פציעות ספורט בברכיים

(0)
לדרג

מכניקה לקויה בתנועת הרגליים גורמת לפגיעה בברכיים בעיקר בריצה, כשמופעלים עליהן עומסים גדולים. כך ניתן לסייע לספורטאי לתקן את הליקויים ולהימנע מכאבים

מאת: ~~סאם חמיס ~~

הריצה היא ספורט של תשוקה, אחרת כיצד נסביר את יכולתנו לענות את הגוף בקילומטרים על גבי קילומטרים של ענישה מדי יום ביומו? פציעות ריצה הן ביש מזל, אם כי נפוצות למדי. הבנה מעמיקה של הפציעה היא המפתח לטיפול יעיל.

לנתוני גופנו השפעה משמעותית על ההסתברות להיפצע במהלך ריצה. בקרב 90% מהאוכלוסייה קיימת אסימטריה גופנית אשר עשויה להתבטא בעקמת בעמוד השדרה, הבדלים באורכי הרגליים, בקשתות כף הרגל (גבוהות או שטוחות), במבנה העצמות והמפרקים, בחוזק השרירים ואורכם, גמישות או יציבות מפרקים, גידים ורצועות. בנוסף לגורמים הללו, במהלך הריצה אנו מושפעים גם מגורמים חיצוניים, כגון משטחי ריצה בלתי הולמים, שימוש בנעליים שאינן מתאימות לפעילות ספציפית וליקויים בטכניקת האימון (יותר מדי, מהר מדי ומוקדם מדי). במידה שכבר התרחשה פציעה, התעלמות או ההזנחה יגרמו לרוב להופעתן של בעיות נוספות או להחמרה בפציעה.

דרישות מכניות גבוהות מהברך

חבלה בברך היא אחת מפציעות הספורט השכיחות ביותר ועלולה לערב נזק למניסקוס, קרע של רצועה צולבת או מתיחה של רצועה צידית. הסיבה העיקרית היא מיקום מפרק הברך ותפקודו בשרשרת התנועה. שרשרת התנועה מתחילה באיבר המרוחק ביותר, בכף הרגל, וממשיכה כלפי מעלה, כאשר היא כוללת את הקרסול, הברך, הירך, האגן ומסתיימת בעמוד השדרה.

מפרק הברך הוא בעל מבנה אנטומי של שתי גלגלות הנמצאות בין עצם הירך לעצם השוק. התנועה העיקרית במפרק היא כיפוף-יישור, אשר מלווה בתנועה סיבובית וצידית בלתי נראית אך משמעותית. המפרק נמצא בסיכון לפגיעות בגלל הדרישות המכניות הגבוהות המתבקשות ממנו ותלותו ברקמה הרכה לייצוב ותמיכה.

זהו בעצם המפרק הגדול ביותר בגוף. הברכיים מספקות יציבות וגמישות ומאפשרות לרגל כולה להתכופף, להתיישר ולהסתובב. הברך מורכבת מרקמות רבות, כגון עצמות, סחוסים, שרירים, רצועות וגידים, העובדים כאחד. לכן, כאשר דנים בפגיעה בברך, הנזק אפשרי בכל אחת מהרקמות או אפילו בכמה מהן יחד.

מפרק נוסף בברך הוא המפרק הפטלו-פימורלי המערב את עצם הפיקה. הפיקה היא עצם אליפטית קטנה הממוקמת בקדמת הברך על גבי עצם הירך. הפיקה יושבת בתוך המעטפת של השריר הארבע ראשי המתחבר לשוק על ידי גיד הפיקה. לפיקה מסלול תנועה מוגדר בזמן כיפוף ויישור של הברך.

הברך תומכת במשקל הגוף, ואחד מתפקידיה להעביר את הכוחות מהקרקע בזמן תנועה גדולה המתבצעת בין עצם הירך לעצם השוק. במצב של יישור, המפרק לרוב יציב מאוד בשל המנח האנכי וההתאמה המפרקית המרבית. במצב של כיפוף, מפרק הברך מאפשר תנועה ומיוצב על ידי העטיפה המפרקית, הרצועות והשרירים מסביב.

הרצועות הן חלק מהמנגנון המייצב של המפרק, ובזמן מתיחה יש עליהן עומס רב. השרירים הם אלו המספקים את הייצוב הדינמי של המפרק. ייצוב של המפרק יתרחש בזכות הגבלה פסיבית של אורך הרצועות, התאמה מפרקית, פעילות שרירית, וכוחות דחיסה המקרבים את העצמות אחת לשנייה.

בזמן ריצה, כוחות הדחיסה שפועלים על הברך הם פי שלושה עד חמישה ממשקל הגוף. עוצמת הכוחות וחזרות נשנות של אותה תנועה עשויים לגרום לפגיעה במבנים האנטומים של הברך. שילוב של בעיה מבנית גרמית, אורך רצועות ארוכות או קצרות, שליטה שרירית לקויה ומיקום הציר האנכי של הגפה התחתונה (מהירך ועד כף הרגל) עשויים לגרום לפגיעות שונות. לדוגמה: מבנה ברכיים O יגרום לעומס רב על המדור הפנימי של מפרק הברך, וכן לפגיעה ברצועה הצידית החיצונית של הברך כתוצאה מחיכוך יתר.

רגלי X יגרמו לעומס יתר על המדור החיצוני ומתיחה של הרצועות הפנימיות. זיהוי ואפיון הביומכניקה הלא תקינה יכולים להסביר את מקור הפגיעה, ובעקבות כך ניתן יהיה לטפל ולמנוע פגיעות בעתיד.

ביומכניקה לא תקינה

מפרק הברך ממוקם בשרשרת התנועה בין כף הרגל למפרק הירך. אי לכך, תנועה של כף הרגל או של מפרק הירך ישנו את המכניקה והיחסים בין שני משטחי מפרק הברך. לדוגמה: פרונציה מוגברת (סיבוב פנימי של כף הרגל, דמוי פלטפוס) בכף הרגל תגרום לסיבוב יתר של השוק והטיה פנימית מוגברת של הברך.

סיבוב פנימי זה יגרום לעומסים גדולים במפרק ותפקוד שאינו אופטימלי לברך. עובדה זו מגבירה את הסיכוי לפציעות וכאבים, כגון פגיעה במניסקוס, גמישות יתר של הרצועות או פגיעה במפרק הפטלו-פמורלי (הפיקה). במקביל, הירך שנמצאת בסיבוב יתר או חולשת שרירים של מיצבי הירך יציירו תמונה קלינית דומה ואף הן יפעילו עומס מוגבר על מפרק הברך. המטרה היא לטפל בסימנים ובסימפטומים, כגון בכאב או ברקמה עצמה שנפגעה, אך חשוב לא פחות לתקן את המכניקה הלקויה של התנועה. לאחר שלב האבחון, הטיפול יתמקד ברקמות הפגועות ולאחר מכן בתיקון המנחים האבנורמליים בשרשרת התנועה בדרכים הבאות:

תנועתיות למערכת העצבים
טכניקות ידניות לשיפור טווחי התנועה
חיזוק ואיזון השרירים
אימון בשליטה ובקרה מוטורית
תרגול התחושה העמוקה של המפרקים במנחים ביומכניים תקינים
תיקון טכניקת הריצה תוך הימנעות מתנועות לא תקינות
במידת הצורך, התאמת נעלי ריצה על פי מבנה כף הרגל וטכניקת הריצה ומדרסים ביומכניים לתמיכת כף הרגל.

רבים מן העוסקים בריצה חובבנית או מקצועית פונים היום לאבחון וניתוח סגנון תנועת הריצה בתלת-ממד כדי לאתר את התנועות הלקויות והבלתי יעילות הגורמות למגבלה, לכאבים ולפציעות, ובכך מנסים להימנע מהן. הבנתן של התנועות היא הצעד הראשון והחשוב בדרך לכך.

סאם חמיס, M.Sc.PT, הוא מומחה לביומכניקה קלינית וניתוח תנועה, מנכ"ל איימקס - המרכז הישראלי לניתוח תנועה וספורט.

בואו לדבר על זה בפורום הליכה וניתוח תנועה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום