מבקר המדינה: עומס בחדרי המיון

(0)
לדרג

מדו"ח מבקר המדינה עולה תמונת מצב מדאיגה: המתנה ארוכה בחדרי מיון, אלימות נגד צוותים רפואיים ופגיעה באיכות הטיפול עקב צפיפות רבה ומחסור ברופאים מומחים

מאת: מערכת zap doctors

חדרי המיון בארץ עמוסים מאוד, מצב המוביל להמתנה ממושכת ואף לאלימות נגד הצוותים הרפואיים. כך עולה מדו"ח מבקר המדינה 2010, בעקבות בדיקה שבוצעה במשרד הבריאות ובבתי החולים העמק, שיבא וסורוקה.

מהדו"ח עולה כי במשרד הבריאות אין תוכנית כלשהי להרחבת חדרי המיון בארץ, למרות שמנהלי בתי חולים כבר התריעו על המצב הקשה במחלקות.

לעומס בחדרי המיון יש השלכות רבות, שעיקרן הן משכי המתנה ארוכים של הפונים; עומס יתר על מחלקות האשפוז עקב הפניות מיותרות, חוסר שביעות רצון של הפונים, פגיעה ביעילות העבודה של הרופאים ואלימות נגד הצוות. בדו"ח נכתב כי משרד הבריאות לא עשה די במעקב אחר העומס. המבקר קורא לבתי החולים לאסוף מידע על העומס והגורמים לו, השפעתו והדרכים להקלתו.

פניות מיותרות רבות למיון

משרד מבקר המדינה ערך סקר שעסק בפניות של קשישים, ילדים וחיילים לחדרי מיון, וממצאיו הצביעו על כך שבדומה למדווח בארצות מערביות אחרות, בישראל קיימת תופעה של פניות מיותרות רבות למיון, שקיימת להן חלופה טיפולית זמינה במסגרות הרפואה בקהילה. אולם, משרד הבריאות לא דן כלל בממצאי הסקר ובהמלצותיו.

זאת ועוד: מחקר שנעשה בישראל ומופיע בדו"ח מצביע על כך שמספר מקרי האלימות בחדרי מיון עומד ביחס ישר לעומס שבו. בעקבות המלצות ועדה לבחינת סוגיית האלימות במוסדות הבריאות ולמציאת דרכי התמודדות עם התופעה, פרסם המשרד, בשנים 2000 ו-2004, חוזרי מנכ"ל שהנחו את בתי החולים, בין היתר, להציב שוטרים לאבטחת חדרי המיון, ליזום פעולות חינוך והשתלמויות של הצוות בנושא ולהפעיל מערך תיעוד על אלימות בבתי החולים. חלק מההנחיות האלה לא יושמו, ובכלל זה לא שולבו שוטרים באבטחת חדרי המיון. משרד הבריאות גם לא פיקח על יישום הנוהל ולא יזם דיון עם המשרד לביטחון הפנים לצורך הענקת סמכויות אכיפה למאבטחים בחדרי המיון והבהרת סמכויותיהם לטיפול במקרי האלימות.

עוד עולה מהדו"ח כי הרחבת חדרי מיון מתבצעת לעתים על ידי סמיכות המיטות בלא הגדלת שטח חדר המיון. הדבר מביא להצבת עמדות במקומות שאינם ראויים לכך, ומתעורר חשש לפגיעה באיכות הטיפול הרפואי וברווחת הפונים.

מחסור במומחים לרפואה דחופה

מהדו"ח מתברר גם כי בחלק מבתי החולים אין בחדרי מיון רופא מומחה בשעות הלילה ובסופי שבוע, ובבתי חולים אחרים קיים מחוץ לשעות העבודה הרגילות חוסר במומחים בחלק מהמקצועות העיקריים החיוניים לפעילות. יתרה מכך, הרופאים שמבצעים את התורנויות בחדרי מיון מטעם המחלקות הם לפעמים "תורני חוץ" - רופאים שאינם חלק מסגל העובדים בבית החולים. חלקם מאיישים מעט מאוד משמרות, ועקב כך נפגעת גם יכולתם להתעדכן במקצועם.

כמו כן, בחלק מבתי החולים שנבדקו, הסמכות לאשר את כשירות התורנים מטעם המחלקות אינה נתונה בידי מנהל חדר המיון, אלא בידי מנהלי מחלקות האשפוז. כך שבעצם, בשעות הערב, הלילה וסופי השבוע מנהל חדר המיון אינו אחראי בפועל על עבודת התורנים במחלקה. בין בתי החולים קיים שוני משמעותי בהגדרת סמכותו של מנהל חדר המיון לאשר רופאים כתורנים. בנוסף, יש חוסר אחידות בדרך שבה פועלים חדרי מיון בתחומים רבים. היעדר סטנדרדים בתחומים אלה ואחרים מקשה על משרד הבריאות לקיים בקרה על תחום הרפואה הדחופה.

כותבי הדו"ח ממליצים למשרד הבריאות לקדם את נושא ההתמחות ברפואה דחופה: לעקוב אחר מספר המומחים והמתמחים ברפואה דחופה, כדי להגיב למחסור המסתמן בהם; לפתור את המחלוקת העקרונית לגבי איוש חדרי המיון במומחים ומתמחים ברפואה דחופה ובתחומי רפואה אחרים; לעודד רופאים לפנות להתמחות ברפואה דחופה בהתאם לצורך, ולשקול חובת העסקה של מומחים ברפואה דחופה בכלל חדרי המיון ובכל שעות היממה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום