בריאות העין: ראיה לקויה אצל ילדים

(1)
לדרג

טיפול בזמן בליקויי ראיה אצל ילדים עשוי להשיב את הראיה התקינה. לשם כך יש לשים לב לסימנים התנהגותיים ואחרים שמרמזים על הבעיה

מאת: ~~ ד"ר נדב בלפר~~

אצל תינוקות וילדים לא תמיד ברור מהם הסימפטומים לראיה לקויה, אך ישנם סימנים שעלולים להעיד על בעיה שמצריכה בדיקת מומחה. בכל מקרה, בדיקת ראיה שגרתית מומלצת כבר בגיל שנה ולאחר מכן מדי שנה.

בשנת החיים הראשונה עיניי התינוק צריכות להגיע לחדות הראיה המקסימלית (6/6), לראיית צבעים ולראיית עומק. על מנת שתתפתח ראיה תקינה, הקשר בין העין למוח צריך להיות תקין. כל הפרעה בראיה יכולה לשבש את האותות הנשלחים למוח וכתוצאה מכך עלולה להתפתח בעיה בראיה, כגון פזילה או עין עצלה, שאם לא תאובחן ותטופל בזמן, תהפוך לבעיה קבועה.

בנוסף, בבדיקה מוקדמת ניתן לגלות מחלות עיניים מולדות, כגון קטרקט, גלאוקומה, תסמונות אחרות וגידולים. בכתבה זו נסקור את הסימנים שיכולים להעיד על לקויות ראיה שזיהוין המוקדם וטיפול בהן יאפשרו ראיה טובה.

פזילה ועין עצלה

פזילה מתבטאת בסטייה של עין אחת בעוד השנייה מסתכלת לכיוון או חפץ מסוים. כאשר עין אחת מסתכלת לכיוון שונה, המוח מתעלם מהראיה של עין זו, וכאשר מדובר בשלב של התפתחות הראיה אצל פעוטות, אם הבעיה לא תטופל, העין הפוזלת תתפקד כ"עין עצלה" ולתינוק לא תהיה ראיה דו-עינית.

כאשר חושדים בבעיה של עין עצלה בזמן, ניתן לתקן את הליקוי באמצעות משקפיים וכיסוי העין התקינה במטרה לאמן את העין העצלה. אם הליקוי לא יטופל בזמן, המוח יתרגל לקבל תמונה חלקית ולא יבנה תמונה משתי העיניים. יש לכך השלכה על התפתחות הילד בתחומים נוספים: בפעולות הדורשות מוטוריקה עדינה, כגון ציור ובעתיד כתיבה, וכן בהערכת מרחק.

אצל פעוטות וילדים עד גיל שמונה הטיפול בפזילה ועין עצלה ייעשה ברב המקרים באמצעות משקפיים שבדרך כלל יוחלפו מדי מספר חודשים וכן באמצעות כיסוי העין הטובה. לאחרונה גם לאחר גיל שמונה ועד גילאים מבוגרים ניתן לטפל בעין עצלה ברמות מסוימות.

הטיפול נעשה באמצעות אימון המוח על ידי תרגול המפצה על לקות הראיה, זאת בטכנולוגיית נוירוויז'ן, הכוללת תרגול באמצעות תוכנת מחשב מיוחדת אשר "יוצרת" תהליך למידה נוירולוגי, המאפשר למוח לעבד תמונות שאינן חדות המועברות אליו מהעין העצלה לכדי תמונות חדות.

כאשר הפזילה קשה, מבצעים ניתוח במטרה לשנות את המיקום של שרירי גלגל העין הפגועה כדי לגרום ליישורו. הניתוח אינו מטפל בעין העצלה.

גם רוחק ראיה לא מאובחן יכול לגרום לפזילה או לעין עצלה, לכן נדרשת בדיקת תשבורת הראיה (להתאמת משקפיים) הכוללת הרחבת אישונים.

סימנים נוספים לבעיית ראייה

עצימת עין אחת - נטייה לעצימת עין אחת נגרמת בשל ליקוי בסנכרון בראיה של שתי העיניים בו זמנית, הגורם לכפילות בראיה.

התקרבות לחפצים - אם הילד נוטה להתקרב לחפצים ואינו מסוגל לבצע פעילויות המצריכות קואורדינציה פשוטה, יתכן כי ראייתו לקויה בשל בעיית תשבורת (זקוק למשקפיים), אך יש להדגיש כי כאשר פעוטות מתקרבים אל מסך הטלוויזיה, בדרך כלל אין הדבר מעיד על בעיית ראיה. ההסבר לכך הוא שעדשת העין אצלם היא בעלת יכולת מיקוד גבוהה ולכן הם מסוגלים לראות דברים שאדם מבוגר אינו יכולת לראות ממרחק קרוב מדי. הקרבה למסך נותנת להם את התחושה שהם קרובים לדמויות ולחלק מן ההתרחשות.

אסימטריה בגודל האישונים - מחייבת בדיקה על ידי נוירולוג או נוירו-אופטלמולוג, שבמסגרתה מזליפים לעין טיפות שונות על מנת לבדוק האם שני האישונים מגיבים במידה שווה. אם הילד סובל גם מאסימטריה באישונים וגם מצניחת עפעף, הדבר יכול להעיד על תסמונת הורנר שהיא בעיה עצבית, ברוב המקרים מולדת.

לא ניתן לטפל בחוסר הסימטריה בין האישונים (ולרוב אין בכך כל צורך), אך כן ניתן לטפל בעפעף הצנוח על ידי ניתוח השריר להרמת העפעף - בעיקר אם העפעף מסתיר את ציר הראיה, על מנת לאפשר ראיה טובה ולמנוע עין עצלה.

צניחת עפעף - ברבע מהמקרים צניחת העפעף היא בשתי העיניים. כאשר העפעף מכסה את ציר הראיה עלולה להתפתח עין עצלה ולכן, במקרים אלה, נדרש ניתוח להרמת העפעף מוקדם ככל שניתן.

שפשוף או גירוד עיניים לעיתים קרובות - יכול להעיד על דלקת אלרגיה, הקרויה אביבית. באירופה היא נוטה להופיע יותר באביב שהיא עונת הפריחה, שכן אז יש חלקיקים רבים היכולים לעורר תגובה אלרגית. בארץ האביבית אינה רק מחלה של האביב. ניתן לטפל במחלה באופן מקומי באמצעות טיפות מסוגים שונים: תחליפי דמע, אנטי היסטמינים ומונעי תגובה אלרגית, ובמקרים קשים אף בסטרואידים. המחלה נוטה לחזור בהתקפים עונתיים ולהיעלם בסביבות גיל ה-20.

מצמוץ - אצל תינוקות עלול להעיד על יובש בעיניים, דלקת או אלרגיה ולעיתים על בעיה נוירולוגית.

הטיית ראש לכיוון אחד - יכולה לעיתים להעיד על בעיה באחד מששת שרירי העיניים, אז עלולה להתפתח בעיה בראיה הדו-עינית של התינוק.

רתיעה מאור חזק - תגובה טבעית. בקרב ילודים צעירים מאוד זו הדרך לדעת שמנגנון הראייה פועל היטב.

טעות בזיהוי צבעים - עלולה להעיד על הפרעה בראיית צבעים. על מנת לאבחן את הבעיה, נערכת בדיקה באמצעות לוחות צבעים, כאשר קיימים מספר סוגים. על פני לוחות אלה ישנו מספר או ציור על רקע שמותאם במיוחד. מטופל עם בעיה בראיית צבעים יראה תבנית שונה או לא יראה כלל את התבנית בעת הבדיקה בהשוואה לנבדק בריא. זהו חסר גנטי בסוג מסוים (או יותר) של קולטני האור ברשתית וכיום אין לרפואה מענה טיפולי.

חסר מולד של עפעף - לא התפתח באופן נורמלי בעת היווצרות העובר. יכול לעיתים לגרום להתייבשות קשה של העין ולכן מצריך ניתוח שיחזור פלסטי.

קרנית גדולה או עכורה - הקרנית היא ה"חלון הקדמי" של העין. דרך קרנית תקינה ושקופה אנו רואים בדרך כלל את האישון והצבע (קשתית) של העין. עכירות בקרנית תגרום לה להיראות לבנה ותקשה על המתבונן לראות את האישון והקשתית בעינו של הילד. ישנן מחלות מולדות או זיהומים היכולים לגרום למצב זה. גלאוקומה מולדת יכולה לגרום הן לעכירות והן להגדלה של הקרנית.

סימנים בגיל בית הספר

הסימנים שלהלן עלולים להעיד על ראיה לקויה ולכן חשוב ביותר לאבחן את הבעיה ולטפל בהקדם, היות שראיה לקויה, אם אינה מטופלת, עלולה לגרום להפרעות קשב וריכוז אצל הילד:

תלונות של הילד על ראיה כפולה בשתי עיניים פתוחות - מקורן בדרך כלל בפזילה, בגלל חוסר התיאום בין העיניים. הבעיה יכולה לנבוע גם מבעיות נוירולוגיות. תלונות של הילד על ראיה כפולה בעין אחת יכולות להעיד על הפרעה אופטית ובמקרה זה יש צורך במשקפיים או בניתוח לפתרון הבעיה (קטרקט, קרנית ועוד - בהתאם למחלה).

תלונות על כאבי ראש, סחרחורות או בחילה - לרוב לא מעידות על בעיה עינית, אלא לעיתים רחוקות. התלונות עלולות לנבוע מקוצר ראיה או רוחק ראיה, אך תמיד יש חשיבות לבירור על ידי הרופא המטפל בכיוונים אחרים.

נטייה לקרב את הראש ללוח או למחשב, קושי לקרוא את הכתוב על הלוח או במחברת ודילוג על מילים או שורות, כתב יד בלתי קריא שחורג מן השורות - עלולים להעיד על קושי במיקוד הראייה במעבר מראייה מרחוק לקרוב או להיפך, לדוגמה, לצפות בטלוויזיה ולאחר מכן בספר או להעתיק טקסט מהלוח למחברת.

מצמוץ בתדירות גבוהה - יכול להעיד על דלקת, אלרגיה או רקע רגשי של מתח הגורם לטיקים.

סימנים אלה עלולים להעיד על בעיה בראיה, וככל שנקדים לאבחן את הבעיה ולטפל בה, כך נוכל לאפשר לילד ראיה תקינה, באמצעות משקפיים וכאשר המצב מחייב - באמצעות טיפול כירורגי.

ד"ר נדב בלפר הוא מנתח בכיר במרכז הרפואי "עיניים" ובביה"ח "סורוקה" ומנהל מרפאת עיניים במרפאות חוץ בסורוקה.

בואו לדבר על זה בפורום הסרת משקפיים ושיפור הראיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום