כיצד משמרים כבוד בין אחים

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים

02/08/2016 | 09:31 | מאת: מורן

אני אמא ל-3 ילדים, בן 10 בת 7 ובת 3. סה"כ כולם ביחסים טובים ואנו חיים בבית שיש בו הרבה אהבה ונתינה. העניין הוא שבין הגדולים שלי התחילו להיות התנגשויות ולפעמים זילזול אחד בשני. בת ה-7 נוטה להלשין על אח שלה והוא מאוד כועס עליה. הוא זוכר לה את זה ומדבר אליה בצעקות וזילזול. הוא אפילו אמר שמבחינתו היא פחות חשובה בבית.לדוגמא ביקשתי שימזוג שתיה לכולם אז הוא אמר שימזוג לכולם חוץ מלאחותו. מצד השני, הבת שלי באמת לפעמים מעצבנת אותו בכוונה, מלשינה ולעיתים מקניטה אותו. והקטנה צופה מהצד ולומדת... אני יודעת שבין אחים מריבות זה דבר נפוץ, גם אני הייתי מתכסחת עם אחותי הגדולה אבל מאוד הייתי רוצה שאצלי בבית הילדים ידעו להפריד בין הכעסים לבין הכבוד ביניהם, שתמיד יהיו אחד בשביל השניה ולאחרונה אני רואה שהם הולכים ומתרחקים. כמובן שדיברתי איתם מספר פעמים, על חשיבות הקשר בינהם. אז הם נרגעים לכמה ימים ושוב חוזרים לריב. אשמח לקבל טיפים על איך לעזור להם לשמר את הקשר הטוב בינהם.

לקריאה נוספת והעמקה

שלום מורן, גם בבית שיש בו הרבה אהבה ונתינה קיימים רגשות לא קלים, כעסים, קנאה וכו'. רגשות אלו הנם חלק טבעי ממערכת יחסים של אחים ובתוך יחסים במשפחה בכלל, וכדאי להתייחס אליהם ככאלה. לכן אני מציעה בתשובתי הסתכלות רחבה יותר על המתרחש במטרה להתייחס למה שכן קיים וקורה כרגע בתוך המשפחה (ופחות לשאיפה לחיבור האחים). השאיפה שאחים "תמיד צריכים להיות אחד עבור השניה" היא עמדה אידיאלית ויש פעמים שיכולה להיות רחוקה ממצב מציאותי נתון. הדרישה לכבד בכל מחיר (גם אם קיימת כעמדה פנימית של ההורה וגם אם מועברת באופן ישיר) יכולה אף היא להתעלם ולא לזהות רגשות שקיימים בפועל. לא פעם אחים רבים ביניהם מתוך תחרות על המשאב ההורי. מהתיאור שלך זה עשוי להישמע שילדיכם חותרים להרגיש באופן ברור את מקומם במשפחה על ידי כך שהם מנסים להפחית בחשיבות ובערך האחר - בעיניכם. כבוד בין אחים מגיע קודם כל מתחושת כבוד לעצמם שמקבלים מההורים - מהתחושה שרואים אותי, מכבדים ומקבלים את הרגשות שלי (גם אם יש הגבלות על ההתנהגות) ושיש לי מקום מיוחד משל עצמי אצל אימא ואצל אבא. לא קל ליצר תחושה כזו אצל שלושה ילדים שנמצאים כל אחד בשלב התפתחותי אחר. ייתכן שהילדים שלך רוצים וזקוקים למקום מיוחד משל עצמם והעמדה ש" אחים צריכים להיות אחד עבור השני" גורמת להם להרגיש כרגע שהם צריכים להיות מקשה אחת? ייתכן שעל מנת לייצר אינדיבידואליות עבור עצמם (בהרגשה שלהם וגם ברצון שלהם שאתם תתמכו בזה) הם נאלצים דווקא להרחיק אחדאת השניה? במידה ואת מתחברת להשערות האלה, חשוב יהיה לעבוד דווקא על ייצור מקום נפרד לכל אחד מהם, הדגשה והבלטת יחודיותם בעינכם ההורים והגדלת זמן איכות נפרד עם ההורים. מקווה שהצלחתי לפתוח צוהר ונקודת מבט נוספת. בברכה, ירדן פרידון ברשף

09/08/2016 | 14:01 | מאת: מורן

הארת את עיני! זה מאוד מדבר אלינו כמשפחה, וזה באמת נכון שלאחרונה אין לנו כל כך זמן איכות בנפרד עם כל אחד מהם. נחתור לשינוי. שוב תודה!

מנהל פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים