התנהגות מינית קשורה להשמנת יתר

(0)
לדרג

מחקר חדש מצביע על קשר בין השמנת יתר בקרב מתבגרות לבין התנהגות מינית בסיכון גבוה, מה שמוביל למחלות מין והריונות לא רצויים

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס השנתי ה-58 של ה-American Congress of Obstetricians and Gynecologists, עולה כי לנערות הסובלות מעודף משקל והשמנת יתר נצפה סיכוי גבוה יותר להתנהגות מינית בסיכון גבוה, בהשוואה לנערות במשקל גוף תקין.

החוקרים מדווחים כי לנערות עם עודף משקל והשמנת יתר נמצא סיכוי גבוה יותר לקיים יחסי מין לפני גיל 13 שנים, סיכוי גבוה יותר למגע מיני עם למעלה משלושה פרטנרים בסך הכל, וכן סיכוי גבוה יותר לקיים יחסי מין ללא אמצעי מניעה.

לדברי החוקרים, בעבודות קודמות נמצא כי השמנת יתר קשורה לתדמית גוף גרועה, וכי הערכה עצמית נמוכה קשורה להתנהגות מינית בסיכון גבוה. לפיכך שיערו החוקרים כי למתבגרות עם עודף משקל או השמנת יתר יש סיכוי גבוה יותר לעסוק בהתנהגות מינית בסיכון גבוה.

החוקרים בדקו נתונים על 21,773 משתתפות ה- CDC's Youth Risk Behavior Survey מהשנים 2003-2007. הם מסבירים כי הסקר נערך מדי שנתיים וכולל תלמידות בכיתות ט-י"ב. מדד מסת הגוף של המשתתפות חושב תוך שימוש בנתוני משקל וגובה עליהן דיווחו המשתתפות, והגדרות עודף משקל והשמנת יתר נעשו בהתאם לקריטריונים של ה-CDC לפי גיל ומין.

החוקרים העריכו 6 התנהגויות מיניות בסיכון, כולל קיום יחסי מין, הגיל בעת המגע המיני הראשון ומספר הפרטנרים המיניים. כמו כן בדקו החוקרים שימוש באלכוהול או סמים וכן שימוש באמצעי מניעה במהלך המגע המיני האחרון של המתבגרת.

לאחר תקנון לגזע ומוצא אתני, מצאו החוקרים כי לנערות שחורות והיספאניות היה סיכוי גבוה יותר לסבול מעודף משקל או השמנת יתר. עם זאת, הם מציינים כי לא נמצא קשר בין גזע הנערה ובין סיכוי גבוה יותר להתנהגות מינית בסיכון בקרב מתבגרות עם עודף משקל והשמנת יתר, וכן לא נמצא קשר בין התנהגות מינית בסיכון ובין גיל הנערה או הכיתה בביה"ס.

החוקרים מפרטים כי לא נצפה קשר בין עודף משקל או השמנת יתר ובין ההיסטוריה המינית של הנערה, או השימוש באלכוהול או סמים בעת המגע המיני האחרון. עם זאת, במחקר נמצא סיכוי גבוה יותר למגע מיני ראשון לפני גיל 13 שנים בנערות עם השמנת יתר או עודף משקל, בהשוואה לנערות במשקל גוף תקין. לנערות עם השמנת יתר ועודף משקל היה סיכוי גבוה ב-30% לקיים יחסי מין עם יותר משלושה פרטנרים בסה"כ וסיכוי נמוך ב-20% להשתמש בקונדום במהלך יחסי המין. שימוש באמצעי מניעה באופן כללי היה שכיח פחות בנערות עם השמנת יתר או עודף משקל.

בין מגבלות המחקר מציינים החוקרים כי נתוני המשקל התבססו על דיווח עצמי של המשתתפות, שעלול להיות לא מדויק. עם זאת, הם מדגישים כי במחקרים קודמים נמצא כי דיווח המתבגרות על משקלן הוא אמין. החוקרים מוסיפים כי המתבגרות עלולות להפריז בניסיון המיני שלהן, אם כי נתוני המחקר תואמים לנתוני סקרים אחרים במתבגרים ומתבגרות. לדבריהם, בסקר לא נבדק המצב הסוציואקונומי של המשתתפות, שעלול להיות ערפלן חשוב.

החוקרים מסבירים כי בהשוואה לגזע, עודף משקל והשמנת יתר היו גורמי ניבוי משמעותיים יותר להתנהגות מינית בסיכון, אך הסיכוי להתנהגות זו לא עלה עם העלייה במשקל הגוף. לנערות עם עודף משקל ולנערות עם השמנת יתר היה סיכוי דומה להתנהגות מינית בסיכון.

לאור תוצאות המחקר הם אומרים כי נערות עם עודף משקל והשמנת יתר עלולות לעסוק בפעילות מינית בסיכון גבוה, המסכנת אותן במחלות המועברות במגע מיני והריונות לא רצויים. לפיכך, דרושים מחקרים נוספים על מנת להבין את הקשר שנצפה ולבחון התערבויות אפשריות באוכלוסיה זו.

בדיון שנערך בכנס ציינה מומחית מהתחום כי עד כה נערכו עבודות מעטות בלבד על הקשר בין עודף משקל או השמנת יתר ובין התנהגויות בסיכון גבוה בקרב מתבגרות, וכי רוב המחקרים הקיימים נערכו במבוגרים. לדבריה, נערות עם עודף משקל או השמנת יתר לא הוגדרו בעבר כקבוצת סיכון להתנהגות מינית בסיכון גבוה, ויש לדבר משמעות בהקשר של חינוך מיני ובריאות הציבור.

בואו לדבר על זה בפורום גיל ההתבגרות ומורכבותו.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום