בישול בסיר לחץ עם אטימת סיליקון זה מסוכן?

דיון מתוך פורום  בטיחות גהות ואיכות

17/09/2016 | 21:39 | מאת: חיים

ערב טוב קניתי סיר לחץ עם סגירת סיליקון לאיטום מלמעלה הכוונה לכל קוטר המכסה מלמעלה רציתי לשאול האם סיליקון בטוח לשימוש בטמפרטורות גבוהות נגיד מעל 100 מעלות והאם במקרה הגרוע שיש טמפטורות גבוהות בבישול והסיליקון מומס לתוך האוכל האם הוא רעיל מסרטן או משהו דומה לזה ובכלל מה טמפרטורת ההתכה שלו?

בישול בסיר לחץ מסוכן - קיטור, טמפרטורה גבוהה ולחץ גבוה. הסיליקון איננו מהווה בעיה. אם לא היה מחזיק מעמד הלחץ לא היה נשמר.

18/09/2016 | 07:01 | מאת: חיים

מה טמפרטורת ההתכה של הסיליקון קראתי כתבה שאמרה 220 זה נכון?

תלוי בהרכב שלו ובתכונות שלו. יכול להיות גם טמפרטורה הרבה יותר גבוהה. 220 סביר לגבי אטם לסיר בישול או לאפיה.

21/09/2016 | 10:38 | מאת: חיים

בוקר טוב ורד העניין עם הסיליקון מעניין אותי קראתי שההתכה שלו היא 1440 ובעבר אמרו לי 300 (ממכון התקנים)ה220 נאמר לי באחד הפורומים את בעיניי הגורם הכי משמעותי שיכול לתת מספר סופי כמה זה הרף התחתון המינימלי ביותר לסיליקון ושאלה נוספת כמה זה רתיחה בתוך סיר לחץ איך אני יכול לדעת אם זה עובר את הרף התחתון או שלא

בדרך כלל אנחנו לא עונים על שאלות כאלה, כי הן לא בנושאי הפורום. אך, נראה שאתה השקעת זמן רב בנושא והוא חשוב לך, אז אחרוג ואנסה להסביר. חומרים זהים יכולים להיות בצורות שונות דבר שיפיע מאוד על התכונות הפיזיקליות שלהן. לדוגמא: יהלום קשה, שקוף, חזק וההרכב שלו הוא פחמן ואילו פחם רך, שחור ונשרף בקלות. הפחם והיהלום הם באותו ההרכב. במקרה זה נתנו שמות שונים לחומרים אז קל יותר להבין. היסוד סילקון, נקי, ללא תוספות נקודת ההתכה שלו 1440 מעלות. אבל סיליקון שמעובד בתנאים מסויימים, כבר נקודת ההתכה שלו תרד. במקרה של אטמי סיליקון, סיליקון לאיטום ושאר מוצרים הם מכילים בנוסף לסיליקון עוד הרבה חומרים. ממשיכים לקרוא להם סיליקון, אבל הוא רק חלק מהרכיבים. ולכן, בהתאם לתוספים ולשיטת העיבוד טמפרטורת ההתכה תרד מאוד, וכך גם עניתי לך בתשובה הקודמת שיכולים להיות ערכי טמפרטורה שונים. בדרך כלל סוג אטמים כמו בסיר שלך יהיה באזור 220-230 מעלות, דומה לטמפרטורה של תבניות סיליקון לתנורים. בעיקרון הלחץ והטמפרטורה צריכים להיות רשומים לך בפרוספקט שהגיע עם הסיר. בלי לדעת את פרטי הסיר שלך אתן טווח. הטמפרטורה תהיה בערך 120 מעלות צלסיוס בלחץ פנימי של 1.8-2.0 אטמוספירות. (זוכר: הסיכונים קיטור, לחץ גבוה וטמפרטורה גבוהה). בתנאים אלה אטם הסיליקון עמיד.

22/09/2016 | 20:44 | מאת: חיים

בתסריט הגרוע ביותר היה והסליקון מומס לתוך האוכל האם הוא רעיל או מסרטן ? ולגבי הנתונים של הסיר 1)לחץ עבודה-0.7 BAR 2)לחץ מקיסמלי התקן בטיחות 1.5 BAR טמפרטורה-111.7 C קוטר 22 ס"מ זה תקין כי מקודם כשענית דיברת על לחצים וטמפרטורה גבוהים הרבה יותר ושוב תודה מראש על התשובות שאת נותנת לי סך הכל רוצה לדעת שאני אוכל בריא :)

זה שאמרתי לך, כל הנתונים חייבים להיות בפרוספקט של הסיר. מאחר שהנתונים לא היו התיחסתי לתרחיש החמור. אז, לגבי סיליקון - אין סיכוי שימס לך לתוך האוכל. עם הזמן האטם יכול להתפורר, אז כדאי להחליך אותו לא בגלל בעיות רעילות שאין, אלא כי אז הסיר לא יהיה אטום ולא יתן לך תוצאות הבישול הרצויות. לא רעיל ולא מסרטן בתנאים אלה. שוב, משחקי שמות כימיים. לא לבלבל שמות. סיליקון של האטם זה דבר אחד, וסיליקה (חול ים) זה דבר אחר (סיליקה מסרטן, פגיעה בריאות, אך לא רעיל).

22/09/2016 | 23:59 | מאת: חיים

את מקסימה ותודה על הסבלנות את עושה מלאכת קודש בפעילות שאת עושה בפורום פה סוג של מורה נבוכים לאנשים שרוצים לשמור את עצמם ועל עצמם תודה רבה:)

מנהל פורום בטיחות גהות ואיכות