טיפול קוגניטיבי יעיל למעי רגיז

(0)
לדרג

מחקר חדש מוכיח כי טיפול קוגניטיבי-התנהגותי עשוי לסייע לחולים עם תסמונת המעי הרגיז, שביטוייה השכיחים הם שלשולים, עצירות וגזים

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון אפריל 2010 של ה-Clinical Gastroenterology and Hepatology, עולה כי טיפול קוגניטיבי התנהגותי (Cognitive Behavior Therapy ,CBT) הוביל לשיפור מהיר בתסמינים ב-30% מהמשתתפים הסובלים מתסמונת המעי הרגיז (Irritable Bowel Syndrome ,IBS), ושיפור זה נמשך כשלושה חודשים לפחות במרבית המשתתפים.

החוקרים כותבים כי בעבודות קודמות הודגם שטיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא יעיל לטיפול באנשים עם הסובלים מתסמונת המעי הרגיז, אך עדיין לא ידוע באילו מטופלים ובאילו מצבים טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא הכי יעיל. מטרת המחקר הייתה להעריך האם משתתפים שדיווחו על תגובה מוקדמת וחיובית לטיפול קוגניטיבי התנהגותי ישמרו על השיפור גם בהמשך.

המחקר כלל 75 משתתפים בגיל 18-70 שנים שאובחנו כסובלים מתסמונת המעי הרגיז. החוקרים חילקו את המשתתפים באקראי לשלוש קבוצות: בקבוצה הראשונה עברו המשתתפים 10 טיפולי CBT בני שעה לאורך 10 שבועות, בקבוצה השנייה עברו המשתתפים 4 טיפולי CBT בני 4 שעות לאורך 10 שבועות, ובקבוצה השלישית נכנסו המשתתפים לרשימת המתנה (קבוצת הביקורת).

תגובה מהירה לטיפולים

משתתפי המחקר מילאו שאלונים על חומרת התסמינים, כולל שלשול, עצירות וגזים, וכן מילאו שאלונים נוספים כולל את שאלון ה-Irritable Bowel Syndrome Severity Scale - IBSSS. החוקרים הגדירו משתתפים שהגיבו לטיפול כמשתתפים שהשיגו הקלה בכאב ובתסמיני המעי, ומשתתפים שציוני ה-IBSSS שלהם ירדו ב-50 נקודות לפחות בהשוואה לשאלוני הבסיס. משתתפים שהגיבו במהירות הוגדרו כמשתתפים שענו לקריטריונים אלו במהלך שבוע 4 למחקר.

מתוצאות המחקר עולה כי בשבוע 4 למחקר 21 משתתפים (29.6%) הגיבו במהירות לטיפול, ללא הבדל מובהק בין משתתפים בקבוצות שעברו טיפול. החוקרים מוסיפים כי בשבוע 12, 27 מהמשתתפים (52.1%) הגיבו לטיפול. הם מציינים כי משתתפים עם תגובה מהירה חוו תסמינים פחות חמורים ע"פ ציון ה-IBSSS, בהשוואה למשתתפים עם תגובה לא-מהירה. לאחר 3 חודשים, נמצא כי 34 מהמשתתפים שהגיבו לטיפול (47.9%) דיווחו כי השיפור נשמר. בשלב זה, 95.2% מהמשתתפים שהגיבו במהירות לטיפול שמרו על השיפור שהושג, לעומת 28% מהמשתתפים שהשיגו תגובה לא-מהירה.

לאור תוצאות המחקר כותבים החוקרים כי ייתכן וניתן לתכנן את הטיפול הקוגניטיבי ההתנהגותי בצורה מתאימה וכלכלית יותר, כך שמטופלים המגיבים במהירות לטיפול יקבלו מעקב קצר יותר (שכן לא דרוש יותר מכך), בעוד שמטופלים שלא מגיבים לטיפול במהירות יופנו לטיפולים יעילים יותר.

בין מגבלות המחקר מציינים החוקרים כי המחקר כלל מתנדבים, שעשויים להיות פתוחים יותר להתערבות פסיכולוגית. החוקרים מוסיפים כי ייתכן ולא ניתן להכליל את ממצאי המחקר לאוכלוסיות אחרות, שכן למחקר לא הייתה עוצמה מספקת לזהות הבדלים בין הקבוצות שעברו טיפול קוגניטיבי התנהגותי לקבוצות שעברו טיפולים אחרים. כמו כן, החוקרים ממליצים לערוך מחקרים נוספים, על מנת לבחון האם הטיפול יעיל יותר כשנערך בבית או במרפאה.

בואו לדבר על זה בפורום גסטרואנטרולוגיה - מחלות דרכי העיכול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום