הפסקת עישון: הקושי להיגמל

(0)
לדרג

מסקר חדש עולה כי מעל 52% מהמעשנים צורכים יותר מ-10 סיגריות ביום ו-57% חושבים שיצליחו להפסיק לעשן ללא עזרה רפואית

מאת: מערכת zap doctors

25% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל מעשנים, כאשר מעל 52% מעשנים יותר מ-10 סיגריות ביום. כך עולה מסקר שנערך על ידי חברת פייזר באמצעות חברת הסקרים פאנלס בקרב מדגם מייצג של 1,017 נשאלים. על פי תוצאות הסקר, כמחצית מהנשאלים (48%) אינם מודעים לאפשרות קבלת טיפול תרופתי לגמילה מעישון אשר ניתן במסגרת סל התרופות. כאשר משתתפי הסקר נשאלו האם לדעתם יצליחו להפסיק לעשן ללא עזרת רופא, 57% ענו כי הם חושבים שיצליחו להפסיק לעשן ללא עזרה רפואית, אך הנתונים בעולם מראים כי רק 3%-5% מהמעשנים המנסים להיגמל לבד ישארו גמולים מסיגריות לאחר 6-12 חודשים.

שאיפת סיגריה מאפשרת לניקוטין להגיע למוח תוך חמש שניות, הניקוטין ניקשר במוח לרצפטור, וגורם להפרשת דופמין ברמה מאוד גבוה. הדופמין מרגיע ומסב הנאה למעשן, אולם תוך 30-45 דקות רמות הדופמין יורדות, ולאחר כשעה מחסור בדופמין מביא את המעשן להדליק את הסיגריה הבאה שתפקידה להפסיק את הסבל של מחסור בניקוטין. מחסור בניקוטין במהלך הפסקת עישון גורם לתופעות לוואי כדוגמת סחרחורות, יקיצות בלילה, עייפות, פגיעה בריכוז, עצירות, עצבנות ודכדוך.

לא מוותרים על סיגריה

כאשר נשאלו המעשנים מה היו מוכנים לעשות בתמורה לכך שלא יוותרו על הסיגריה הבאה, 27% ענו כי היו מוכנים לערוך ניקוי יסודי בבית; 23% ענו כי יהיו מוכנים להישאר עד מאוחר בעבודה; 14% ענו כי יעדיפו לעמוד בפקק תנועה במשך שעה ו-9% מוכנים לעמוד בתור של לשכת מס הכנסה - כל זאת על מנת שלא לוותר על עישון הסיגריה הבאה.

על פי הסקר כ-37% בטוחים שלא יצליחו להפסיק לעשן ללא טיפול תרופתי או תמיכה התנהגותית. במחקר אנגלי שנערך בקרב 273,164 מעשנים הוכח כי שילוב של צ'מפיקס עם סדנה לגמילה מעישון היא הדרך היעילה ביותר לגמילה מעישון, עם 74% הצלחה.

בואו לדבר על זה בפורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום