רפואת עיניים: מה רואים תינוקות?

(3)
לדרג

מערכת הראייה קריטית להתפתחות הטבעית המוטורית הכוללת של הילד. כדי לוודא שאין בעיות ראיה - על ההורה לשים לב שאין דבר חריג בתפקודו של הילד

מאת: רועי צור

חדות הראיה של תינוקות מאוד ירודה. תינוק עד גיל חצי שנה רואה כתמים, ואינו רואה דברים ברורים. הוא משתמש בכל החושים שלו - מריח את הסביבה והקרובים לו, שומע אותם, אבל לא רואה פרטים. "מערכת הראיה של ילדים מתפתחת עד גיל שבע בערך, ורק אז היא מגיעה להבשלה מלאה ומשתווה לראייה של מבוגרים. היא ממשיכה להתפתח עד גיל 11 בערך, ועד אז היא עדיין פגיעה מבחינת פוטנציאל ההתפתחות שלה דבר העלול להוביל להיווצרות עין עצלה", אומר ד"ר עידי מצר, רופא עיניים בכיר, מומחה מנתח מחלות עיניים ילדים ופזילה, מחלקת עיניים, הקריה הרפואית רמב"ם.

כיצד בודקים מה תינוקות רואים ומזהים?

ד"ר מצר: "אנו משתמשים בשיטה של הצגת לוחות עם פסים כהים ובהירים בעובי שונה, ובודקים לאיזה צד התינוק מפנה את המבט. אם הוא מפנה את המבט לצד עם הפסים, אנו יודעים שהוא רואה אותם כי זה מושך את תשומת ליבו. בזמן שמציגים לתינוק את הלוחות הללו, מסתכלים דרך חור קטן כדי לראות לאיזה כיוון הוא מסתכל. מראים לו פסים יותר ויותר צרים עד שהוא לא מפנה את המבט לכיוון הפסים, מה שאומר שהוא כבר לא רואה את הפסים הדקים. כך ניתן להעריך את חדות הראיה".

עד איזה מרחק רואים התינוקות?

ד"ר מצר: "הם רואים למרחק שהם זקוקים לראות מבחינת הצרכים שלהם, כמו לראות את השד או הבקבוק מהם יונקים. מדובר במרחק של ס"מ בודדים עם כ-5% מיכולת חדות ראיה תקינה בגיל חודשיים. ככל שהתינוק גדל הוא כבר יכול לראות גם למרחק גדול יותר. בגיל חצי שנה הוא כבר רואה 20%, בגיל שנה 40% ומעבר לגיל שנתיים רואה למעשה באופן תקין. תינוק צעיר לא מגיב לגירויי ראיה, לתינוק בגיל מספר חודשים כבר ניתן לשים מובייל מעל המיטה, ובגיל שנה הוא כבר יכול לצפות בטלוויזיה. לפני כן, לטלוויזיה אין שום אפקט מבחינת הראייה של התינוק. יכול להיות שהצלילים ימשכו את תשומת ליבו, אבל הוא לא באמת רואה מה קורה על המסך".

האם אמצעים כמו מובייל מעל המיטה תורמים להתפתחות מערכת הראיה אצל תינוקות?

ד"ר מצר: "כדי שמערכת הראייה תתפתח נכון, יש צורך שמערכת הראייה תוכל לראות בצורה ברורה. כלומר, שלא יהיו בעיות שיעוותו את הראייה, כמו צורך במשקפיים, גורמים וליקויים שונים, שיפריעו לראות תמונה ברורה, כמו עפעפיים סגורות, דלקת שממסכת את הראייה וכד'. מעבר לכך, זה לא כל כך משנה מה התינוק רואה. בהתחלה מספיק לשים לתינוקות מוביילים בצבעים של שחור לבן. זה גם לא חייב להיות עצם נע, זה יכול להיות משהו סטטי למרות שמגיל 3 חודשים קיימת היכולת לעקוב אחר חפצים ומגיל 4 חודשים כבר קיימים ראיית העומק והמיקוד".

מתי מתחילים לראות צבעים?

ד"ר מצר: "ראיית הצבעים מתפתחת בצורה משמעותית רק בגיל 3 חודשים, עד אז הם רואים רק כתמים והצבע לא משמעותי".

מתי מבוצעת בדיקת ראיה ראשונה?

ד"ר מצר: "יש הבדלה ברורה בין תינוק שנולד בלידה רגילה ואין לו גורמי סיכון, כמו הורים עם משקפיים או מחלות שונות, לבין לידה בסיכון. בתינוק נורמאלי מספיק לבדוק את מערכת הראייה בפעם הראשונה בין גיל חצי שנה לשנה. מומלץ לכל ההורים לקחת אותו לבדיקת סקר אצל רופא עיניים לילדים ולא אצל אופטומטריסט, שעל פי חוק אסור לו לבדוק ילדים מתחת לגיל עשר. הבדיקה הראשונה של מערכת הראייה נעשית מיד אחרי הלידה על-ידי רופא הילדים ונקראת 'בדיקת הרפלקס האדום'. היא באה לבדוק, שאין גורם שממסך את הראייה וגורם לעכירות בציר הראיה, דבר שמפריע לראות תמונה ברורה. כמו כן, הוא מאתר בעיה במבנה העין כגון עכירות מולדת בקרנית, הכיפה השקופה בקדמת העין, ירוד ("קטרקט") מולד, השארות או היווצרות של כלי דם לא תקינים בחלל הזגוגית ובחלק האחורי של העיניים ועוד".

מתי מומלץ לקחת את התינוק לבדיקת ראיה?

ד"ר מצר: "הבדיקות היותר מתוחכמות נעשות החל מגיל חצי שנה ועד שנה. אחר-כך מומלץ לערוך בדיקה נוספת בגיל שנה וחצי עד שנתיים ובדיקה נוספת בסביבות גיל שנתיים וחצי עד גיל שלוש, כשהילד כבר יודע לקרוא לתמונות בשמן. במידה וקיימת בעיית ראייה אצל ההורים מומלץ לערוך לילד בדיקה שנתית, כי זו הדרך היחידה לעלות על ליקוי ראייה. לילד שנולד להורים מרכיבי משקפיים יש סיכוי מוגבר לפתח בעיית ראייה ומספיק שיש לילד ראייה טובה בעין אחת כדי שההורים יחשבו שאין כל בעיה. לכן יש לבדוק שגם בעין השנייה הוא רואה טוב".

מאיזה גיל יכולים ההורים לאבחן בעיות ראיה אצל ילדיהם?

ד"ר מצר: "ניתן לאבחן כבר בגיל חודש וחצי-חודשיים. בגיל הזה התינוק צריך לעקוב אחרי הפנים של ההורים אם הוא לא עוקב - סימן שיש בעיה. אם יש בעיית ראייה, אז בסביבות גיל שלושה חודשים עלול להופיע רעד/רטט הקרוי 'ניד' (ניסטגמוס) של העיניים (כל גלגל העין רוטט), שמצביע על בעיית ראייה שהתפתחה בגיל מוקדם מאוד. מערכת הראייה היא מערכת קריטית להתפתחות הטבעית המוטורית הכוללת של הילד. לכן מעבר לזה, צריך פשוט לראות שיש תפקוד תקין של הילד - שהוא מסתכל נכון, מתבונן, מגיב לסביבה, שולח ידיים ומצליח לגעת בחפצים וכד'".

האם כל חנות משקפיים מתאימה לרכישת משקפיים לילדים?

ד"ר מצר: "לא כל חנות מתאימה. יש מספר חנויות שמתמחות בנושא הזה ויש לחפש את האופטומטריסטים המתמחים בכך. אצל ילדים מדובר במסגרות שונות עם פרמטרים מסוימים, כמו צורת וגובה (עומק) עדשה על מנת שלא תתאפשר הצצה מעבר למסגרת, אפון שמתאים לאף הקטן של הילדים ושיהיה עם כף סיליקון על מנת שהמשקפיים לא יחליקו ולא עם שני אפונים קטנים. משקפיים לילדים צריכות להיות גמישים על מנת שלא ישברו אותם ועם עדשה עשויה מפוליקארבונט (פלסטיק מחוסם שאיננו נשבר), כדי שלא יפצעו".

מאיזה גיל ניתן לבצע ניתוחי לייזר?

ד"ר מצר: "מגיל 21 כאשר מספר המשקפיים יציב לפחות שנתיים, למעט מקרים קיצונים, כמו של ילדים עם פיגור שכלי עמוק שאינם מסוגלים להרכיב משקפיים וילדים עם עיניים הפרעות תשבורת (רפרקציה) קשות, למשל קוצר ראייה פתולוגי גבוה מאד".

מאיזה גיל ניתן להרכיב עדשות מגע?

ד"ר מצר: "טכנית ניתן משנות העשרה, כלומר מגיל 10 ומעלה, כאשר הילד אחראי מספיק לשמור על היגיינה נאותה, לתחזק את עדשות המגע כראוי. אולם מומלץ לעכב את זה עד גיל 16 פלוס, וזאת מהסיבה כי אפילו עדשות המגע החדשות ביותר שמחליפים אותן כל יום, עדיין עלולות לגורם עם הזמן להיווצרות דלקת אלרגית בעין בגלל המבנה שלהם והחומר שהן עשויות. למעשה זה להכניס ראש בריא למיטה חולה, כי אי אפשר לצפות מי יפתח אלרגיות לעדשות והדלקת מאד מציקה ועלולה לגרום לאודם, הפרשות, טשטוש ראיה, כאבים וגרד. לכן, מוטב להמתין לשלב שעניין המשקפיים הופך אצל הילדים לחשוב לבילויים ולפעילות הספורטיבית".

לכתבות נוספות בנושא בריאות, רפואה מונעת ואיכות חיים, היכנסו לאתר הקריה הרפואית רמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עיניים לילדים ופזילה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום