כיצד מבריאים לאחר החלפת ירך?

(0)
לדרג

מחקר חדש מצביע על קשר בין דיווש במתקן אופניים נייח לאחר החלפת ירך לבין שיפור באיכות החיים. הפעילות אינה מועילה לחולים שעברו החלפת ברך

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון אפריל של הירחון Journal of Bone and Joint Surgery, עולה כי חולים המתאמנים על מתקן אופניים נייח לאחר החלפת ירך מדווחים על איכות חיים טובה יותר הקשורה לבריאות וכן על שביעות רצון רבה יותר.

לדברי החוקרים, ממצא זה עשוי לשנות המלצות קליניות, היות ושימוש במתקן כזה הינו קל ואינו דורש עלות גבוהה. החוקרים מציינים מאידך, כי דיווש במתקן אופניים לא נמצא מועיל בקרב חולים שעברו החלפת ברך. ממצא זה, ככל הנראה, נעוץ בכך שהמכונות הכריחו את הברכיים לשאת משקל כבד, שהביא לכאב ונפיחות.

במחקר הנוכחי בחרו החוקרים אקראית 362 חולים לתוכנית של שלושה שבועות של דיווש תחת ארגומטריה (בדיקת מאמץ), שלוש פעמים בשבוע, החל משבועיים לאחר ניתוח להחלפת ירך או ברך, או לחילופין לקבוצת ביקורת. כל הנבדקים עברו פיזיותרפיה יומית סטנדרטית. המטרה הייתה להעריך תפקוד גופני על-פי דיווח עצמי 3, 6, 12, ו-24 חודשים לאחר הניתוח כפי שנמדד במדד ב-Western Ontario and McMaster Universities Osteoarthritis Index. הקבוצות היו דומות במאפייניהם הבסיסיים.

שיפור בתפקוד הגופני

החוקרים קיבלו דיווחים של 3 ו-6 חודשים מ-318 נבדקים (88%). שיעור התגובה ירד ל-85% לאחר 12 חודשים, ול-77% לאחר 24 חודשים. מתוצאות המחקר עולה כי לאחר ארתרופלסטיה (החלפה) שלמה של הירך, נבדקים בקבוצת הדיווש דיווחו הן על תפקוד גופני טוב יותר והן על כאב ונוקשות מופחתים בהשוואה לקבוצת הביקורת. יותר נבדקים שעברו החלפת ירך מקבוצת הדיווש דיווחו על שביעות רצון רבה בהשוואה לקבוצת הביקורת. עוד עולה כי תפקוד גופני היה משמעותית יותר טוב בנבדקים לאחר החלפת הירך אשר שויכו לקבוצת הדיווש הן לאחר שלושה חודשים (הפרש ממוצע - 5.2 נקודות) ולאחר 24 חודשים (הבדל ממוצע 5.7 נקודות).

לא הודגמו הבדלים משמעותיים בתוצאות בין הקבוצות בקרב הנבדקים שעברו החלפת ברך. יתרה מזאת, עומס הדיווש על הברך יכול היה להוביל לבצקת מוגברת של הרקמות סביב המפרק.

החוקרים השוו את ממצאיהם עם נקודות סף של שיפור בעל חשיבות קלינית מינימלית. השיפור בתפקוד הגופני עם דיווש לאחר החלפת ירך היה גבוה מהסף המוחלט של 2.6 נקודות, בשתי נקודות לאחר שלושה חודשים, וב-2.2 נקודות לאחר 24 חודשים. בקבוצת הנבדקים שעברו החלפת ברך, ההבדלים הממוצעים לא הגיעו לערך הסף המוחלט.

בואו לדבר על זה בפורום אורתופדיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום