תזונה: חלב והשפעתו על הבריאות

(0)
לדרג

לקטוז וויטמין D עוזרים לספיגת הסידן ממוצרי החלב ולהגעה לקצובה היומית. מחקרים מצביעים על קשר חיובי בין צריכת מוצרי חלב לבין ירידה בלחץ הדם והרזיה

מאת: סיגל פרישמן

בשנים האחרונות ישנם חילוקי דעות לגבי החלב - האם הוא מיטיב או מזיק לבריאות האדם. להלן העובדות המגובות במחקרים הידועות עד כה: חלב ומוצריו הם המקור העיקרי והזמין ביותר לסידן. קשה מאוד להגיע לקצובה היומית המומלצת ללא צריכת חלב ומוצריו. ישנם מקורות נוספים לסידן, כגון ירקות עליים ירוקים, שומשום, אגוזים וסרדינים, אך חומצות שונות במזונות אלה מפריעות לסידן להיספג. לעומת זאת הלקטוז וויטמין D המצויים במוצרי החלב, משפרים את ספיגת הסידן.

הקצובה היומית המומלצת לסידן על פי ההמלצות בארצות הברית לפי גיל:

3-1 שנים: 500 מ"ג
8-4 שנים: 800 מ"ג
18-9 שנים: 1,300 מ"ג
50-19 שנים: 1,000 מ"ג
מעל 51 שנים: 1,200 מ"ג
בהריון: 1,000 מ"ג
בהנקה: 1,000 מ"ג

חוזק עצם: סידן הוא המינרל החשוב ביותר לבניית העצם ולמניעת אוסטיאופורוזיס. מוצרי חלב רבים מכילים ויטמין D או מועשרים בוויטמין זה, העוזר בספיגת הסידן לעצמות. בדו"ח שפורסם על ידי האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים (2006) הודגש כי צריכת סידן מספקת בשנות הילדות וההתבגרות חיונית להשגת שיא מסת העצם ולהורדת הסיכון לשברים ואוסטיאופורוזיס בהמשך החיים.

לחץ דם: על פי הנחיות ה-diet approach to stop hypertension (גישה תזונתית להפחתת לחץ דם), מומלץ להקפיד על צריכת סידן כחלק מגישה כוללנית להורדת לחץ הדם.

השמנה: מחקרים הראו כי קיים קשר הפוך בין כמות הסידן ממוצרי החלב הנצרכת לבין משקל הגוף וכמות השומן בגוף.

סרטן: מרבית המחקרים האפידמיולוגים שנערכו עד כה לא הראו כי לצריכה של חלב ומוצריו יש השפעה כלשהי (מעודדת או מדכאת) על הסיכון לסרטן שד ושחלות. לגבי סרטן המעי הגס והרקטום, נמצא כי החלב הוא גורם מגן. סרטן הפרוסטטה נשאר שנוי במחלוקת, לא ברור אם שומן רווי המצוי במוצרי חלב עתירי שומן או תכולת הסידן הם המגבירים את הסיכון, לפיכך, מומלץ לגברים לא לצרוך יותר מ-1,500 מ"ג סידן ליום ולצרוך מוצרי חלב דלי שומן.

אלרגיה ורגישות ללקטוז: אלרגיה לחלב מתגלה בגיל הינקות ונמשכת לבגרות אצל כ-2% מהאוכלוסייה. תגובה אלרגית היא תגובה סיסטמית. לעומת זאת, רגישות ללקטוז (סוכר החלב) בגלל ירידה באנזים הלקטאז המפרק את הלקטוז לשם ספיגתו מהמעי לדם, שכיחה יותר באוכלוסיה הבוגרת והתגובות הן גסטרואינטסטינליות (של מערכת העיכול) ומתבטאות בגזים, נפיחות בבטן ושלשולים. ההוכחה לרגישות לחלב נעשית במכוני גסטרו על ידי מבחן נשיפה פשוט. ישנם מוצרי חלב רבים המכילים כמות לקטוז קטנה, ואותם ניתן לצרוך גם עם מחסור חלקי באנזים הלקטאז, כגון קוטג', גבינות קשות, יוגורט ועוד.

סיגל פרישמן היא מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בבילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום