שטיח PVC

דיון מתוך פורום  בטיחות גהות ואיכות

24/09/2015 | 14:34 | מאת: מיכל

שלום רב, יש לי שטיח לינולאום מלפני יותר מ30 שנה , ביתי זוחלת עליו 4 חודשים ואני נלחצתי כי לא ידעתי שיש בזה PVC, אין לומושג אם אכן יש. ניסיתי לשרוף חתיכה קטנה וזה לא עלה באש והיה ריח של פלסטיק. רציתי לשאול מה הנזק נגרם לבת שלי כי הבנתי ששטיים ישנים מPVC משחררים הרבה יותר חומרים רעילים ומסוכנים. אני מודאגת מאוד מה לעשות? העפתי את השטיח.

1. לנסות לשרוף כדי לדעת ממה עשוי השטיח מהלך מסוכן ביותר!! מאחר שאת לא יודעת את ההרכב יכלו להשתחרר חומרים מאוד רעילים בכמות גדולה (כמו שקורה בשריפה) עד כדי סכנת חיים. לא עושים דבר כזה. 2. להוציא השטיח מהבית מהלך הגיוני, בהנחה שזה אמנם שטיח PVC ישן (ישן - מופעים סדקים והשטיח הופך שבריר, אחרת תקין). 3. מבחינתכם. מה שנשמתם (אם בכלל) נשמתם, אין בדיקה ואין דרך לדעת אם כן או לא. ובשלב זה אין מה לעשות. הגישה בחשיפה לחומרים מסוכנים היא להמנע מחשיפה כי ברוב המקרים אין דרך לזהות לכמה היתה החשיפה ואם נגרם נזק.

25/09/2015 | 07:26 | מאת: מיכל

תודה על המענה, אני שרפתי חתיכה קטנה של2ממ על 2ממ.. לא חשבתי שיכול להיגרם נזק מזה כי קראתי שהמליצו לבדוק ככה באינטרנט. האם יש לי בגלל זה סיכון עכשיו לחטוף משהו מחשיפה כזו קטנה? זה דיי מלחיץ התגובה פשוט או שהתכוונת רק לסכנה המיידית? אז בעצם אין דרך לדעת בכלל אם נגרם נזק, לא בשורה טובה שלה קיוויתי לצערי ולגבי השטיח יש לו מעט מאוד שברים במסביב איפה שכמעט ולא בשימוש.תודה תודה

שמחה שלא קרה לך כלום, אך יש להזהר! כי אם לא יודעים בדיוק מה עושים יש סכנה של הרעלה. כמות גם קטנה של ציאניד או כלור שיכולים להשתחרר בשריפה עלולים לגרום להרעלות חמורות עד סכנת חיים ממשית, מידית. לכן, יש להמנע משריפה של חומרים שלא יודעים מה ההרכב המדויק שלהם ומה הסיכונים. כך לדוגמא, למרות אינסוף אזהרות אנשים עדין שורפים כל מיני פלסטיקים במדורות והדבר מסוכן ביותר להרעלה מידית, כי משתחררים בבת אחת חומרים רעילים למערכת הנשימה. וכאן החשוב, יש להבדיל בין סכנת ההרעלה המידית כמו במצב השריפה, לבין מצב של חשיפה ארוכת טווח לחומר גורם מחלות. מאחר שהוצאת השטיח מהבית, בעצם עצרת את תהליך החשיפה ואז, הסיכון יורד. כך, שכן אפשר להרגע. בחיים אנו נחשפים לחומרים מסוכנים, הגוף יודע להתמודד עם חשיפות קטנות, הבעיות חלילה מתחילות בחשיפות ארוכות שנים ולכמויות מעל המוגדר כבטוח לכל חומר וחומר.

30/09/2015 | 07:44 | מאת: מיכל

ורד שלום, כתבתי מקודם שהשטיח רק מעט מתפורר בקצוות שלו(ככה שהגומי מעט חשוף)וממש חוץ מלעבור עליו בדרך היא הייתה מעט פעמים נוגעת ומחקת שם... האם זו חשיפה מדאיגה לדעתך? האם ממעבר מעל יש מצב שהיא ספגה כמות מסרטנת? תודה על תשובתך אמא מודאגת

השטיח או עשרות מוצרים אחרים הנמצאים בכל בית ובסביבה משחררים חומרים מסוכנים, לא עושים את זה בכמויות גדולות. אם זה היה בכמויות גדולות השטיח או שאר המוצרים לא היה קיים כבר, אלא מתפוררים. הכמויות קטנטנות, ומאחר שזה מוצר לבית לא בהכרח הוא משחרר חומרים ולא בהכרח בכמויות מסוכנות. הסיכון בחשיפה לחומרים גורמי מחלות איננו בחשיפה מזדמנת, אלא בחשיפה חוזרת שוב ושוב על פני שנים כדי שנראה השפעה. כמובן שיש אנשים רגישים וגם חשיפות קצרות יותר עלולות להשפיע, אך אין שום דרך לבדוק או לדעת כל זמן האדם בריא. לכן, כמו שהסברתי בתשובות קודמות, יש להמנע מחשיפה או להוריד חשיפה לרמות הנמוכות ביותר האפשריות. אין ביטוח ואין שום דרך לבדוק ולדעת מי עלול לפתח בעיה בריאותית ומי לא. אין שום דרך לקבוע אם חשיפה מסויימת תפגע או לאו. החיים של כל אחד בנויים מחשיפות לחומרים מסוכנים, אין דרך להמנע, אלא רק לוודא חשיפה נמוכה ורק למה שהכרח להחשף אליו.

01/10/2015 | 09:21 | מאת: מיכל

.

מנהל פורום בטיחות גהות ואיכות