הילד מתקשה להיגמל מחיתולים

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים

20/12/2016 | 11:49 | מאת: אורה

שלום רב, בני בן ה-3.5 מתקשה להיגמל מחיתולים כבר זמן מה ואני אובדת עצות. התחלנו בתהליך הגמילה בקיץ כחודש לאחר שעברנו דירה. דיברנו איתו על כך שנפרדים מהחיתול, שהוא ילד גדול והוא מסוגל לעשות את צרכיו בשירותים ואפילו הראינו לו דוגמה אישית ולקחנו אותו איתנו לשירותים. לצערי הרב כשניסינו לגמול אותו הוא היה בוכה בצרחות אימים כאשר היה מפספס בתחתונים והיה מתאפק במשך שעות ולא עושה. לאחר התייעצות הבנו שיש להניח לו לזמן מה ולחזור לגמילה שוב. חזרנו שוב לתהליך ושוב ללא הצלחה. חשוב לציין שלא כעסנו עליו כשפספס ואנחנו מראים לו שאנחנו מאמינים בו ושהוא יכול ומסוגל. השנה הוא התחיל גן עירייה ובגן הוא עושה את צרכיו באסלה ללא כל בעיה. בבית הוא לא מוכן בכלל לשבת על האסלה וגם לא על הסיר. אם הוא יושב אז הוא לא עושה כלום ומתלונן שהוא רוצה לרדת. לפני מספר ימים דיברנו איתו שוב על נושא הגמילה ושאלנו אותו ממה הוא מפחד. כששאלנו אם הוא מפחד להיפרד מהצרכים שלו הוא השיב בחיוב. הסברנו לו שזה בסדר לפחד וגם לאן הולכים הקקי והפיפי אחרי שהם יוצאים. היום הוא עשה קקי בחיתול בחדר השירותים והראיתי לו איך נראה הקקי שיצא וניגבתי לו בשירותים. נפרדנו מהקקי יפה ואמרנו שלום. השאלה היא האם יש עוד מה לעשות כדי לעזור לו בתהליך? כבר קשה לי להתמודד עם זה ואני לא יודעת מה עוד אפשר לעשות..תודה

לקריאה נוספת והעמקה

שלום אורה, מהתיאור שלך נשמע שהבן שלך כבר לגמרי גמול! הבעיה מסתמנת כשונה לגמרי והיא שהוא לא מוכן לעשות את צרכיו בבית. לכן אני מציעה לכם לבחון אילו רווחים יש לו מכך שהוא מסרב לעשות את צרכיו בבית, ואז לנטרל אותם עד כמה שניתן, ולוודא שהוא מקבל את אותם הרווחים ללא קשר לעשיית או אי עשייה של צרכיו באסלה. למשל, אם אתם חושבים שתשומת הלב הרבה סביב עשיית הצרכים היא הרווח שלו מכל העניין (שכנועים, שיחות, עידוד וכו'), אז עשו את ההיפך. הציעו לו לעשות את צרכיו באסלה, אם "מפספס" נקו מבלי לעשות עניין (וזה לא קל..), ומנגד נסו להגדיל את זמן ההורים איתו, שבחו אותו על הישגיו ועל כמה שכיף שיש לכם ילד גדול, תנו לו משימות של "ילד גדול" וגם צ'ופרים של ילד גדול. אני מאמינה שעם עקביות התכנית תעבוד.. בהצלחה! ירדן פרידון ברשף פסיכולוגיה קלינית וייעוץ מבוגרים וילדים 0523873044

08/01/2017 | 18:23 | מאת: אורה

קודם כל תודה רבה על תשובתך! הרווח היחידי שאני מצליחה לחשוב עליו שהילד שלי מקבל הוא עניין השליטה. הוא רוצה להחליט לבדו מה לעשות ומתי (לא רק בנושא הגמילה) וזה בסדר, אך הוא לא מביע כל רצון או יוזמה לעשות את צרכיו באסלה ללא שכנוע שלנו או קבלת פרס. הבעיה היא שכשאשר הוא לא מוכן לעשות את צרכיו באסלה הוא מבקש חיתול ומסוגל להתאפק במשך זמן רב עד שמגיע למצוקה ואין ברירה אלא לשים לו חיתול. זה מרגיש לי שהוא שוב חוזר אחורה ולא מתקדם.. אנחנו כל הזמן משבחים אותו על התנהגות טובה, מאוד מעודדים אותו לעצמאות ומאוד תומכים בו בתהליך, אך לא מצליחים לגרום לו לעשות את צרכיו בבית.. לא יודעת מה לעשות כדי לעזור לו :-(

הי אורה, ראשית אני מתנצלת על העיכוב בתשובתי. ראי, כפי שכתבתי לך, בנך כבר גמול. מה שמתרחש פה הוא עניין אחר שקשור בנושא של שליטה מולכם. אני יכולה להציע לכם כרגע פשוט להניח לגמרי לכל עניין הצרכים באסלה ולהפגין אדישות מוחלטת ביחס לזה. כאשר מבקש חיתול פשוט לשים לו, באדישות מוחלטת, לנקות אותו באדישות מוחלטת ולהסיר את כל העוקץ מהעניין. כאשר יווכח כי כבר לא מתקיימת מלחמת כוחות של שיכנועים וכניעות, אני מאמינה שעם הזמן הוא יחדל מהעניין. שימו לב, אם אתם מתחברים לעצתי, היו עקביים ולכו עם זה עד הסוף. במקביל, נסו לתת את הדעת לכל נושא השליטה בבית - כיצד בא לידי ביטוי במשפחתכם, מולו, בינכם ההורים, מול בני משפחה אחרים - ובהתאם נסו לאזן את הדברים. אם תרצו, תוכלו להתייעץ עם פסיכולוג/ית קלינית של ילדים כדי לחשוב יותר על העניין. כל טוב, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגיה קלינית וייעוץ מבוגרים וילדים 0523873044

מנהל פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים