אמא מודאגת...

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים

17/05/2015 | 09:20 | מאת: טלי

שני עניינים שיכול להיות שקשורים זה לזה... יש לי ילד בן 6.5 ילד אמצעי לאח בן 9.5 ותינוק בן 1.5נשאר שנה נוספת בגן בגלל קושי מוטורי ורגשי. כבר מדצמבר התחיל לשאול מתי עולה לכתה א ושמשעמם בגן... אין ספק שהשנה הזו חיזקה אותו אבל יש לי תחושה שגם פגעה בו. אני חושבת שהוא לא יודע מה הוא גדול או קטן.. מצד אחד הוא עדיין בגן ויש לציין עדיין עם תחתוני גמילה בלילה ומצד שני אנחנו אומרים לו שהוא גדול ומצפים ממנו לעשות המון דברים לבד , ולקחת אחריות על החדר שלו לעזור לנו כשמבקשים וכו. יש לו המון פחדים בלילה מדמיין שיש מישהו בחדר או שהמשחקים זזים בוכה שלא רוצה לישון לבד. עניין שני, בגן הוא משחק עם מס ילדים אך יש לו חבר אחד טוב שנשאר עמו משנה שעברה ואיתו הוא אוהב מאד לשחק. לצערי המשחקים ששניהם אוהבים זה מחשב. אני מרגישה שהבן שלי תקוע בתוך העולם הדמיוני של המשחקים. כל שיחה איתו גם אם מתחילה מנושא אחר איכשהו חוזרים לדמויות של המחשב. התחלתי להפריד ולהרחיק ביניהם ובבית המחשב סגור פרט לפעמיים בשבוע שבו מותר לשחק. בעבר הייתי מרשה שלוש שעות ביום.. אז הוא נתקע מול הטלויזיה וכשאני מכבה אותה אז הוא מתחיל להתבכיין שמשעמם ולא רוצה ואין לו משחקים וכו. גם כשאני אומרת לו שיביא משחק ואני אשחק איצו לא עוזר. אני מזמינה חברים אחרים הוא לא מעוניין שהם יבואו ואם כן באים הוא לא יודע במה לשחק איתם. לא רוצה לצאת לגן משחקים. שוכב מהרגע שמגיע הביתה אני בתחושה שהוא בסוג של משבר או דכאון... מה עלי לעשות מודאגת מאדד.

לקריאה נוספת והעמקה

שלום טלי, סיפקת הרבה פרטים חשובים בשאלתך ומתוכם אני יכולה להתרשם, גם אם מבין השורות, מכל מיני דברים/מצבים/אופני התיחסות שקשורים אלייך ולבנך. אנסה להאיר כמה מהם שאולי יסייעו לך להביט על הדברים מזווית מעט אחרת ולכוון את ההתיחסויות שלך בהתאם. לגבי הגן. להישאר שנה נוספת בגן בהחלט יכול להיות דבר מעט מבלבל..משהו ברצף נקטע או באיך שהילד תופס את עצמו, ולפעמים גם ההתיחסות הסביבתית לעניין הזה מבלבלת (שלא לומר שנויה במחלוקת). בהמשך לשאלת, התיחסות הורית רווחת לילדים כאל "קטן" ועכשיו "גדול" היא התייחסות שלמעשה מתעלמת מהילד ומהמקום בו הוא באמת נמצא ושנאחזת בקונספציות תיאורטיות. אני מציעה לכם לוותר על כל מיני תפיסות אפריוריות של "איך הוא צריך להיות עכשיו" ופשוט לצפות כמו גם לדרוש ממנו את מה שהוא מסוגל ויכול לעשות -היום- מבחינת השלב ההתפתחותי בו הוא נמצא, היכולות שלו בפועל כשגם האתגור שלו צריך להיות בהתאם (דוג' - לטאטא את החדר ולא נניח לשטוף אותו). כך הילד יוכל לפתח תחושות של מסוגלות עצמאות וערך עצמי. לגבי העניין השני. מתיאורייך נשמע שבנך משחק בגן עם ילדים (ולא למשל יושב שם בחוסר מעש ובבידוד כי אין שם מחשב), ושאפילו הצליח ליצור קשר קרוב וטוב עם ילד אחד - עד כאן הכל תקין וטוב..אם בבית הוא רוצה לשחק רק במחשב אז אולי כדאי לבחון את מצב הענינים בבית ומה מייצר את אותו "חוסר חשק" לעשות כל דבר אחר. בנוסף זה נשמע שההתערבויות שלך לטובתו בסופו של עניין (וככל הנראה לא בכוונה) נושאות אופי מעט שתלטני וביקורתי, דבר שבהחלט עשוי "לדכא" ילד. מדוע להתערב לו באילו חברים יבקרו אותו? מדוע להפריד אותו מחברו הטוב? אגב גם משחקי מחשב יכולים להיות חינוכיים ותורמים. ייתכן וכדאי לך לחפש ולמצוא משהו שאת בעצמך תוכלי להיות שותפה לו או להיות שבעת רצון מתכניו. בכל מקרה קחי בחשבון שעל מנת להיות מסוגל -לשחק - יש צורך בתנאים מסוימים כמו אווירה נינוחה, סביבה מעודדת ומאפשרת ועוד.. . טלי, טוב שעצרת עכשיו והחלטת לבחון את מצב הענינים. אני מציעה לך בחום לגשת להדרכת הורים טובה ולבדוק ביחד עם איש מקצוע כיצד להיות עבור בנך באופן המיטיב ביותר שיוכל לתמוך בתחושות מסוגלות חיות וחיוניות. כל טוב, ירדן פרידון ברשף

מנהל פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים