פריצת דיסק - פענוח בדיקות וממצאים קלינים

דיון מתוך פורום  ניתוחי עמוד שדרה אנדוסקופים, פריצות דיסק

03/01/2015 | 20:08 | מאת: יוני

שלום ד"ר, לפני כשלושה חודשים התחילו לי כאבי גב קלים עם הקרנה קלה לרגל שמאל. לפני כשבועיים היתה לי החמרה משמעותית - הקרנה חזקה מאד לרגל שמאל ולאיבר המין, ותכיפות במתן שתן (יש זמנים בהם זה כל פחות משעה). בגלל ההקרנה לאיבר המין, האורטופד של קופ"ח שלח אותי בדחיפות למיון, כדי לשלול תסמונת קאודה. במיון נבדקתי ע"י אורטופד, אורולוג, ונוירולוג, ונשלחתי לבדיקת CT. הממצא הנוירולוגי היחיד היה שעקב אכילס הופק מימין בלבד. כל השאר היה תקין. תוצאות ה-CT שביצעתי במיון הן: ישור של העמדה התקינה של הע"ש המותני. שמורל קטן בלוחית קצה עליונה של L1. אין מסות פרהספינליות. תעלה גרמית צרה בכללותה. L3-4 בלט דיסק אחורי עם לחץ קל על השק. ללא היצרות של הפורמינות דו"צ. L4-5 בלט דיסק אחורי עם היצרות השק. ללא היצרות של הפורמינות דו"צ. L5-S1 בקע דיסקל פרהסנטרלי מצד שמאל, ישנו מרכיב של הדיסק אשר לוחץ על שורש S1 משמאל בחלקו התוך תעלתי. לקורלציה קלינית. מבנה גרמי: ללא עדות לשבר, ללא ממצא מוקדי. מרקם גרמי אחיד. ממצא לוואי - בלוטות בטניות קטנות לאורך שורש מזנטרי. לקורלציה קלינית לבירור בהתאם. לאחר כמה ימים, ביצעתי גם בדיקת MRI. תוצאות ה-MRI הן: ללא עדות לתמטים, תזוזות או שינויים הרסניים בחוליות. מנח לורדוטי שמור. ללא עדות למסה פרה או פרה ורטברליות. תעלה הספינלית גרמית ברוחב תקין. חוט השדרה בעובי ובעוצמת אות תקין. הקונוס בסיומת L1 ללא עדות לאותות חריגים. הודגמו אותות תקינים ממח עצם חולייתי. בהסתכלות ספציפית על המרווחים הדיסקלים: L1-L2 בגדר הנורמה. L2-L3 בגדר הנורמה. L3-L4 בגדר הנורמה. L4-L5 בגדר הנורמה. L5-S1 בקע דיסק פרא-מדיאני משמאל, הלוחץ את השק הדוראלי ואת השורש היורד של L5 משמאל. אודה לך אם תוכל לפענח לי את תוצאות הבדיקות הנ"ל, ואם תוכל להבהיר לי אם הן עולות בקנה אחד עם התלונות שלי על ההקרנה לאיבר המין ולהשתנה התכופה. האם הממצאים הקלינים אכן יכולים להעיד על תסמונת קאודה? או שאין חשש כזה? כמו כן, אשמח להבין האם הגיוני שבבדיקות ה-CT וה-MRI חלק מהממצאים שונים? (למשל - ב-CT רשום שהתעלה הרגמית צרה, ב-MRI רשום שהיא ברוחב תקין, ב-CT מצאו לי שני בלטים נוספים) על איזו בדיקה אפשר לסמוך יותר? בכל מקרה הכאבים בלתי נסבלים, אני לא מסוגל לשבת ליד השולחן אפילו לאכול צהריים, והתכיפות במתן שתן פשוט בלתי נסבלת. מה היית ממליץ כשלב הבא? אני מבין שבדרך כלל מחכים כחודשיים שהכאבים יעברו לבד. אך האם הספירה מתחילה מתחילת הכאבים או רק מהרגע שבו הם בלתי נסבלים? בינתיים אני מטופל במשככי כאבים ובארקוקסיה, שלא עוזרים לי בכלל. תודה רבה.

לקריאה נוספת והעמקה

אהבתי את התיאור ואת השאלה. כל עוד אתה מסוגל לעמוד על אצבעות הרגל השמאלית ואין תחושת נימול, יש עדיין חלון כדי לא להגיע לניתוח. אם לא תראה שיפור בשבועיים הקרובים, כדאי להתייעץ עם רופא מנתח.

04/01/2015 | 10:41 | מאת: יוני

שלום ד"ר, תודה רבה על התייחסותך. בדקתי את עניין האצבעות - אני יכול לעמוד על אצבעות הרגל השמאלית רק אם אני נעזר במשהו (כנ"ל גם לגבי רגל ימין), האם לזו כוונתך? האם אני יכול להיות רגוע בנוגע לתסמונת קאודה? הממצאים הקליניים לא יכולים להעיד על כך? ומבחינת הבדיקות - האם MRI אמינה יותר ביחס לCT? תודה רבה ושבוע טוב.

מנהל פורום ניתוחי עמוד שדרה אנדוסקופים, פריצות דיסק