ל"ג בעומר: כללי בטיחות

(0)
לדרג

הטיפ השבועי: על-מנת להימנע מכוויות בל"ג בעומר, מומלץ לשתף את הילדים בסיכונים הכרוכים באש המדורות ולהסביר להם כיצד לשמור על כללי בטיחות בזמן הדלקת המדורה

מאת: ד"ר עאמר חוסיין

מבין הפגיעות הבלתי מכוונות, כוויות הן הגורם הרביעי בשכיחותו לתמותה בילדים בגיל 0-14 שנים, והן מהוות 5.3% ממקרי התמותה. בשנתיים האחרונות נפגעו מאש 17.5% מהילדים בגילאי 0-17, מתוכם 41.1% ילדים בגילאי 10-14 ו-39.5% בגילאי 15-17.

על ההורים לעבור עם הילדים על הוראות בטיחות לפני הכנת המדורה בכדי למנוע אפשרות של פגיעה מכוויות. להלן מספר כללים לטיפול בכוויה במהלך אירועי ל"ג בעומר:

1. בכל מקרה של כוויה יש להרחיק את הילד והמטפלים בו ממקור האש.

2. במידה והאש אוחזת בבגד יש לעצור. בשום אופן לא לרוץ. יש להישכב על הקרקע ולהתגלגל מספר פעמים.

3. יש להסיר בעדינות את בגדי הילד בשטחי הכוויות. במידה והבגד אינו יורד בקלות, ניתן להשתמש בעדינות במספריים או להשאירו במקומו. בכל מקרה לא להסיר בכוח.

4. רקמות פגועות נוטות להתנפח ולכן יש להסיר מהאזור הפגוע או בסמוך לו כל חפץ העלול להפריע להתנפחות הרקמות הפגועות, כגון שעון או נעליים, ועל ידי כך לשבש את זרימת הדם התקינה.

5. יש לשטוף את שטח הכווייה במים קרים במשך מספר דקות.

6. יש לכסות את אזור הכוויות בתחבושת סטרילית, לא מהודקת מדי, או לעטוף את הילד כולו בסדין נקי ויבש.

7. אין למרוח משחה, שמן או כל חומר אחר על העור. בנוסף, אין להשתמש בחומר מחוספס כגון צמר גפן.

8. העור החשוף מייצר שלפוחיות המגנות עליו מפני זיהום, ולכן אין לגעת בשלפוחיות אלו או לפוצץ אותן.

9. יש לתת לילד לשתות מים בלגימות קטנות, זאת כדי למלא את המחסור בנוזלים, עקב הכוויה.

10. לאחר הטיפול הראשוני יש להזעיק עזרה רפואית, ובמידה וחדר המיון קרוב להביא את הילד בדחיפות.

לא מומלץ לישון בתוך שקי שינה סגורים סמוך למדורה, מחשש למלכודת אש, ורצוי לקיים את ההפעלות לילדים, לצד המדורה ולא מסביבה. לפני הגשת תפוחי האדמה לילדים יש לוודא שהם אינם חמים מדי לאכילה. תפוחי-אדמה ובצלים חמים עלולים לגרום לכוויות קשות בפה.

כללי בטיחות בזמן הכנת המדורה

בכדי למנוע תאונות מראש יש להקפיד על כללי בטיחות מתהליך איסוף העצים ועד לסיום המדורה. בשלב איסוף הקרשים יש לאסוף קרשים ללא מסמרים, זיזים, או דברים בולטים העלולים לגרום לחתכים ולפציעות. במהלך איסוף הקרשים רצוי שלא להיכנס למקומות בהן הצמחייה עזובה מחשש לנחשים, אין להיכנס לאתרי בניה מחשש לנפילות, חבורות וחתכים.

בשלב הקמת המדורה מומלץ כי אדם מבוגר ילווה את התהליך ויקפיד על כללים מאוד ברורים כמו, מיקום המדורה שייעשה בשטח נקי מקוצים ועשבים. אין להבעיר מדורה מתחת לקווי חשמל וטלפון, בקרבת עצים ושיחים או מתקני דלק. מומלץ לגדר באבנים מסביב למדורה בכדי למנוע מילדים להתקרב אל האש יתר על המידה. יש לוודא שהמרחק מהמדורה השכנה מספיק גדול.

אין להעמיד את הקרשים לגובה גבוה מדי מכיוון שהם עלולים ליפול בעת התלקחותם ולגרום לפגיעות. מומלץ לנעול נעליים גבוהות וללבוש מכנסיים ארוכים וחולצה מתאימה להגנה על הגוף מפני גיצים וגחלים, וכן מעקיצות זוחלים ומעופפים הנמשכים אל חום המדורה. רצוי להצטייד בפלאפון שממנו אפשר יהיה להתקשר למכבי אש או אמבולנס בעת הצורך, תיק עזרה ראשונה וכן להחזיק בקרבת המדורה לפחות שני דליי מים מלאים למקרה של התפשטות שריפה.

הדלקת המדורה תעשה באמצעות לפיד מתאים על-ידי מבוגר, תוך שמירה על כללי הבטיחות הנדרשים, בכדי למנוע סיכון התלקחות הכרוך בשימוש בחומר הדלקה נוזלי. בסיום ההדלקה אין להשאיר את חומרי ההדלקה בשטח ולהרחיקם מהישג ידם של הילדים, אין לזרוק למדורה בוערת מיכל תרסיס, חזיזים, או קליעי נשק העלולים להתפוצץ ולפגוע ביושבים סביב המדורה.

הוספת עצים וקרשים לליבוי המדורה תיעשה בזהירות מרבית. אין להתיז דלק או חומר הדלקה נוזלי על האש הבוערת. פעולה זו מסוכנת מאוד ועלולה לגרום להתלקחות בני אדם. יש להרחיק את הילדים ממקור האש על מנת למנוע כוויה. אין להשאיר את הילדים ללא השגחה אפילו לרגע.

ד"ר עאמר חוסיין הוא מנהל מחלקת המיון במרכז הרפואי זיו.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום