התייעצות לגבי ייעוץ ע"ש צווארי לאשה בת 89

דיון מתוך פורום  ניתוחי עמוד שדרה אנדוסקופים, פריצות דיסק

24/11/2014 | 11:46 | מאת: אלמה

שלום לכלם, אמי בת 89. עד לא מזמן בריאה לגמרי. הלכה בסדר , ולא הרגישה בעיות שיווי משקל. לאחרונה נפלה פעמיים , בראשונה – כנראה נכשלה במשהו (?) האחרונה בוודאות ללא מכשולים, בלי אובדן הכרה, בבית, באופן ממש לא ברור. ולכן היא עוברת כעת בירורים להבין מה הסיבה. ולראות אם יש מה לעשות למנוע את הפעמים הבאות חו"ח. הופניתה להרבה מאד בירורים - סיטי, קרדיולוגיה, נוירולוגיה ועוד.. בין היתר עשתה סיטי מוח וע"ש צווארי, בעיקר על מנת לשלול נוכחות "תהליך תופס מקום". בין המימצאים הנוגעים לע"ש צווארי : היצרות דיסקלית בגבהים C4-C5 C5-C6 C6-C7 המפרק הדנטו אטלנטי מוצר שינויים ספונדילוטיים בגובה C3-C4 משמאל, ב C4-C5 דו צדדי בסריקת המרווחים הדיסקליים : בגובה C3-C4 היצרות קשה קשה של הנוירופורמינה משמאל מישנית לזיזים גרמים ממקור דיסק אוסטאופיט קומפלקס. בגובה C4-C5 היצרות נוירופורמינלית , יותר ימנית בגובה c5-c6 בלט דיסק אחורי,לוחץ על השק הטקלי. אין לזהות דיסקופטיות נוספות. בסיכום : שינויים דיסקוגניים כמפורט. שינויים ספונדילוארטרוטיים , כמתואר. לאחר שחזרנו לרופא משפחה עם המימצאים המליצה להגיע למומחה נוירוכירורג ע"ש צווארי, לראות מה ייעץ לה . עשינו תור לאחד המומחים הטובים בארץ – שעוד לא הגיע המועד. מכל הבירורים שעברה עד כה, בינתיים אין סיבה ברורה לנפילות. בהתחלה לאחר הנפילה האחרונה היו הרבה כאבים בצוואר עם הקרנה לשכמות, ולעוד מקומות, (זה לא היה עד הנפילה) עכשיו (כחודש וחצי אחרי) כמעט ואין כאב. רק מדי כמה ימים, לא חזק, וממוקד בעורף בעיקר צד שמאל, בעיקר בלילה, אבל לא מפריע לישון. (האם זה בשל אותה היצרות קשה קשה מצד שמאל ב C3-C4) מספר רופאים שפגשו אותנו בדרך , כגון גריאטר, אומרים שאין טעם להגיע למומחה ע"ש צווארי, משום שמגיעים אליו להתייעץ על ניתוח, מה שכמובן אינה רוצה, וגם אנחנו לא חושבים שנדרש או כדאי בגילה המתקדם . השאלה שלי למומחי הפורום : האם יש לדעתכם יש משהו שמומחה יכול לייעץ לה לשיפור המצב הקשה הזה בע"ש צווארי ,או למנוע התדרדרות נוספת ?(שעד כמה שאני מבינה הוא בלתי הפיך המצב) תרופה? משהו אלטרנטיבי? או איזה טיפול מסויים ? אודה מאד אם תוכלו להשיב - לי במהרה, אני מתלבטת לגבי ביטול התור. אנחנו גרים בפריפריה, זו נסיעה רחוקה , (פגישה יקרה מאד, אבל על זה אין התלבטות), וטרטור לאשה בגילה. אם אין טעם , ואין מה לייעץ חוץ משיחה על ניתוח - אולי כדאי לוותר. אז מה דעתכם?

לקריאה נוספת והעמקה

אני נוטה להסכים לוותר על ההתייעצות עם רופא מנתח. התמונה ב CT כפי שמדווח אינה מחייבת ניתוח. כמובן שדעה זו בפורום אינה מחליפה ייעוץ מול רופא. הייתי ממליץ על פנייה לריפוי בעיסוק, אם הכאב בצד שמאל משמעותי ה=ניתן לשקול זריקה במרפאת כאב.

26/11/2014 | 10:30 | מאת: אלמה

דר' שלמה שלום, תודה רבה על תשובתך. הסיבה לפנייתינו למומחה - נוירוכירורג עמוד שדרה צווארי (בהמלצת רופאת המשפחה) היתה לבחון האם מצב ע"ש צווארי הוא אכן הגורם לנפילה, ובנוסף - לבדוק האם יש מה לעשות לשיפור המצב, או שמדובר בתהליכים בלתי הפיכים.... היא זו שהמליצה לנו על שם מסוים שראיתי שהוא מהמובילים בארץ, וגם אמא, גם אנחנו וגם הרופאה בכלל לא בכיוון של ניתוח (בגיל 89!) . עד לנפילה הזו , בכלל לא היה במודעות שלנו שיש לאמא בעיה כ"כ אקוטית עם ע"ש. 1.האם מגיעים למומחה כזה אך ורק לצורך התייעצות טרום ניתוחית ,או שישנן אלטרנטיבות אחרות לשיפור ולהקלת המצב, שביכולתו להציע? רופאים אחרים שראו אותה כגון גריאטר, נוירולוג, טוענים שמצב ע"ש לא יכול להיות גורם לנפילה (טרם הסתבר מה כן). וזה חשוב לנו לדעת, כדי לראות אם יש מה לעשות למניעת נפילות נוספות. 2.על סמך הממצאים כפי שנמסרו בסיטי, מה דעתך- האם המצב כן יכול לגרום לנפילה , ללא היכשלות או אבדן הכרה ? או שאכן אין קשר? 3.האם לדעתך די בממצאי סיטי או שהכרחי גם MRI? רופאים של קופ"ח אינם שולחים לבדיקה היקרה הזו (מה גם שמדובר בהרבה פחות קרינה מסיטי) , וגם כשמקבלים הפנייה, באיזור שלנו זה חודשים להגיע לבדיקה... 4. מה עושים בריפוי בעיסוק עם בעיות צוואר? התעמלות מיוחדת?

מנהל פורום ניתוחי עמוד שדרה אנדוסקופים, פריצות דיסק