סוכרת מאיצה מחלות לב ושבץ

(0)
לדרג

מחקר קובע: הסיכון ללקות במחלות כלי דם גבוה כמעט פי 2 בקרב אנשים שרמת הסוכר שלהם בדם בזמן צום היא 95-100, בהשוואה לאנשים בעלי רמת סוכר נמוכה מ-80

מאת: מערכת zap doctors

סוכרת מעלה משמעותית את הסיכון ללקות במחלת כלי דם טרשתית. כתוצאה מהנזק המתמשך עלולה להיווצר פגיעה באספקת הדם לאיברים החיוניים עקב היצרויות בכלי הדם. האיברים אשר הפגיעה בהם היא בעלת המשמעות והסכנה הרבה ביותר הם הלב והמוח. היצרות בעורקים הכליליים או המוחיים עלולה לגרום להתקף לב או שבץ, בהתאמה. ידועה גם העובדה שאנשים שאינם חולי סוכרת, אך הסובלים ממצב המוגדר כיום כטרום-סכרתי (סוכרים בצום בטווח שבין 126 ל-100 מיליגרם אחוז), הסיכוי ללקות באירוע לבבי או שבץ עולה גם כן. נשאלת השאלה: האם הסיכוי ללקות במחלות כלי דם אלו מושפע גם מרמות סוכר בצום בטווח המוגדר כיום כנורמלי (100-50 מיליגרם אחוז)?

סיכון גבוה למחלות לב

ד"ר שי קויתי בשיתוף עם ד"ר אמיר תירוש, ד"ר שלמה שגב ופרופ' יחזקאל סידי, ערכו מחקר רטרוספקטיבי בקרב אנשים בריאים שהיו במעקב במסגרת בית החולים. מטרת המחקר הייתה לבדוק האם רמות סוכר בצום בדם שהן בתחום הנורמה, קשורות לסיכון מוגבר ללקות במחלות לב ושבץ מוחי.

במסגרת המחקר נערך מעקב אחרי כ-11 אלף נשים וגברים בריאים, מעל גיל 40, שהיו במעקב שנתי משנת 2000 עד ל-2010 (בממוצע 4.5 שנות מעקב). במהלך המעקב פיתחו כ-1,000 מהם מחלות קרדיו-וסקולאריות, קרי מחלת לב כלילית (התקף או אירוע לבבי אקוטי, מיפוי לב או צנתור פתולוגים), או שבץ מוחי. נבדקה ההתאמה בין רמות הסוכר בצום בתחום הנורמה או בתחום הטרום-סכרתי.

נמצא שהסיכון ללקות במחלות כלי דם טרשתיות לאחר שנות המעקב היה גבוה כמעט פי 2 בקרב אנשים שאצלם נמדד סוכר בצום בתחום בין 95-100, בהשוואה לאלו שרמת הסוכר בדם הייתה נמוכה מ-80. הסיכון נשאר גבוה גם כאשר נערך תיקנון לגורמי סיכון הקלאסיים (גיל, מין זכר, יתר לחץ דם, רמת כולסטרול, רמת טריגליצרידים, עישון, סיפור משפחתי של מחלת כלי דם טרשתית). בנוסף, הודגם שוב כי האנשים עם סוכר בתחום הטרום סוכרתי (100-126 מיליגרם אחוז) נמצאים בסיכון מוגבר עוד יותר להתפתחות מחלות כלי דם טרשתיות.

משמעות הממצאים היא שעל אנשים בריאים בעלי רמות סוכר בגבול העליון של הנורמה להקפיד על אורח חיים בריא יותר, כולל הקפדה על הורדת משקל ורמות כולסטרול וטריגליצרידים בדם.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום