ניתוח כפתורים ואדנואידים

דיון מתוך פורום  אף אוזן גרון ילדים

02/10/2014 | 21:47 | מאת: קרן

שלום! ביתי, בת ה- 3 וחצי סובלת מזה כשנה מנוזלים באוזניים. בדיקות השמיעה מראות "ירידת שמיעה הולכתית מסוג low tone loss. באוזן שמאל ירידה מזערית עד קלה, ובימין- קלה עד בינונית. טימפנומטריה- type B דו- צדדי. SRT ימין- 20, שמאל- 15-20." הלכנו לרופא אא"ג שהמליץ על ניתוח כפתורים ואדנואיד (על סמך בדיקת השמיעה. והנחירות) בשיחה הוסבר לנו שכיוון שנוחרת (מתעוררת באמצע הלילה), מומלץ כריתת אדנואידים. הבנתי שאת ניתוח הכפתורים עושים כאשר הירידה מפריעה לתפקוד (בשפה למשל) אך אין לה איחור שפתי והיא מסתדרת מצוין עם מצב השמיעה הזה. שאלותי הן- האם אפשר להסתפק בניתוח אדנואידים בלי כפתורים? והאם הימנעות מניתוח הכפתורים עלולה לגרום לנזק לאוזן בהמשך, אפילו שהירידה קלה? (מה נפוץ יותר בירידות כאלה?- סיבוכים של ניתוח כפתורים או נזק פיזי לאוזן כתוצאה מנוזלים לא מטופלים?). אודה לך מאוד על תשובתך, אנו מאוד מתלבטים וחוששים. קרן.

לקריאה נוספת והעמקה

שלום קרן בקבלת החלטות לניתוח כפתורים נלקחים מספר גורמים. ראשית מידת ההפרעה של לקות השמיעה על התקשורת ובילדים גם על השפה. שנית חומרת ליקוי השמיעה ומשכו. מדצ אחד את מציינת שנוזלים קיימים באזוניים כבר שנה אך יש התייחסות רק לבדיקתש מיעה אחת . האם נעשו בדיקות נוספות לפני כן ? אין כל כל המאפיינים של בדיקת השמיעה בתיאור שמסרת אך סה"כ סף השמיעה לדיבור תקין . כך שעל סמך בדיקתש מיעה זאת אין הכרח לניתוח כפתורים. מאידך הנזולים קיימים כבר שנה ויש להתייחס גם לממצאים בבדיקת האזון האם יש סימנים לרתיעה של עור התוף דבר שיכול להיות בעיה כרונית ניכרת גם עם שמיעה תקינה. לסיכומו של דבר במידה והשמיעה סבירה, דיבור תקין ואין סימני רתיעה בעור התוף הניתוח אינו חיוני חשוב לעקוב על מצב האוזניים והשמיעה בברכה דר גורדין

08/10/2014 | 12:35 | מאת: קרן

תודה על התשובה! מניסיונכם, בירידה קלה כזאת (SRT- 15-20 בכל הבדיקות), הסיכוי שניתוח אדנואידים בלבד יפתור גם את בעיית הנוזלים הוא גבוה או נמוך? אנו פשוט שומעים מחברים על בעיות בניתוחי כפתורים ומאוד לא רוצים "לחורר" את האוזניים של הילדה, כשאין קושי תפקודי כתוצאה מהשמיעה, והשיקול היחיד בעד כפתורים הוא פחד מפני רטרקציה של עור התוף / בעיות נוספות בעתיד כתוצאה מהישארות הנוזלים. האם בירידות קלות יש סיכוי גבוה לרטרקציה או בעיות נוספות כתוצאה מהישארות הנוזלים? אם ניתוח אדנואיד אמור לפתור את מקור בעיית הנוזלים, אז לשם מה לעשות כפתורים? בתודה (רבה) מראש, וברכת חג סוכות שמח! קרן.

מנהל פורום אף אוזן גרון ילדים