הרכב בד בבגדי תינוקות

דיון מתוך פורום  בטיחות גהות ואיכות

03/06/2016 | 17:13 | מאת: דנה

שלום, נתקלתי בכתבה בה מצוין כי בגדים המיוצרים בסין ומכילים פוליאסטר מכילים רעלים העלולים לגרום להעיות בפריון וחלקם נחשבים למסרטנים. האם יש אמת בדבר? שמתי לב שרוב הבגדים מכילים בין 20 ל40 אחוז פוליאסטר ומיוצרים בסין. האם יש סכנה להלביש בגדים אלו לתינוקות וילדים? תודה

נחמד להיות מנפצת המיתוסים האורבניים. לא מצאתי מחקרים מדעיים רפואיים בנושא זה. אין בפוליאסטר חומרים רעילים או מסרטנים מהסוג שתארת. יש מצבים מתועדים וידועים של אנשים שאלרגיים לפוליאסטר, בדיוק כמו אלרגיה להרבה מאוד דברים, ולהם מומלץ כמובן לא ללבוש בגדי פוליאסטר.

04/06/2016 | 09:00 | מאת: דנה

אני מדברת על כתבה שפורסמה בדה מרקר בה מצוין כי גרין פעס הודיעה על כך שבפוליאסטר המיוצר בסין קיימים רעלים העלולים להיות מסרטנים. אם כך זה לא נכון?

לא מכירה הכתבה תשארי קישורית. עדין דיווח עיתונאי ולא דיווח מדעי בדוק, בעיתון מדעי. השאלה היא האם הבעיה בבד בפוליאסטר או בצבעים ובחומרים נלווים שהם הבעיה ולא הבד. אי אפשר לפסול פוליאסטר כי מישהו לדוגמא צובע במפעל בצבע אסור או בעיתי. את יכולה לא לקנות מסין. אך אם הבעיה היא פוליאסטר, אז מכל מקום הוא בעיתי. אם הבעיה היא תוספים כמו צבעים זה כבר סיפור אחר. וחשוב לא לטעות במיקוד הבעיה ובהכללות בעיתיות. פוליאסטר איננו הבעיה.

04/06/2016 | 20:57 | מאת: דנה

http://www.themarker.com/consumer/1.2193751 זאת הכתבה... אשמח לתגובתך בנושא... תודה רבה

תודה על המאמר. שמחרה שמה שכתבתי נשאר מתאים ומדוייק, והרחיב עוד בהמשך. אין בעיה בפוליאסטר. יש בעיה בכתב שלא מדייק בהעברת הדברים. אולי לא יודע, אולי לא נמצא במידע שהגיע מגרינפיס. בעיה נוספת במאמר, אין מקור של המידע - היכן אפשר לראות את אוסף הנתונים שהובילו להצהרה. ולהרחבה. הבעיה איננה בפוליאסטר, הנמצא בהרבה מאוד מוצרי טקסטיל בכל העולם, ולא רק בגדים. וכולם משתמשים בהם ילדים ומבוגרים (שוב, מלבד אלרגיים), אז ההשפעה היתה צריכה להיות הרבה יותר משמעותית. הבעיה מתחילה בתוספים. אם את זוכרת היו משחקי ילדים של פישר פרייס, אודם לשפתיים וכלי בית לדוגמא, שהכילו חומרים מסוכנים ביותר. לצורך קבלת צבע יפה לדוגמא הוסיפו חומרים כמו תרכובות עופרת, קדמיום ועוד רבים אחרים. אז, יכול להיות שמתרחשת תופעה דומה (שוב, חסר מראה מקום של הנתונים של המחקר) שבשביל צבעים יפים של בדים, אפקטים של הבד ועוד מוסיפים חומרים בעיתיים. אם זו הבעיה, היא יכולה להיות גם בבגדי כותנה, צמר, משי ולא להאשים רק את הפוליאסטר. חשוב שתהיה בקרה של תוספים. עבד עבור משחקי ילדים, כלי בית ואודם לשפתיים (חלקי). אז, צריך לעשות בקרה של תהליכי העיבוד של הבדים. אך, להפסיק דווקא בגדי פוליאסטר שהם זולים יותר, נראה לי שמישהו כועס על השתלטות השוק הסיני על היצור ותוקף פוליאסטר, כאשר זה יכול להיות בכל בד. מקווה שעכשיו הדברים קצת יותר ברורים.

06/06/2016 | 09:05 | מאת: דנה

תודה רבה על התשובה המפורטת. אם כך בגדים המכילים פוליאסטר ונמכרים ברשתות ישראלים בטוחים לחלוטין לשימוש לךי דבריך?

כדי להבהיר את שאמרתי. החומר פוליאסטר אין בו בעיה. הןא גם יהיה החומר שתראי על גבי התווית. אך!! אין דיווח על התווית או בכל מקום אחר מה הרכב הצבע לדוגמא שיש לבד, מאילו חומרים הוא וכך הלאה. וכמו שכתבתי קודם, זו בעיה שתהיה בכל סוג בד ובכל חנות ולא רק פוליאסטר ולא רק רשתות שיווק. ואדגיש שוב. המקור לכל הדיון הוא על בסיס מקור שאינו אמין ואינו מוסמך, במיוחד מאחר שאין הפניה ואין אפשרות לקבל את הנתונים. אם היה ממש בדברים, כל רשויות הבריאות בעולם במיוחד ארגון הבריאות העולמית היה נותן הנחיות בנושא.

מנהל פורום בטיחות גהות ואיכות