טלפון סלולארי עלול לגרום לסרטן

(0)
לדרג

מחקר מקיף שכלל 13 מדינות מצביע על קשר בין שימוש בטלפון סלולארי במשך חצי שעה ביום לבין גידול מוחי. משרד הבריאות ממליץ לנקוט בצעדי זהירות מונעת

מאת: מערכת zap doctors

אנשים שמדברים בטלפון סלולארי כחצי שעה ביום נמצאים בסיכון מוגבר לפיתוח גידולי מוח ממאירים. כך עולה ממחקר חדש שבוצע על-ידי קבוצת חוקרי ה-INTERPHONE ופורסם בכתב העת International Journal of Epidemiology. הסיכון המוגבר נצפה בייחוד בקרב אלו שדווחו על שימוש בסלולארי באותו צד של הראש שבו התפתח הגידול ובאנשים שפיתחו את הגידול באונה הטמפוראלית של המוח (הממוקמת באזור החשיפה המקסימלית לקרינה ליד האוזן).

זהו המחקר הגדול ביותר מסוגו בעולם שנערך במשך עשר שנים, בהשתתפות 13 מדינות וכלל למעלה מ-5,000 מקרים של גידולי מוח וקבוצת ביקורת מתאימה של אנשים בריאים.

תוצאות מטרידות

על-פי המחקר, בקרב אנשים שדיברו חצי שעה בממוצע ביום ובסך הכל כ-1,640 שעות בעשר שנים, נמצא עודף של 40% בתחלואה בגליומה (גידול ממאיר במוח) ועודף תחלואה של 15% במנינגיומה (גידול שפיר של קרומי המוח). החוקרים לא מצאו סיכון מוגבר לסרטן אצל משתמשים שדיברו פחות, אך סבורים כי כשלונם למצוא קשר סיבתי נובע ממגבלות המחקר.

"ממצאי המחקר אינם חד משמעיים עקב הטיות וטעויות מדידה", אומרת פרופ' סיגל סדצקי, מנהלת היחידה לאפידמיולוגיה של סרטן ושל קרינה, מכון גרטנר, ביה"ח שיבא. "עם זאת, התוצאות מטרידות כיוון שמרבית המשתתפים במחקר היו משתמשים קלים מאוד וצברו מעט מאוד חשיפה לעומת השימוש של היום. חציון זמן השימוש היה כשעתיים וחצי בחודש והמשתמשים הכבדים שביניהם דיברו בסלולארי זמן מצטבר של 1,640 שעות (שווה ערך לכחצי שעה ביום בלבד), זמן שהינו זעום יחסית לשימוש של המשתמשים הכבדים של היום. בנוסף, מאז, השימוש כולל גם ילדים שהינם אוכלוסייה רגישה במיוחד לפיתוח סרטן".

פרופ' סדצקי מציינת כי "הסיכון אותו אנו מבקשים לאמוד כולל חשיפה במהלך כל החיים מילדות ועד בגרות בעוד שמחקר זה כלל מבוגרים בלבד, שפחות מ-10% מהם נחשפו לתקופת זמן העולה על 10 שנים. חשוב לציין שאף אחד מהחומרים המסרטנים המוכרים כיום, לרבות סיגריות נמצא כמעלה סיכון להתפתחות סרטן במהלך 10 השנים הראשונות לחשיפה. כך שאפילו אם לא הייתה נמצאת עדות לקשר לא ניתן היה לסמוך על נתונים אלו כתשובה סופית לסוגיית ההשלכות הבריאותיות של השימוש בסלולארי".

שינוי דפוסי השימוש

לדברי ד"ר כריסטופר וו'יילד, מנהל ה-IARC, "הנתונים של מחקר ה-INTERPONE, לא הוכיחו כי קיים סיכון מוגבר לסרטן מוח. אולם, הממצאים שנצפו עבור הקבוצה שנמצאה ברובד הגבוה ביותר של זמן שיחות מצטבר, יחד עם שינוי דפוסי השימוש בטלפון הסלולארי מאז תקופת מחקר ה-INTERPONE, בעיקר בקרב אנשים צעירים, קוראים להמשך מחקר בנושא השימוש בטלפונים סלולארים והסיכון להתפתחות סרטן מח".

לעומת ממצאים מטרידים אלו, פרופ' סדצקי מסבירה כי "השימוש הגובר בטלפונים סלולארים ממותן בחלקו על ידי הקרינה הממוצעת הנמוכה יותר הנפלטת בטכנולוגיות החדישות של היום כגון 3G ועל-ידי השינוי בדפוס השימוש (למשל מעבר לשימוש במסרונים, אוזניות דיבוריות רמקול וכו') המפחיתים את החשיפה למח. עדיין קיים שימוש רב בטכנולוגית GSM ובשימוש ישיר תוך הצמדת הטלפון לאוזן". עוד היא מוסיפה כי קימות דרכים להפחתת חשיפת הקרינה הנספגת במח כתוצאה משימוש בסלולארי על ידי הרחקת מקור הקרינה (הטלפון הסלולארי) מהגוף. אמצעים אלו הם פשוטים וזולים. לכן לדעתי יש לאמצם באופן מידי ובמלואם. לפיכך, החלטת משרד הבריאות הישראלי להמליץ על עקרון הזהירות המונעת הינו הצעד המתבקש להגנה על בריאות הציבור ותואמת את תוצאות מחקר זה".

בואו לדבר על זה בפורום גידולי מוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום