עייפות כרונית - מחלת היאפים

(1)
לדרג

עייפות שאינה מופגת על ידי שינה ומנוחה היא ממחלות העידן הזה. לאחרונה הוכחה ההשפעה המיטיבה של צמחי מרפא מסוימים על סימפטומים של עייפות כרונית

מאת: אוסקר ליבנה

העייפות נתפסת כדבר נורמלי לחלוטין, תגובה של הגוף למצב לחץ מתמשך הנובע ממעמסה פיזית או נפשית. בדרך כלל העייפות עוברת באמצעות מנוחה ושינה, אך לעיתים העייפות נמשכת תקופה ארוכה מאוד. כשהעייפות הופכת כרונית, היא מלווה בפגיעה באורח החיים ובחיי המשפחה. במקרים אלו יש לאבחן את הבעיה ולטפל בה.

בין הסימפטומים של עייפות כרונית: תשישות לאחר מאמץ שנמשכת יום או יותר, כאבי שרירים ופרקים ללא סימני חבלה או דלקת, עייפות שאינה חולפת לאחר שינה ומנוחה, ירידה קוגניטיבית המתבטאת בהפרעות זיכרון ופגיעה ביכולת הריכוז, תשישות נפשית. הגורמים השכיחים ביותר לעייפות הכרונית הם גורמים סביבתיים, כגון סביבת עבודה לחוצה, עבודה פיזית מאומצת, מטלות ביתיות מרובות; גורמים נפשיים, למשל, דיכאון, עצב ולחץ נפשי מתמשך; גורמים פיזיים, כמו גיל, דיאטה, שינה מועטת, מחלות כמחלת היאפים, פיברומיאלגיה (דאבת השרירים) ומחלת הנשיקה.

העייפים והאמיצים

מבין הגורמים הללו המפורסמת ביותר היא תסמונת העייפות הכרונית - "מחלת היאפים", או בקיצור СFS. זוהי הפרעה המתבטאת בעייפות וחולשה שאינן חולפות במנוחה ואף מתחזקות בעת פעילות פיזית ומנטלית. חולי CFS מדווחים שרמת התפקוד היום-יומי שלהם נחותה מאוד ביחס לתקופה שלפני התפרצות המחלה. בנוסף לתסמינים שכבר צוינו לגבי עייפות כרונית, הסובלים מ-CFS חווים גם את התסמינים הבאים, וזאת לתקופה של מעל שישה חודשים: כאבי ראש, רגישות של בלוטות הלימפה, כאבים או צריבה בגרון ודרכי נשימה עליונות, תסמינים לא ספציפיים נוספים, כגון בחילה, סחרחורת, יובש בשפתיים ובעיניים, תופעות פסיכולוגיות שונות (דיכאון, חרדה, התקפי פאניקה). תסמונת ה-CFS נובעת מסיבוך של זיהום ויראלי - מחלת הנשיקה. גורמים נוספים שנחקרו לאחרונה הם פגיעה במערכת החיסון, הפרעה בציר ההיפותלמוס-בלוטת יותרת הכליה. נמצא שאצל הסובלים מהתסמונת קיימת בדם רמה נמוכה יותר של ההורמונים קורטיזול וקורטיקוטרופין, האחראים לתגובת הגוף במקרים של לחץ נפשי וגופני. רמות נמוכות שלהם עלולות לגרום להתפתחות עייפות בגוף. כשל במערכות הללו נובע ככל הנראה ממתח אוקסידטיבי בגוף. חומרים אוקסידטיבים נוצרים בהשפעת לחץ פיזי ונפשי מתמשך, זיהום, זקנה ואף תזונה לקויה. הגוף מתקשה לחזור למצבו הטבעי ואינו מצליח להתמודד עם גורמי הלחץ. על כן, תגובתו היא עייפות כרונית.

הטיפול באדם הסובל מעייפות כרונית מתמקד לרוב בהקלה בתסמיני המחלה. לדוגמה, לאדם הסובל מכאבי פרקים יינתנו משככי כאבים ממשפחת התרופות הלא-סטרואידיאליות. לאנשים הסובלים מחוסר שינה, דיכאון ותסמינים פסיכולוגים שליליים יינתנו תרופות נוגדות דיכאון. כיום חוקרים גם תרופות נוספות אשר עלולות להיות מועילות, כגון שימוש בסטרואידים ונוגדנים.

טיפול באמצעות צמחי מרפא

מחקרים רבים הראו ששימוש בצמחי מרפא שונים ובוויטמינים יכול להקל במידה ניכרת על בעיית העייפות הכרונית. הנה כמה צמחים ידועים:

אוניה דה גאטו - צמח מהאמזונס בעל תכונות אנטי ויראליות, אנטי דלקתיות, ואנטי אוקסידנטיות. פעילותו של צמח זה נובעת מהיותו מחזק של מערכת החיסון ומעכב את הציטוקין. זהו חלבון קטן השייך לשורת חלבונים המהווים את הבסיס לתקשורת בין תאי מערכת החיסון לבין תאים השייכים לרקמות הגוף ושנחשב לאחראי לסימפטומים הרבים של העייפות הכרונית כגון כאבי פרקים. הצמח יעיל גם בהגברת פעילותה של מערכת החיסון כנגד וירוסים ופתוגנים על ידי הגדלת ספירת התאים הלבנים. תכונה זו מקנה לאוניה דה גאטו את היכולת למנוע את הסיבוכים של מחלות ויראליות שככל הנראה אחראיות על התפרצות תסמונת ה-CFS.

מאקה - צמח מהאמזונס המכיל כמות גבוהה של חלבונים חיוניים, קרבוהידרטים, חומצות אמינו חיוניות, סידן, ויטמינים מקבוצת A, B ו-C ומתכות. הוא ידוע יותר כ"ג'ינסנג פרואני" או כ"הויאגרה הפרואנית" בזכות יכולותיו האנרגטיות והמעוררות חשק מיני. תכונות אלו מקנות לצמח יעילות גבוהה בטיפול בבעיית העייפות והחולשה המלווים את מחלות העייפות הכרונית.

ג'ינקו בילובה - צמח הגדל באסיה ובסין, ידוע כמגן על מערכת העצבים ונוגד חמצון. יעיל במיוחד לטיפול בבעיות קוגניטיביות. משפר את הזיכרון ומגביר את הריכוז והערנות. המנגנון שלו אינו ידוע עד הסוף אך ככל הנראה קשור בשינוי של רמות האנזים שיש לו תפקיד מכריע בריאקציות נוגדות חמצון. מחקרים הראו שהצמח יעיל גם בשיפור מצבם של חולי דיכאון.

אוסקר ליבנה הוא רוקח, מייסד ומנהל חברת "אלכימיסט" צמחי מרפא.

בואו לדבר על זה בפורום תרופות ורוקחות ברפואה משלימה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום