חוק תרומת ביציות עבר בכנסת

(0)
לדרג

בתום עשור של דיונים - חוק תרומת ביציות עבר בקריאה שנייה ושלישית. ח"כ אריה אלדד: "אני מקווה שהחוק ישים קץ לתופעות פסולות של סחר בביציות"

מאת: מערכת zap doctors

היסטוריה בכנסת: לאחר כעשר שנים של דיונים ועיכובים אישרה אתמול (ב') מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את חוק תרומת ביציות. החוק מסדיר את הליך תרומת הביציות למטרות הולדה לאישה בגירה שטרם מלאו לה 54 שנים, ואינה יכולה להתעבר בגלל בעיה רפואית. בהכנת החוק לקריאה השנייה ולקריאה השלישית החליטה הוועדה להעלות את גיל האישה מ-51 ל-54 לאור העלייה העקבית בתוחלת החיים בעולם המערבי.

החוק אוסר על סחר בביציות ועל תיווך שנעשה בתמורה שנקבעה בהצעת החוק כאסורה; בנוסף, נקבע איסור על התניית מתן טיפול רפואי לאשה בהסכמתה לשאיבת ביציות שייועדו למטרת השתלה או למטרת מחקר.

"בשורה גדולה לנשים רבות"

"החוק הוא עוד אחת מהצעות החוק שוועדת העבודה, הרווחה והבריאות מביאה לסיומה לאחר למעלה מ-10 שנים של דיונים מייגעים שהותירו משפחות רבות בתסכול וחוסר אונים", אמר יו"ר ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, ח"כ חיים כץ. "הצעת החוק מסדירה לראשונה את תרומת הביציות למטרת הולדה וכן את הסדרת השימוש בביציות לצורכי מחקר; כל זאת תוך שמירה על זכויותיהן ובריאותן של תורמת הביציות והנתרמת. חוק זה הינו בשורה גדולה לנשים רבות ולמשפחות רבות כיוון שהוא ייתר ביצוע הליכים רפואיים מחוץ לישראל ויאפשר פיקוח רפואי ומשפטי נאותים על אותם הליכים רפואיים. אין לי ספק שחקיקה זו היא מהחשובות ביותר בתחום הבריאות שועדת העבודה הרווחה והבריאות דנה בהן בכנסת הזו וברצוני להודות לסגן השר ליצמן שבזכות גישתו הפרגמטית הגענו לקו הסיום של החקיקה".

ח"כ אריה אלדד, שעמד בראש ועדת המשנה שעסקה בחוק, אמר כי החוק מהווה בשורה לאלפי נשים הכמהות לפרי בטן וזקוקות לתרומת ביציות מאישה אחרת כדי להרות. "אני מקווה שהחוק ישים קץ לתופעות פסולות של סחר בביציות, לקיחת חלק בפעולות בלתי חוקיות בחו"ל ומצב שבו הנשים הללו מוחזקות כבנות ערובה בידי מתווכים למיניהם, סרסורים ומכרים שהפכו גם אותן לעברייניות", הוא אומר.

מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר רוני גמזו, מינה אתמול (ב') ועדה ציבורית לנושא הסדרה חקיקתית של נושא הפריון וההולדה. הוועדה תגבש המלצה לעניין הסדרה בחוק של נושא הפריון וההולדה, בהיבטים שאינם מטופלים כיום בחקיקה, וכן תציע שינויים בחקיקה הקיימת. לשם כך, תיתן הוועדה את דעתה לשינויים הנובעים מהתפתחות הרפואה והקדמה הטכנולוגית, לשיקולים אתיים, לזכות להורות, לטובת הילד וזכותו לחיים טובים, להיבטים הלכתיים, לתמורות החברתיות ולמקובל במדינות אחרות בעולם.

בואו לדבר על זה בפורום תרומת ביציות והפריה חוץ גופית (IVF).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום