"אנשים מתים באשפוז מתת תזונה"

(0)
לדרג

כך אומרת ד"ר עירית חרמש בעקבות סקר שבוצע בבתי חולים בארץ. שיעורי התמותה בביה"ח של אנשים הסובלים מתת תזונה הם פי 2-7 מאנשים שלא סובלים מהתופעה

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

השמנת יתר הוכרה על-ידי ארגון הבריאות העולמי כמחלה ממנה סובלים אנשים רבים. מדינות בעולם המערבי הכירו בחומרתה של תופעת ההשמנה כבר לפני כמה שנים והן פועלות בנחישות לצמצומה. אולם בעיה שאינה קיבלה את ההתייחסות הראויה הינה תת תזונה שממנה סובלים רבים, בעיקר חולים כרוניים. מסקר חדש שבוצע על-ידי משרד הבריאות והחברה הישראלית לתזונה קלינית עולה תמונה עגומה ביותר על מצב המאושפזים בבתי החולים.

מהסקר שנערך בקרב 600 חולים ב-16 בתי חולים, עולה כי רק 15% הצליחו לסיים ארוחה שהוגשה להם בבית החולים, ורובם הפחיתו את צריכת המזון במהלך האשפוז.

"30-60% מהחולים נמצאים בסיכון לתת תזונה בעת האשפוז", אומרת ל-doctors ד"ר עירית חרמש, המנהלת הרפואית לתזונה קלינית ברמב"ם ויו"ר החברה לתזונה קלינית בישראל. "ממצאי הסקר מאוד בעיתיים, אך התופעה של תת תזונה ידועה גם במדינות שונות באירופה ואוסטרליה. כיום יש התעוררות עולמית לגבי טיפול בתופעה של תת תזונה, שאופיינית בעיקר אצל אנשים עם מחלות לב, סרטן, ריאה ובעיקר אצל אנשים מבוגרים".

אשפוזים ארוכים יותר

ד"ר חרמש אומרת כי "שיעורי התמותה בביה"ח של אנשים הסובלים מתת תזונה הם פי 2-7 מאנשים שלא סובלים מהתופעה. המשמעות היא שאנשים מתים כשהם בתת תזונה".

עוד עולה מהסקר שאשפוזים של אנשים הסובלים מתת תזונה ארוכים פי 2 מאשפוזים של אנשים ללא בעיות אלו. כמו-כן, הם סובלים יותר במהלך האשפוז מסיבוכים כגון פצעי לחץ ואי ספיקה נשימתית. "כשהחולים משתחררים מבית החולים מצבם גרוע יותר, מכיוון שחל תהליך טבעי של חוסר תיאבון ואין מעקב אחרי החולה לגבי מה הוא אכל, והתהליך של תת תזונה הולך ומחמיר", אומרת ד"ר חרמש. עוד היא מציינת כי ברמב"ם החלו בתהליך לשיפור הבעיה. "אנו שוקלים את החולים ומודדים את מדד ההשמנה שלהם בזמן קליטתם, מבררים אם ירדו במשקל טרם האשפוז, ומעריכים אם המאושפז יאכל פחות בחמשת הימים הראשונים לאשפוז. בנוסף, לאחר השחרור מבית החולים החולים מוזמנים למעקב של רופא, דיאטנית ואחות".

"אנו בשלב של להגדיר תת תזונה כמחלה בפני עצמה שדורשת התייחסות וטיפול", מוסיפה ד"ר חרמש. "למגפה של השמנת יתר היו יחסי ציבור טובים מאוד, ולכן התייחסו בעיקר לבעיה זו. מבדיקה שנערכה בברטניה ב-2005 נמצא כי עלות הטיפול בתת תזונה בבית חולים ומחוצה לו, כפולה מעלות הטיפול בהשמנת יתר".

חינוך הצוות הרפואי

בעקבות הסקר שבוצע בבתי החולים בישראל, משרד הבריאות ייבחן כיצד לשפר את האוכל בבית החולים, אולם ד"ר חרמש מציינת כי "הבעיה של האוכל בבית חולים היא לא היחידה, מכיוון שלאנשים שמאושפזים בבית חולים בדרך-כלל אין תיאבון". פעולות נוספות שד"ר חרמש מציינת שיבוצעו כדי לשפר את המצב הן חינוך של אנשי הצוות הרפואי - בבתי ספר לרפואה יתקיים קורס תזונה שיכלול הסברים לגבי תזונה נכונה, הרכבי מזון, הסברים על אנשים שנמצאים במצב של הרעבה ומתן כלים להתמודד עם תת תזונה, כגון מזון רפואי בפחיות ואף במצבי קיצון מתן מזון לתוך הוריד.

כדי לעלות את המודעות לנושא מעבירים את הרופאים קורסים מרוכזים בנושא תזונה. ד"ר חרמש אומרת שעד כה עברו כ-300-400 רופאים את הקורס. לדבריה, "ירידה במשקל וירידה בממדי האכילה הן סמן ברור לתת-תזונה וזוהי בעיה קשה, הדורשת התייחסות ופתרון".

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום