2 שאלות

דיון מתוך פורום  בטיחות גהות ואיכות

19/07/2015 | 13:30 | מאת: שרון

שלום, קראתי בכתבה שמזון פחמימתי שמבושל/מטוגן מכיל חומר מסרטן -אקרילאמיד. הדבר מדאיג זה אכן נכון? מה לגבי דגני בוקר אם אני נותנת לילדיי אני מזיקה להם? או כל טוטס או פנקייק שמכינה? 2- האם מותר לעשות החלקה יפנית/צרפתית בזמן הנקה? תודה רבה על הידע הרב שלך ועל עזרתך!

לקריאה נוספת והעמקה

בעיקרון אם את רוצה להמנע מכל חומר מסוכן שנמצא באוכל, טרי, מבושל, מטוגן, אפוי אין לך מה לאכול ואין מה להאכיל הילדים. בכל דבר יש חומר מסוכן, כולל מסרטנים, גם בתפוח, בבננה, באגוזים, בפופקורן, בבשר ומה לא. בכל דבר. בעיה נוספת היא הרגישות של שיטות מדידה ואז היום אפשר לזהות כמויות קטנות של חומרים, שכן, מסוכנים ואולי גם מסרטנים, אך בכמות שהם נמצאים באוכל, הגוף מסתדר. אז, מאחר שצריך לאכול, ומאחר שלמזלנו בגוף שלנו יש הרבה מאוד מנגנוני הגנה, מה שצריך הוא לנהוג בחוכמה, לא להעמיס על הגוף רעלים מעבר למה שהוא יכול להתמודד וגם לא להמנע מחומרים שהגוף צריך לקיומו. אז, תאכלו הכל, כל מה שאתם אוהבים, אבל במידה. לגוון לשנות והגוף יסתדר.

20/07/2015 | 11:24 | מאת: שרון

האם יש דברים מסוימים שאת ממליצה להפחית התדירות? למשל אוהבים בבית תפוחי אדמה אפויים בתנור אז כדאי להפחית? תודה וקיבלתי את עצתך לגבי ההחלקה, אחכה לפחות שנה כשאסיים להניק.

אקרילאמיד נוצר במאכלים מסויימים בתנאי הכנה מסוימים. הדבר היה מאז ימי בראשית, לא חדש בכלל, רק שעכשיו עשו בדיקות במעבדה ומצאו קצת. הכמויות קטנות ובשיטות בישול מתאימות (לא צריך לשרוף את תפוחי האדמה, הטוסט, ומה לעשות קפה מגורען כבר מכיל אקרילאמיד...) ויש עוד הרבה מאוד מוצרי מזון מאוד בריאים שמכילים חומרים רעילים ומסרטנים, ואת לא חושבת פעמיים אם לאכול או לשתות. לצאת לשמש בצהרי היום מסרטן ומסוכן הרבה יותר לגבי אקרילאמיד, החומר בעיקרון מסרטן, אך אין הוכחות להיותו מסרטן לבני אדם, ואין הגבלות על צריכת מזון שהחומר עלול להווצר בו. אז, הכותרות במאמרים עושות את שלהן, אך הדברים בפועל שונים לגמרי. ארגון הבריאות העולמי, ה FDA ארגון הבריאות הקנדי, האירופאי וגם הישראלי לא מגבילים הצריכה. בעולם אומרים שממשיכים מחקר בנושא, וממליצים לא לשרוף תפוחי אדמה, להשרות במים לפני טיגון ואפיה, לא לשרוף טוסט וכך הלאה, לא יותר מזה. אנחנו לא ממליצים, האחריות שלך על ההחלטות אצלך בבית, כל זמן שאין הגדרות של המדינה.

בכל תהליכי ההחלקה מעורבים חומרים מסוכנים מאוד (כמויות גדולות יחסית ורמת סיכון גבוהה, בשונה ממה שנאמר קודם לגבי מוצרי מזון). אז, אם ההחלקה כולל חומר רעיל ומסרטן כמו פורמאלדהיד שנאסר לשימוש, אז מסוכן לך ומסוכן לתינוק. החלקה יפנית, נעשת עם חומרים פחות קשים, אך עדין רעילים, ועדין עלולים לחדור לגוף שלך ולהגיע לחלב. הסיכון לא אדיר, אך לא מבוטל. עוד נקודה שלא קשורה בדיוק לפורום, אך, נוגעת אליך. מאחר שהשיער רגיש והוא תמיד נפגע מתהליך ההחלקה, אולי לא בטוח שהזמן המתאים לעשות החלקות הוא עכשיו, שהגוף עדין לא מאוזן. הפגיעה בשיער עלול להיות חמורה יותר.

מנהל פורום בטיחות גהות ואיכות