סיפור ארוך: טיפול תרופתי לאחר שבץ מוחי קל

דיון מתוך פורום  שבץ מוח

17/06/2009 | 16:16 | מאת: א

רקע: בן 66, מעשן, לחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה (בעוונותי, לא מטופלים), פעילות גופנית מינימלית, בדרך כלל בריא, אוכל בריא, ולא נוטל תרופות. סבלתי מספר שנים ממספר אירועים של PAF והרבה אירועים ממושכים (שעה ויותר) של SVT. עברתי אבלציה ב 2005, מאז אין יותר PAF אבל יש הרבה אירועים קצרים של SVT (מס' שניות- 2 דקות). כמו כן מספר אירועים של המטוריה (1-3 ימים) בגלל ערמונית מוגדלת ודליות בצוואר כיס השתן. לפני שבועיים עברתי אירוע מוחי שהתבטא בראיה כפולה, איבוד מחצית שדה הראיה בכל עין וחוסר יציבות. מירב הסימפטומים חלפו לאחר כשעה וחצי. יותר מאוחר התאשפזתי והכל חזר לנורמה 24 שעות לאחר תחילת האירוע. עברתי CT ראש עם חומר ניגוד, אקג, אקו לב רגיל ותוך ושטי והולטר. CT ראש היה תקין ללא עדות לקריש, באקו אובחנו עליות קצת מוגדלות ללא קריש, ובהולטר אובחנו 3 אירועים קצרים של SVT, ללא AF. בסיכום המחלה רשום:CVA-VERTEBRO-BASILAR וגם TIP OF BASILAR TIA. לאור הסיפור של PAF בעבר ופיזור האוטם ומשכו הקצר, נראה שמדובר במקור אמבולי ולכן זקוק לטיפול אנטיקואגולנטי (קומדין), בנוסף לטיפול בלחץ דם ובכולסטרול. מאחר ואני חושש מקומדין (באופן כללי וגם בגלל הבעייתיות של כיס השתן), הרופאים המליצו בינתיים על אספירין 100 מ"ג (ובנוסף TRITACE מ"ג 2.5 וסימוביל 40 מ"ג). אני גם אתייעץ בקרוב עם קרדיולוג בקשר ל SVT. שאלותי: א. האם במקרה שלי נחוץ הקומדין? ב. מה היעילות של אספירין במניעת ארוע חוזר? ג. האם פלאוויקס יעיל יותר מאספירין במניעת ארוע מוחי חוזר או ארוע לבבי? ד. מה לגבי תופעות הלוואי של פלאוויקס לעומת אספירין? ה. האם מותר או מומלץ לשלב את הטיפול התרופתי עם חצי כוס יין אדום ליום ודגי ים פעמיים בשבוע (או אומגה 3)? ו. שמעתי שישנם טסטים חדשים לקביעת היעילות של אספירין במניעת צימות תסיות והרעילות של קומדין אצל % מסויים באוכלוסיה - אפשר קצת לפרט בנידון? בינתיים אני מנסה להיגמל מעישון, מפחית משקל ועושה צעדות. וסליחה על הסיפור הארוך ומבול השאלות.

לקריאה נוספת והעמקה

אכן אירוע מוחי או אירוע מוחי חולף עם תיעוד של פרפור עליות כרוני או התקפי מהווה התויה לטיפול בקומדין שהוכח כיעיל יותר מאספירין בהתויה זו. כמובן שיש לשקול כל מקרה לגופו,במיוחד וקיים סיכון לדימום ממקור אחר. פלויקס הוכח כיעיל יותר מאספירין במניעה שניונית של שבץ מוח אולם רק באופן מזערי של כמחצית האחוז,דהיינו יש צורך לטפל ב200 אנשים בפלויקס במקום אספירין על מנת למנוע אירוע מוחי בודד. מאידך,תופעות הלואי הינן נדירות הרבה יותר בקרב המשתמשים בפלויקס,בעיקר בכל הנוגע לדימומים ולכיבים במערכת העיכול.כמו כן הודגם כי בקרב קבוצות חולים מסוימות היעילות של פלויקס גבוהה יותר.מומלץ לצרוך מנת אלכוהול יומית ושתי מנות דג בשבוע אולם בשילוב תרופות נוגדות קרישה יש להזהר משימוש בתכשירי אומגה שלוש ולהתיעץ קודם עם הרופא המטפל. הינך מוזמן לפנות למרפאת שבץ מוח במרכז הקרפואי תל אביב לצורך יעוץ פרטני ומפורט יותר.

18/06/2009 | 18:02 | מאת: א

תודה על התשובה המפורטת. א. האם זה נכון כי ככ 20% מהאוכלוסיה אספירין לא עושה את העבודה (גנטיקה?)? יש טסט ספציפי לזה? אם אני נופל באוכלוסיה העמידה מה הטעם שאקח אספירין? האם באלו שעמידים לאספירין פלויקס כן יעיל? האם יש גם טסט גנטי לקביעת הרגישות לקומדין? ב. התפרסמו לאחרונה מחקרים על החשיבות של ויטמין D במניעת לחץ דם ומחלות קרדיוווסקולריות. כאחד שלא נחשף הרבה לשמש יש להניח כי רמת ויטמין D אצלי נמוכה (אבדוק בקרוב). האם מומלץ לצרוך קפסולות של הויטמין (400-1000 יח"ב) כאשר מתגלה חסר?

מנהלי פורום שבץ מוח