האם ספרייט מונע אבנים בכליות?

(0)
לדרג

על פי מחקר חדש, משקאות קלים דיאטטיים מסוימים, דוגמת 7Up וספרייט, עשויים למנוע את התפתחות הסוג הנפוץ ביותר של אבני כליות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-Journal of Urology עולה כי משקאות קלים דיאטטיים מסוימים עשויים למנוע את התפתחות הסוג הנפוץ ביותר של אבני כליות.

במחקר הנוכחי מצאו החוקרים כי גרסאות דיאטטיות של משקאות המכילים פרי הדר, דוגמת 7Up וספרייט, מכילות כמויות גבוהות יחסית של ציטראט, הידוע כמעכב התפתחות אבני קלציום-אוקסאלט.

מהממצאים עולה כי משקאות דיאטטיים עשויים לשמש ככלי נוסף למניעת אבני כליות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אחת הסיבות בגינן חולים מוגדרים כיוצרי-אבנים היא שהשתן מכיל כמות קטנה יחסית של ציטראט. במחקר שנערך לפני כעשור, מצאו חוקרים כי לימונדה ביתית הייתה יעילה בהעלאת רמות הציטראט בשתן של חולים יוצרי-אבנים.

האופן המדויק בו לימונדה מונעת אבנים אינו-ידוע, אך חלק מהרופאים אכן ממליצים על טיפול זה למטופליהם.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון אם במשקאות מסחריים תכולת ציטראט דומה ללימונדה ביתית. הם בחרו במשקאות דיאטטיים, במטרה להימנע מהתכולה הגבוהה של סוכר וקלוריות.

מהמחקר עולה כי במשקאות דיאטטיים המבוססים על פירות הדר - כולל 7Up, ספרייט ומשקאות נוספים - רמות ציטראט גבוהות יותר בהשוואה ללימונדה ביתית.

באשר לשאלה אם משקאות דיאטטיים בטעמי פירות הדר אכן מסייעים במניעת אבני כליות, עדיין אין תשובה ברורה.

החוקרים מסבירים כי בשלב זה הם אינם ממליצים לחולים מייצרי-אבנים לרוץ ולקנות משקאות דיאטטיים, אך מייעצים להם להקפיד לשתות 2-3 ליטרים של מים או משקאות אחרים בכל יום. הם מוסיפים כי גם במטופלים ללא רמות נמוכות של ציטראט בשתן, לכמויות בינוניות של משקאות קלים דיאטטיים ככל הנראה אין חסרון הנוגע ליצירת אבנים. משקאות רבים מכילים כמות מסוימת של נתרן ו/או קפאין; אך כאמור, בכל הנוגע ליצירת אבנים, אין עדות כי רמות נתרן וקפאין במשקאות קלים מעלות את הסיכון.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת משפחה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום