תזונה בקיץ: גלידה

(0)
לדרג

ככל שהימים מתחממים, גובר הרצון להתקרר עם גלידה. לפני שמתחילים ללקק, כדאי ללמוד על הערכים התזונתיים וכמות הקלוריות שבסוגי הגלידה השונים

מאת: מירית קרקובסקי

הקיץ כבר בפתח, ומה טוב יותר מאשר לצנן את החום עם גלידה מפנקת וקרירה, המרענן הרשמי לימים החמים? יש הטוענים שגלידה היא מזון משמין ויתמלאו ייסוריי מצפון באכילתה, ויש שיאמרו על הגלידה שהיא מזון חלבי עשיר בחלבון ויאכלו מכל המינים ומכל הסוגים, כי תמיד שמענו ממומחים שגיוון במזון הוא דבר חשוב.

הסינים הקדמונים היו הראשונים שהמציאו את המעדן הקר. מרקו פולו, שפגש במעדן, העביר את הידע לאיטלקים, והשאר היסטוריה. כיום יש מגוון כמעט אינסופי של גלידות: גלידת שמנת, גלידה צמחית, גלידה מופחתת סוכר, גלידה על בסיס פירות, שלגונים, קרחונים ועוד.

קלוריות קפואות

הגלידה היא מעדן מוקפא ועל כן אנו מעדיפים לאכול אותה בקיץ, "לקרר את ההרגשה". גלידה על בסיס חלב מורכבת מחלב, חלב מרוכז ללא שומן, שמנת, אבקת חלב, חומרי המתקה ועוד, בהתאם לסוג הגלידה. יש הנוטים לחשוב שגלידת שמנת "בריאה פחות" מכיוון שהיא מכילה יותר שומן וקלוריות. חשוב לדעת שגלידה על בסיס חלב בעלת ערך תזונתי גבוה, המספק חלבון באיכות גבוהה, סידן ומינרלים חיוניים, כמו ויטמין B2. כמות הסידן בגלידה משתווה לכמות הסידן שבמעדני חלב, ועל כן בימי הקיץ ניתן לשלב בתפריט לסירוגין גלידה במקום מנת חלב. כדאי לדעת שגלידה צמחית, בניגוד למקובל לחשוב, עלולה להכיל כמות קלוריות דומה מאוד לכמות הקלוריות שבגלידת שמנת עקב רמה גבוהה יותר של שומן צמחי. גלידת פירות (לא חלבית) מכילה פחות שומן מגלידה חלבית, אך תכולת הקלוריות עשויה להיות דומה לזו שבגלידת שמנת עקב כמות סוכר גבוהה יותר.

לגבי הגלידות הדיאטטיות, כלומר גלידות מופחתות קלוריות, יש לשים לב שיש גלידות מופחתות שומן, כאלה שאחוז השומן בהן נמוכה, כ-5%, ועל כן גם כמות הקלוריות נמוכה. בנוסף קיימות בשוק גלידות המכילות ממתיק מלאכותי כמעט חסר קלוריות, ועל כן המוצר הסופי מכיל כמות קלוריות קטנה.

ערכים התזונתיים ל-100 גר' מוצר בגלידות מסוגים שונים:

גלידת שמנת: 192 קלוריות, 4.2 גר' חלבון, 10 גר' שומן, 21 גר' פחמימות, 146 מ"ג סידן

גלידה על בסיס פרי, לא חלבית: 150 קלוריות, 0.8 גר' חלבון, 3.5 גר' שומן, 30 גר' פחמימות, 0 מ"ג סידן

גלידה מופחתת שומן, 3%: 130 קלוריות, 4 גר' חלבון, 2.9 גר' שומן, 24 גר' פחמימות, 112 מ"ג סידן

גלידה דיאט עם ממתיק מלאכותי: 55 קלוריות, 2.5 גר' חלבון, 1 גר' שומן, 8.5 גר' פחמימות, 45 מ"ג סידן.

ניתן להתפנק ולאכול גלידה במידה, כפעמיים-שלוש בשבוע בחודשי הקיץ. אם אנו נמצאים בתהליך של הרזיה ושומרים על תפריט דיאטה, ניתן לאכול כארוחת ביניים מנת גלידה. רצוי לגוון ולהעדיף בדרך כלל את הגלידות מופחתות השומן. יש מגוון גדול של גלידות מופחתות שומן וטעמן ראוי לציון לשבח, יחד עם זאת, ניתן לאכול גם גלידת שמנת מדי פעם, בעיקר בגלל הערך התזונתי ותכולת הסידן. לאנשים סוכרתיים מומלץ לאכול גלידות על בסיס ממתיק מלאכותי וללא תוספת סוכר.

חשוב לקרוא את תוויות הערכים התזונתיים על האריזה, לבחון את כמות הקלוריות, הסידן והסוכרים במוצר ולא לשכוח להעדיף פחות צבעי מאכל, לעשות רגע חושבים ולבחור את הגלידה המתאימה. במקרה זה גם הכמות וגם האיכות קובעים.

מירית קרקובסקי היא דיאטנית קלינית ממלב"י, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר מקבוצת אסיא מדיקל.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום