כף היד: תסמונת התעלה הקרפלית

(0)
לדרג

לחץ על עצב בשורש כף היד, השכיח אצל אנשים שעובדים עם מחשב או מרבים להשתמש בכפות הידיים, פוגע בתפקוד. טיפול יעיל נעשה בעזרת "לייזר רך"

מאת: חגית קולמן

הסיבה לירידה בפריון העבודה היא לא בהכרח חוסר מוטיבציה או אי שביעות רצון במקום העבודה. לעיתים הסיבה היא בריאותית. אחת מהתופעות הבריאותיות הנפוצות יותר והמשפיעות על ירידה בפריון היא תסמונת התעלה הקרפלית.

תסמונת התעלה הקרפלית נגרמת עקב לחץ על העצב המדיאני באזור שורש כף היד. עצב זה עובר בתעלה הקרפלית הקשיחה וכל עלייה בלחץ בתוך התעלה גורמת לפגיעה בעצב. הסימפטומים המורגשים הם תחושת נימול, הירדמות, עקצוץ, זרמים וכאב שמתחיל בכף היד ומקרין לכל היד ולעיתים גם לכתף. התסמונת משפיעה רבות על הפעולות היומיומיות, מקשה על ביצוע פעולות חוזרות, מאטה את קצב התנועה ופוגעת בתפקוד בעבודה. לעיתים קרובות הסימפטומים מופיעים בלילה ומעירים משינה. כאשר תסמונת התעלה הקרפלית מתקדמת ונגרמת פגיעה בסיבי העצב המוטורים, תופיע חולשה ומגושמות של היד.

האטה בהולכה העצבית

בקבוצת הסיכון נמצאים בני 35 ומעלה. שכיחות התסמונת גבוהה אצל אנשים המבצעים עבודה מאומצת בידיהם ובקרב עובדי מחשב: אמנים, רופאי שיניים, מזכירות, קלדניות, עובדי בתעשייה, מחשבים. מחקרים מצאו כי היא שכיחה פי שניים בקרב נשים.

תסמונת התעלה הקרפלית, בדומה לשאר המחלות הנוירולוגיות, מאובחנת באמצעות הבדיקה הנוירולוגית ודיווח של הנבדק על אופי הסימפטומים. בבדיקה מעריכים את התפקוד התחושתי והמוטורי של העצב המדיאני. כמו כן מקישים על העצב באזור התעלה ומכופפים את שורש כף היד במשך כדקה בניסיון להפיק את הסימפטומים האופייניים. על מנת להוכיח קיום תסמונת התעלה הקרפלית, דהיינו קיום לחץ על העצב המדיאני באזור התעלה הקרפלית, יש לבצע בדיקת הולכה עצבית (EMG) - תסמונת התעלה הקרפלית מאופיינת בהאטה בהולכה של העצב המדיאני באזור התעלה הקרפלית. בדיקת ההולכה העצבית היא הבדיקה החשובה להערכת העצב המדיאני באזור התעלה. במידה שנותר ספק בנוגע לאבחנה, ניתן להיעזר בבדיקות הדמיה לצורך הדגמת העצב המדיאני באזור התעלה, כגון בדיקה על-קולית (אולטרא-סאונד) או בדיקת MRI של התעלה.

לייזר רך

קיימות מספר דרכי טיפול: סד מנוחה, תרופות (להפחתת הכאב כאב, נוגדות דלקת) הזרקת סטרואידים, ניתוח עם חתך או ניתוח אנדוסקופי וטיפול בלייזר נמוך עוצמה.

לייזר נמוך עוצמה הוא קרן אור ממוקדת באורך גל אחד ובכיוון אחד. הלייזר נמוך העוצמה, להבדיל מלייזר בעוצמה גבוהה, משפר את תפקוד התא הפגוע בגופנו. ללא כאב וללא תופעות לוואי, הוא משפר דרמטית פציעות אקוטיות, בעוד שבפגיעות כרוניות הטיפול יימשך זמן רב יותר, אבל גם בהן הכאב יפחת משמעותית לאחר מספר קטן של טיפולים. מאחר והלייזר נמוך העוצמה ("לייזר רך") "עובד" על התא הבודד ומשפר את תפקודו, כמעט כל מצב פתולוגי ניתן לשיפור בעזרתו. להערכת מכוני המחקר המובילים, תוך עשר שנים לא יהיה תחום אחד ברפואה שבו לא יהיה שימוש בלייזר הרך.

לטיפול בלייזר נמוך עוצמה בתסמונת התעלה הקרפלית מספר יתרונות: הוא מזרז את ספיגת הדלקת מתחת לרצועה ומטפל בריכוך הרצועה. להבדיל מתרופות, אין הזרקה או הכנסה של חומרים לגוף שמזיקים לגידים ומחלישים את הגוף. להבדיל מניתוח, הטיפול בטוח ולא קיים חשש לפגיעה בתפקוד היד. הלייזר הרך אינו מכאיב, אינו משבית מפעילות והוא זול יחסית לטיפולים הנוספים הקיימים בשוק. סדרת הטיפולים נעה בין 8 ל-16.

חגית קולמן היא פיזיותרפיסטית מומחית מחברת "אומדיק"

בואו לדבר על זה בפורום אורתופדיה - כירורגיה של היד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום