חשיפה לשמש עלולה לגרום לעיוורון

(0)
לדרג

ד"ר יוסף פיקל, מנהל מחלקת עיניים במרכז הרפואי זיו, מזהיר: חשיפה ממושכת לשמש ללא הגנה על העיניים גורמת לבעיות ראייה בגיל מבוגר ואף לעיוורון

מאת: מערכת zap doctors

אנשים מבוגרים נוטים להרכיב משקפי שמש, אולם רוב הילדים נמנעים מכך, בעיקר עקב חוסר מודעות של הוריהם לנחיצותם. "השפעתה המזיקה של השמש לבריאות העיניים אינה ידועה ואינה זוכה לתשומת לב מספקת בקרב הורים", אומר ד"ר יוסף פיקל, מנהל מחלקת עיניים במרכז הרפואי זיו בצפת. "חשיפה ממושכת ובעוצמה רבה לאור אולטרה-סגול מעלה את שכיחות מחלת הדגנרציה של הרשתית (MAD) שהינה הגורם העיקרי לעיוורון בגיל מבוגר בעולם המערבי".

מחקרים רפואיים מוכיחים כי לקרינת השמש השפעה מצטברת של נזקים, קלים וכבדים, עקב חשיפת העין לקרינת אור במהלך החיים, אשר עלולה להגביר את הסיכון לשינויים ברשתית ולגרום לעיוורון בגיל מבוגר.

חינוך לשימוש במשקפי שמש

מאחר שהנזק הינו נזק מצטבר, ממליץ ד"ר פיקל להרכיב משקפי שמש מוקדם ככל האפשר. עידוד השימוש במשקפי שמש אצל ילדים חשוב משתי סיבות, הראשונה, הגנה על העיניים מפני הנזקים המצטברים של קרינת השמש, והשנייה חינוך לשימוש במשקפי שמש כבר בגיל הילדות, כך שיהיה סיכוי רב יותר לשימת לב של הילד במהלך חייו לשמירה על עיניו.

"המודעות לשמירה על בריאות הילדים בחשיפה לשמש גדלה בשנים האחרונות, ובדיוק כפי שאנו דואגים לצייד את ילדינו בכובע ולמרוח על פניו קרם הגנה בעת טיול בחוץ בימים שטופי שמש, כך עלינו לצייד את הילדים במשקפי שמש. הרגל זה חייב להיות חלק משגרת היציאה לשמש. לעתים מתלוננים הילדים על אי נוחות בהרכבת משקפי שמש, אך יש להמשיך לעודד ולתת חיזוקים חיוביים על השימוש בהם. למרות נטייתם של ילדים לאבד חפצים ובתוך כך גם משקפי שמש, אסור להורים להרפות את ידם מכך", אומר ד"ר פיקל.

עוד הוא מוסיף: "העברת האחריות לשמירה על משקפיים והגדרת השמירה עליהם כמשימה שעל הילד לבצע, מחנכת אותו לאחריות ולשמירה על ציוד. בנוסף, ישנן כיום שיטות וסוגי משקפיים נוחים וגמישים יותר המקלים על הרכבתם והשמירה עליהם". לדבריו, אנשים וילדים בעלי עיניים בהירות חשופים יותר לנזקי השמש. צבעים כהים סופחים יותר קרני אור וצבעים בהירים מעבירים יותר אור, לכן על הורים לילדים בעלי עיניים בהירות להקפיד ולעודד את ילדיהם להרכיב ממשקפי שמש כבר בגיל הרך".

בואו לדבר על זה בפורום אופטומטריה, משקפי ראייה ושמש ועדשות מגע.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום