פורום צניחת עפעפיים

(0)
לדרג

צניחת עפעפיים היא אחד המצבים השכיחים ביותר ברפואת עיניים. ברוב המקרים נפילת העפעפיים מופיעה באופן הדרגתי, בדרך כלל במהלך של חודשים ושנים, והחולה לא תמיד שם לב לכך.

הבדיקה וההערכה של הפציינט חייבות להיות מדוקדקות, והטיפול הכירורגי מצריך מיומנות רבה על מנת להשיג תוצאות תפקודיות ואסתטיות טובות.

צניחת עפעפיים יכולה להיות חד צדדית או דו צדדית. היא עלולה לגרום להפרעה אסתטית במראה הפנים העליונים בגלל מראה עייף וחסר ערנות כשהעיניים נראות עצומות. תיתכן גם הפרעה תפקודית הכוללת הגבלה בשדות הראייה העליונים וכאבי ראש בגלל מאמץ מוגבר להשאיר את העיניים פקוחות.

צניחת עפעפיים עלולה להיגרם ממגוון רחב של סיבות, ובהן: סיבה מכאנית כעודפי עור ושומן שמופיעים בעפעפיים העליונים עם ההתבגרות; גידול או בצקת התורמים למשקל העפעף ומושכים אותו מטה.

כמו כן, צניחת עפעפיים יכולה להתרחש כתוצאה מהתרופפות האחיזה של השריר המרים את העפעף ללוחית העפעף; חולשה של השריר המרים את העפעף; סיבה נוירולוגית של פגיעה בעצבוב השריר המרים את העפעף, ועוד.

שני הסוגים השכיחים של צניחת עפעפיים הם: צניחה "מדומה" הנגרמת כתוצאת מעודפי עור ושומן בעפעפיים העליונים, וצניחה "אמיתית" הנובעת מהחלשות אחיזת השריר המרים את העפעף בלוחית העפעף.

צניחת עפעפיים עלולה להופיע הן בילדים והן במבוגרים. אם צניחת עפעפיים קיימת בלידה, והעפעף העליון מכסה את האישון ומגביל את ציר הראיה - עלולה להתפתח עין עצלה. בקרב מבוגרים, צניחת עפעפיים עלולה להגביל את שדה הראיה העליון ולגרום לתסמינים כטשטוש ראיה, עייפות וכאבי ראש, כתוצאה מהפעלת יתר של שריר המצח המרים את הגבה.

בדיקת העפעפיים, המתבצעת על ידי רופא העיניים, כוללת התרשמות מעודפי העור והשומן בעפעפיים, מגובה העפעף (מרחק שולי העפעף מעל האישון), מתנועת העפעף, גובה קפל העפעף ועוד.

כל אלה חשובים מאוד על מנת לאבחן נכונה את הסיבה לצניחת העפעפיים וכדי לבחור את הטכניקה הניתוחית שתשיג הצלחה בהרמת העפעפיים.

רצוי מאוד להיבדק על ידי רופא עיניים אוקולופלסטיקאי המתמצא באנטומיה ובפתולוגיה של העפעפיים ומיומן בטכניקות הניתוחיות השונות העשויות להביא לפיתרון הבעיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום