסירוטונין ושניהם נגד דיכאון וחרדה. אך הן שונות. במה מתבטא השוני? אודה לתשובה לדגומה שהבאתי בין שני הכדורים:פרוזאק ורסיטל. תודה רבה

לקריאה נוספת והעמקה

פלואוקסטין (פרוזאק) וציטאלופרם (רסיטל) שייכות לקבוצת SSRI, התרופות מעכבות ספיגה מחדש של סרוטונין באופן סלקטיבי. לא ידוע כיצד עיכוב הספיגה משפיע על מצב הרוח או על חרדה ולכן לא יודעים בדיוק איך התרופות עובדות. ההבדלים בין התרופות מתחלקים לכמה חלקים: 1. הבדלים בהשפעה של הגוף על החומר (פרמקוקינטיקה): עד כמה הוא נספג, כמה מהר הוא מגיע לרמה מקסימלית בדם, כמה מהר הוא מתפנה מהגוף. לדוגמא זמן מחצית החיים (הזמן עד שהרמה בדם יורדת לחצי מהמקסימום) של רסיטל הוא כ-30 שעות ולעומת זאת של פרוזאק הוא מספר ימים, אפילו עד 15 יום לתוצר הפעיל שלו. הרמה של רסיטל בדם תלויה לינארית במינון שלו, לעומת זאת פרוזאק מעכב את הפירוק של עצמו ולכן יש עליה במינון בדם לא לינארית, כלומר הרמה בדם עולה יותר מאשר העליה במינון. 2. הבדלים בהשפעה של החומר על הגוף (מה הזיקה שלו לנשאים ולרצפטורים השונים, מה עצמת הקישור, כמה מהר הוא מתנתק מהם, עד כמה הוא מפעיל את הרצפטורים). התרופות נוגדות דיכאון וחרדה מן הדור הקודם (טריציקלים) גם מעכבות ספיגה של סרוטונין אבל הן פחות סלקטיביות ולכן הן משפיעות על מעבירים עצביים (נוירוטרנסמיטרים) נוספים כמו נוראדרנלין, אצטיל כולין, היסטמין, דופמין. למרות ש-SSRI יותר סלקטיבים עדיין יש להם השפעות נוספות והתרופות נבדלות במידת ההשפעה. לדוגמא סרוקסט גורם יותר לסדציה ותיאבון לעומת פרוזאק שיכול לגרום ליותר פעילות וירידה במשקל.

15/01/2015 | 14:36 | מאת: מונץ

1.מה זאת אומרת שלא ידוע לכם כיצד עיקוב הספיגה החוזרת משפיעה על מצב הרוח והחרדה? את רוצה לומר לי שאתם נותנים את הכדורים הללו כי נבדק שהם יעילים לדיכאון וחרדה אף על פי שלא ברור למה? 2.אז את רוצה לומר שכל כדור בהרכבו הכימי משפיע על נוירוטרנסמיטרים שונים? מדוע דרוש גיוון כה רחב בין כדור לכדור ברמת הנוירוטרנסמיטרים שהוא משפיע עליהם?

מנהל פורום סכיזופרניה