מעכבי בעירה בפיגמות לילדים

דיון מתוך פורום  בטיחות גהות ואיכות

06/10/2016 | 08:46 | מאת: אלון

לאחרונה גיליתי להפתעתי שפיגמות לילדים עשויות להכיל חומרי מעכבי בעירה, רכשנו פגמות באנגליה ולאחר בירור עם היצרן הסתבר שהם אכן כאלו. האם גם בארץ יש תקן להוספת מעכבי בעירה לפיגמות לילדים בדומה לארה"ב (שם הבנתי שיש כזה תקן). האם השינה של הילדים בפיגמות כאלו עלולה לסכן אותם?

אין בזה הפתעה. יש מקומות בעולם שרואים בהגנה מפני שריפה ערך ולכן תמצא כמעט כל חפץ ובגד עם מערכבי בעירה. בארץ אין תקן בנושא מלבד חומרי בניה. אין הנחיות של משרד הבריאות. מלבד התיחסות לנושא מזרנים. משרד הבריאות קובע המדיניות, ובמידת האפשר מגבה הדברים בחקיקה. "כל זמן שאין חקיקה במשרד הבריאות אינו מתערב בבחירה האישית של הצרכן בבואו לרכוש מזרן. אין זה מתפקידו של משרד הבריאות להפנות את הצרכנים ליצרן או לייבואן מסוים לשם רכישת מזרן. לכן, ההחלטה איזה סוג של מזרן לקנות והיכן לבצע את הרכישה תלויה בצרכן בלבד". יש סוגים רבים של מעכבי בעירה. ההחלטה היא שלך בלבד.

06/10/2016 | 21:28 | מאת: אלון

האם המעכבים שמשתמשים בהם בבגדי ילדים עלולים לסכן אותם, או שיש חומרים שמתאימים לשימוש כזה?

07/10/2016 | 04:06 | מאת: אלה

הבגדים שציינת שיש בהם חומר מעכב בעירה - האם לא היה כתוב עליהם משהו כמו סכנה מועטה לדליקה (באנגלית) אומשהו דומה? מטריד אותי שיש בגדים עם החומר הזה ללא כיתוב על הבגד. וממי רכשתם? אפשר לפרסם הם בטח מתגאים בזה כי כמו שציינה המומחית פה יש מקומות שזה נחשב חיובי (בעיניי ממש לא).

מודעות זה חשוב. ולשים לב חשוב מאוד. אך, לפסול לגמרי צריך בזהירות. כי הדברים הם לא שחור ולבן. מעכבי בערה מצילים חיים בכל יום. את אולי לא מודעת לזה אך ברוב האביזרים בבית ובמשרדים ובקניונים ובכל מקום יש מעכבי בערה. בוילונות, בציפוי רצפה, בדלתות בקירות, במקררים, בטלויזיות, במחשבים ובעוד מאות ואלפי חפצים ואביזרים. בלעדי מעכבי בערה היו נהרגים אלפי אנשים בכל שנה כך שהיתרון ברור. יש מעכבי בערה מסוכנים יותר ויש מסוכנים פחות. מעכבי הבערה אינם חומרים נדיפים והסיכון הנשימתי בהם נמוך עשרות מונים לעומת למשל כל הריהוט הביתי שפולט חומרים לאוויר שהם גזים ונושמים אותם. לא צריך למהר בחקיקה גורפת, אך עם חקיקה אפשר יהיה לשלוט בחומרים שנעשה בהם שימוש שיהיו ברמת הסיכון הנמוכה ביותר, ואז גם תהיה החובה לרשום את הדברים על המוצרים דבר שהיום לא מחייב. אז, להמשיך עם ומודעות, רק עם פתיחות כי הדברים הם אף פעם לא שחור ולבן.

08/10/2016 | 15:03 | מאת: אורן

בלי לציין את שם היצרן מדובר בקניה באתר אינטרנט מאוד פופלרי מאנגליה, לא צויין שום דבר על הבגדים עצמם, לכן מאוד הופעתנו לגלות זאת

בודאי שיש חומרים שרמת הסיכון בהם נמוכה מאוד, והערך המוסף של עיכוב בערה גבוהה יותר. הארץ אין חקיקה, לא לאסור ולא להתיר. יצרנים יכולים להוסיף החומרים גם בלי להגיד, כי אין חובת דיווח. במדינות מתוקנות כמו אנגליה, לאחר מחקרים הגיעו למסקנה שצריך להוסיף ואין בזה בעיה. מאחר שיש הרבה מאוד חומרים מעכבי בערה, יש להניח שנבחרו אלה שלא פוגעים. אף אחד לא ישים מעכב להגן מצד אחד ויפגע מצד שני עם החומר עצמו.

09/10/2016 | 11:11 | מאת: אלה

למשל בגדים שכובסו במשך שנה שנתיים? שנית, אפשר להסיק מתשובתך שלמעשה כל מה שמיוצר באנגליה מחויב במעכבי בעירה גם ללא רישום?

מעכבי בערה לא יוצאים מהבגדים גם לאחר עשרות כביסות. זו אחת הדרישות החשובות של מעכבי בערה. אם יצאו מהבד בכביסה, הוא כבר לא יהיה מעכב בערה. שוב, הדברים הם לא שחור לבן, כי יש שונות מסויימת בחקיקה במדינות שונות. אך, בעיקרון כל בגדי ילדים המיועדים לשינה וחלוקי רחצה (מתינוק נולד עד גיל 14) מאנגליה ומארצות האיחוד האירופי מכילים מעכבי בערה אם הבד סינטטי. אם כותנה לא חייב שיהיה, אך יהיה רישום אזהרה מפני אש בתווית. ושוב, גם בארץ הרבה בגדי שינה לילדים עם מעכבי בערה, רק לא צריכים לדווח על זה. ודבר אחרון: מעכבי בערה הם לא בהכרח חומרים מסוכנים. החומרים שהיו בשימוש לפני 30-35 שנה היו ברמת סיכון גבוהה יותר. היום יש פיתוח של חומרים ברמת סיכון נמוכה מאוד. ו...גם לאחר כביסות הם לא יוצאים מהבד, אז החשש מיותר.

מנהל פורום בטיחות גהות ואיכות