צאו מהמתח - סימני מתיחה על העור

(0)
לדרג

קווים בולטים על פני העור הם תופעה נפוצה אצל כל מי שעבר שינוי משקל, אך לא ברורה הסיבה להיווצרותם. לטיפולים בסימנים הצטרף טיפול בפחמן דו חמצני. צרכנות רפואית

מאת: ד"ר יאיר גילוני

סימני מתיחה הם בעיה אסתטית של העור, קשה ונפוצה, שעד היום לא נמצא לה פתרון מתאים. סימני המתיחה נראים כקווים אורכיים, המתפתחים כאשר העור נמצא בהליך מתיחה מתמשך. צבעם אדמדם, סגלגל או ורדרד והוא הופך במהלך השנים ללבן. העור במקום שבו מצויים סימני המתיחה דק בחלקו, בולט וחסר אלסטיות. הסימנים מופיעים בבטן, ברגליים, בגב ובשדיים.

תופעת סימני המתיחה שכיחה ביותר בזמן הריון - כ-94% מהנשים בהריון מפתחות אותם בבטן ובשדיים. 70% מהנערות ו-30% מהנערים המתבגרים יסבלו מסימני מתיחה באזור הירכיים, הישבנים והגב התחתון. הסיבה לתופעה אינה ברורה. יש הטוענים ש"קריעת העור" בשל מתיחתו המהירה אינה מאפשרת לו לעמוד בלחץ של הגדילה המהירה, וסיבי הקולגן שבו נקרעים, כמו גם במקרים של השמנה מהירה ודיאטה חריפה. סיבות הורמונליות וגנטיות גם הן בין הגורמים.

טיפולים בסימני מתיחה

לייזר מסוג NDYAG, אשר מטפלים בעזרתו כבר מספר שנים. מדובר בסדרת טיפולים המבוצעת על ידי רופא, שבה ידועים מקרים של כוויות. התוצאות חלוקות, הטיפול לא מגיב תמיד ולא מטשטש סימנים ישנים.
משחות שונות אשר אינן עושות פלאים.
פילינגים לסוגיהם, כמו המשחות, אינם מראים תגובות חיוביות.
טיפול בעזרת אנרגיית מנורות IPL, שאמורה בעזרת החום לגרום לשגשוג של תאי קולגן.
טיפול בהזרקת גז אוזון, שתכליתו החדרת חמצן מועשר לאזור המטופל, מה שגורם לשגשוג תאי קולגן. גז האוזון מוחדר על ידי הזרקות, אולם אינו מאיץ את מחזור הדם באזור ולכן מוגבל בתוצאותיו.
טיפול בהזרקת פחמן דו חמצני, חידוש מרענן בתחום סימני המתיחה. הטיפול באמצעות פחמן דו חמצני, בניגוד לשאר הטיפולים, גורם ליצירת כלי דם קטנים חדשים באזור המטופל, וייתכן שזו הסיבה לכך שתוצאות הטיפול נשמרות לאורך שנים.

פחמן דו חמצני מצוי בגופנו, ובכל מחזור נשימה אנו פולטים אותו החוצה. אנו שותים אותו בסודה, בירה וקולה, וכן הוא משמש אותנו בבדיקות רפואיות. הזרקת הפחמן הדו חמצני לגוף גורמת למחזור הדם להגיע לאזור כדי לסלק ממנו את הפחמן ולפלוט אותו באמצעות דרכי הנשימה. מחזור הדם, כאמור, מואץ באזור, פולט את החמצן ונוטל את הפחמן הדו חמצני. החמצן שהגיע דרך מחזור הדם גורם לחידוש סיבי קולגן וסיבים אלסטיים המשנים את סימני המתיחה. ברור שבניית הקולגן והסיבים האלסטיים דורשת זמן, לכן יש צורך בסדרה של 14-8 טיפולים, אשר בהדרגה ישנו את סימני המתיחה.

ההזרקות שטחיות, נטולות כאב והתוצאה היא היעלמות והבהרה של כ-70% מהסימנים. הטיפול מועיל גם בסימני מתיחה ישנים שצבעם לבן. ניתן לטפל בבטן, ירכיים, שדיים, גב, זרועות, ולמעשה בכל מקום שבו ישנם סימני מתיחה. השיפור מופיע לרוב לאחר 5-4 טיפולים. התוצאה נשמרת לצמיתות, יש צורך בטיפול "בוסטר" אחת לשנה.

ד"ר יאיר גילוני הוא המנהל הרפואי של המרכז לבריאות העור.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום