בחילה בהריון נובעת לעתים משפעת

(0)
לדרג

ממצא מחקרי חדש: בחילה החל מהטרימסטר השני להריון, כמו גם דופק מהיר שאינו תואם לחום הגוף, מצביעים לא אחת על מחלת שפעת בנשים הרות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בחילה במהלך הטרימסטר השני והשלישי להריון ודופק מהיר שאינו תואם לחום הגוף עשויים להצביע על מחלת שפעת בנשים הרות - כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת מאי של Obstetrics & Gynecology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רבים אינם מעלים בהכרח את האפשרות לזיהום שפעת בנוכחות תסמינים של בחילות או הקאות, אך מהמחקר הנוכחי עולה כי מדובר בתסמינים נפוצים במהלך הריון. על רופאים ומטופלים להיות מודעים לממצאים אלו, כך שלא יהיה עיכוב בטיפול.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להעריך את המהלך הקליני של שפעת בנשים הרות. בתקופה שבין 22 באוקטובר 2003 ל-18 בינואר 2004, עברו נשים הרות שפנו לרופא בשל מחלה דמוית שפעת בדיקה אבחנתית מהירה ו/או תרבית, ואושפזו בהתאם.

ב-107 נשים נקבעה אבחנה מאושרת-מעבדתית של זיהום בנגיף Influenza A; נשים אלו טופלו בתרופות אנטי-ויראליות כמומלץ. שפעת אובחנה בשכיחות הגבוהה ביותר בטרימסטר השלישי (45%). התסמינים הנפוצים ביותר שדווחו כללו שיעול (93%), כאבי שרירים (61%), בחילות/הקאות (60%) ונזלת (56%).

אף על פי ש-84% מהנשים לא סבלו ממחלות רקע אחרות, 62% נזקקו לאשפוז. קצב לב מקסימלי עלה על 130 פעימות לדקה ב-21% מהנשים. לא תועדו מקרי תמותה אימהית, אך אותרו סיבוכי זיהום ב-Influenza A כללו דלקת ריאות (12% מהנשים), דלקת קרום המוח (1% מהנשים) ומיוקרדיטיס (1% מהנשים).

זיהום בנגיף Influenza A במהלך ההריון מתאפיין בשיעול, כאבי שרירים, בחילות או הקאות ונזלת. טכיקרדיה ניכרת, שאינה פרופורציונאלית לדרגת החום האימהי, השפיעה באופן ייחודי על מרבית הנשים במחקר. סיבוך של דלקת ריאות תועד באחד מכל שמונה מקרים; עם זאת, לא נרשמו שיעורי תחלואה ותמותה אימהיים מוגברים.

מגבלות המחקר כוללות חוסר אפשרות לקבוע את מספר הנשים עם מחלה דמוית-שפעת שנבדקו ולא אובחנו עם שפעת, והעדר אפשרות להכליל את הממצאים לזני שפעת אחרים או עונות אחרות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מאשרים את חשיבות מתן חיסון אוניברסלי לכל הנשים ההרות, ללא קשר לגיל ההריון. כמו כן, המחקר מציג תמונה קלינית של זיהום בשפעת לפני הלידה, הדורש הערכה מקיפה והתחלת טיפול בהקדם.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום