מדוע מומלץ לאכול מזון ים תיכוני?

(0)
לדרג

מחקר חדש קובע כי תזונה ים תיכונית משפרת את התפקוד הקוגניטיבי. החוקרים מציינים כי שילוב של ירקות, פירות וקטניות בתזונה מעכב את תהליך ההזדקנות

מאת: מערכת zap doctors

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס Experimental Biology השנתי עולה כי אנשים מבוגרים הנצמדים לתזונה ים תיכונית הבריאה יותר ללב, העשירה בפירות, ירקות, שמן זית, קטניות, דגים וכמויות מתונות של יין, סובלים פחות מירידה קוגניטיבית עם הגיל.

החוקרים מסבירים כי אלו שהקפידו במידה רבה ביותר על תזונה ים תיכונית הראו תפקוד קוגניטיבי כאילו היו צעירים בכשנתיים מגילם האמיתי. לדבריהם, לא ברור עדיין מדוע תזונה זו, הידועה כבעלת השפעה מועילה על הלב, עשויה להגן על תפקוד המוח, ואולם מחקרם זה מתווסף למחקרים קודמים שהראו כי התזונה משמרת את כוח החשיבה ואת הכישורים האינטלקטואליים. הם סבורים כי ישנו מרכיב קרדיווסקולארי משמעותי, ומוסיפים כי חלק ממרכיבי הדיאטה, כגון הפיטוכימיקלים שמקורם בירקות ובפירות, נחשבים כמגנים מפני אובדן נוירונים.

הגנה על המוח

במחקר נכללו 3,790 גברים ונשים ממחקר ה-Chicago Health and Aging Project המתמשך. גיל החולים הממוצע היה 75 שנים, אולם כולם היו למעלה מגיל 65. משך המעקב הממוצע היה למעלה משבע שנים. המשתתפים נתבקשו להשיב על שאלון בו מפרטים בדיוק את מרכיבי תזונתם ואת התכיפות של צריכתם. הציון הגבוה ביותר להיצמדות לתזונה הים-תיכונית הינו 55, אם כי אף אחד מהמשתתפים לא הקפיד עליה בצורה מוחלטת.

בהמשך, סיווגו החוקרים את הנבדקים על פי הקפדתם על תזונה ים-תיכונית כנמוכה, בינונית או גבוהה, עם ציון של 12-25, 26-29 ו-30-45, בהתאמה. בנוסף, בוצעו מספר מבחנים של תפקוד מנטלי, כגון מבחני זיכרון קצר-טווח וארוך-טווח, ושילבו את תוצאותיהם לכדי ציון קוגניטיבי גלובאלי. החוקרים שבו על מבחנים אלו מדי שלוש שנים.

החוקרים טוענים כי הנבדקים שנצמדו במידה הרבה ביותר לתזונה הים-תיכונית 'הורידו שנתיים מגילם' מבחינת תפקודם במבחנים הקוגניטיביים. כך למשל, אם גילם האמיתי היה 65 שנים, תפקדו כאילו היו בני 63, הם מסבירים. בנוסף, הם מציינים כי נצפתה השפעת מה בקרב הנבדקים בקבוצת ההיענות הבינונית לתזונה הים-תיכונית, ולא נצפתה השפעה כלשהי בקבוצת ההיענות הנמוכה.

יופיו של ממצא זה, מוסיפים החוקרים, בכך שאין צורך להיצמד לתזונה זו בצורה מוחלטת ומושלמת על מנת להשיג אפקט של הגנה על המוח. נראה כי כאשר משלבים בתזונה ירקות, פירות ודגנים לא-מעובדים כגון דגני בוקר ולחם, ומוסיפים להם מעט יין, ישנה לטענתם לכל הפחות הגנת מה מפני הזדקנות קוגניטיבית.

החוקרים מזכירים כי לא בדקו במחקרם זה את הרגלי הפעילות הגופנית, ואולם הם סבורים כי הוספת פעילות גופנית לתזונה הים-תיכונית הינה משום דבר אידיאלי.

השפעה על הכישורים המנטליים

מומחה בתחום אשר נתבקש להגיב לפרסום הדברים מציין כי תוצאות המחקר הנוכחי הינן משמעותיות בכך שרומז על כך שישנו ככל הנראה קשר בין התזונה הים-תיכונית ובין הכישורים המנטליים. המדובר בהשפעה מתונה, הוא טוען על סמך השיפור שנצפה במחקר בתום שנתיים של מעקב. בנוסף, מאחר והחוקרים בחנו את התזונה בכללותה, קשה להסיק לגבי אילו מהמזונות הם האחראיים באופן מיוחד להגנה על המוח.

מאידך, החוקרים טוענים כי זהו דווקא אחד היתרונות של עבודתם זו, שכן בעוד שמחקרים רבים התמקדו במרכיבים תזונתיים ספציפיים והשפעתם על הבריאות, מחקרם בחן את התמונה הכללית של תזונה ים-תיכונית והתועלת הצפויה שאלו המקפידים עליה, גם אם לא בצורה מושלמת, יכולים להפיק ממנה.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום