שיעורי בית

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים

23/10/2014 | 20:23 | מאת: אמא

שלום רב, אני אמא ל- 3 ילדים בני 8 וחצי 6 ושנתיים. (כולם בנים).השאלה לגבי בני הבכור שבכתה ג'. הרקע: מדובר בילד מבריק, עם ראש מתמטי, דעתן. בכיתות א-ב סיים בהצטיינות ואף היה בין הילדים הבודדים שאותרו לשלב ב' במבחני מחוננות. הבעיה: אינו מעתיק מהלוח, או שמעתיק באופן חלקי. מתלונן על כאבים והתעייפות ביד. בנוסף, נמצא בצהרון ובדרך כלל כמות השיעורים לא מאפשרת לסיים שם, אם-כי לא אחת בוחר שלא לסיים ולעסוק בפעילות אחרת. טוען שטוב לו לעשות כשאני בסביבה. כל הסבריי על חשיבות ההעתקה מהלוח וכן חשיבות עשיית מירב השיעורים לפני שאני מגיעה אחה"צ - אינם עוזרים. לאחרונה מרבית הימים יוצא שבגלל שלא סיים להעתיק במקצועות רבי מלל, עלינו להשליםקודם את מה שלא כתב ורק אז להתפנות לשיעורי הבית. ברוב הימים כותב מה שהוא מספיק אך יש ימים שאינו מעתיק בכלל מהלוח. מוזר לי שדבריי על חשיבות הכנת השיעורים לפני הבית ועל מחשיבות העתקה במלואה אינם משפיעים עליו. הו8א יודע היטב כמה חשובים הלימודים ועד כה היה בעל מוטיבציה גבוהה להצליח וגם כיום, אך משום מה אינו "מרחם": עלי ועל עצמו ונוצר מצב שלפעמים יושבים עד 9 בערב על שיעורים שיכל לעשות את רובם בצהרון. אני מוטרדת ביותר כי התנהלות זו עלולה בסבירות גבוהה לפגוע בהישגיו בלימודים (בגלל שקצב כתיבתו איטי מעט ממרבית כיתתו נוצר מצב שהוא לא מספיק בכיתה את "עבודת הכיתה" ואז מבחינת המורה הוא מאלה שלא "חרוצים" (לא אמרה זאת אבל לבטח שמה לב שהוא לא מאלה שמגישים את המחברת לבדיקה לאחר שסיימו. זו מורה חדשה בכיתה). מדובר בילד מבריק, וכך סברו אך מוריו בשנים הקודמות. השנה כמות הכתיבה רבה הרבה יותר וכך גם כמות שיעורי הבית . איך אשכנע אותו להעתיק (למשל לגבי ימים שלא מעתיק כלום)הוא מבין בראש היטב את חשיבות ההעתקה מהלוח!! ובכל זאת לא תמיד מקפיד להעתיק (באופן כללי מתחבר יותר למקצועות "ריאליים") מהן המלצותיכם? האם להענישו? האם לכעוס? אני מתוסכלת מן המצב כי החינוך ראשון במעלה לגביי!@ הרי לא ניתן להמשיך עם מצב שמסכן את הערכת המורה כלפיו בגלל הככתיבה אדגיש כי הוא משתתף בשיעורים ומקבל מדבקות של מצויין, מעולה, טוב מאוד, בשל תשובותיו הנכונות והחכמות אבל בכתיבה ובהספק הכתיבה בכיתה - הסיפור אחר כמתואר..... תודה

25/10/2014 | 10:13 | מאת: אמא

בשבועיים האחרונים כמעט שלא מקבל מדבקות....ובנוסף שמעתי מהמורה שלפעמים גם כשיש יותר משעה להעתיק ולענות במחברת הוא מעתיק חלק וכלל לא עונה. בעוד שבבית עונה יחסית מהר על מטלה. לא ברור לי מה הוא עודה במקום (מפטפט אולי מצייר ואולי חודב הל דמויות ממשחקי מחשב או סדרות טלויזיה). המצב חמור בעיני....הילד מבריק מבחינת שכלו איך אוכל לשכנעו לתפקד טוב בכיתה הרי ציונים הוא יקבל לפי תפרודו בכיתה ןאם לא יעתיק ןלא יעדה מטלות בכיתה ציוניו לחלוטין לא ישקפו את יכוצתו ואת שכלו!!! האם להענישו לא לתת לשחק במחשב טו טלייזיה?

27/10/2014 | 12:22 | מאת: ליאת מנדלבאום

אמא יקרה, אני חוששת שתשובתי עלולה לאכזב או להרגיז אותך, ולכן אזהיר מראש שאינך חייבת לקבל את דעתי. את חוזרת בדברייך שוב ושוב כמה את מדגישה את חשיבות (חשיבות!!!) ההעתקה מהלוח, והכנת השיעורים. ובכן, בעיני, זה ממש - אבל ממש - לא חשוב, במיוחד כשמדובר בילד מבריק. מה שחשוב הוא הסקרנות, היכולת לספקה ביעילות, והעמידה במטלות הבסיסיות של ביה"ס (במיוחד כדי לא להסתבך). ילד נבון שיודע היטב את החומר אינו רואה כל טעם בשיעורי הבית המיותרים או בתרגול חומר שהוא כבר יודע. זה נתפס כמשעמם ומטריד, ומכאן גם חסר חשיבות עבורו. אם את חוששת שקימת בעיה גרפו-מוטורית, מן הראוי לבדוק זאת אצל מרפאה בעיסוק, ולוודא שאין מגבלה במוטוריקה. אם אין בעיה כזו, סביר שההתנגדות שלו נובעת משיעמום, שהפך (או הופך) להתנגדות. הלחץ שלך והחשיבות שאת מייחסת לציונים שלו ולהערכת המורים הופכים אתכם פגיעים לקשיים בעתיד, ואני מציעה לך לסגת מהמאבק בנושא. זה מתכון בטוח להתנגדות והתנהגויות "דווקא", וחבל. דווקא בשל היותו חכם, את יכולה להרשות לעצמך לזוז הצידה, לזכר שמדובר בילד צעיר, ולהניח לו למצוא את דרכו ללמידה יעילה. טפלי בקושי המוטורי, אם קיים, והניחי לו ללמוד מתוך שמחה והנאה. כשאנחנו הופכים את הלמידה לעונש - אנו משיגים בדר"כ את ההפך מהמקווה. מאחלת לך מאד שתצליחי :-) ליאת

מנהל פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים