הפרעות לאחיות גורמות לטעויות

(0)
לדרג

מחקר חדש מוכיח כי הפרעות לאחיות בזמן הכנת התרופות וחלוקתן לחולים עלולות לגרום לטעויות חמורות במתן התרופות

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון Archives of Internal Medicine ב-26 באפריל, עולה כי אחיות אשר סובלות מהפרעות בעת מתן תרופות לחולים, מצויות בסיכון מוגבר לבצע טעויות במתן התרופות. החוקרים מציינים כי הודגם בעבר כי הפרעות בעת עבודתן מביאות לפגיעה בזיכרון האחיות, הנגרמת כתוצאה מהצורך להעביר את תשומת לבן ממטלה אחת לאחרת.

במחקר הנוכחי בצעו החוקרים תצפיות במסגרת שש מחלקות בשני בתי חולים אוניברסיטאיים בסידני, אוסטרליה. במהלך התצפיות תועדו כשלים פרוצדוראליים והפרעות בזמן שהאחיות הכינו את התרופות וחילקו אותן. השוואת המידע שנצפה עם המידע שנרשם בגיליון ההוראות של החולה הביאה לזיהוי טעויות. במהלך 505 שעות תצפית בין ספטמבר 2006 ומרץ 2008, מדגם של 98 אחיות חילק 4,271 תרופות ל-720 חולים מבוגרים.

מטרות המחקר הראשוניות היו הדגמות קשרים בין כשלים פרוצדוראליים, טעויות קליניות והפרעות במסגרת העבודה. מתוצאות המחקר עולה כי עבור כל הפרעה הודגמה עליה של 12.1% בכשלים פרוצדוראליים, ושל 12.7% בטעויות קליניות, תוך הצגת קשר בין הפרעות וטעויות קליניות שאינו תלוי מוסד רפואי ואופי המחלקה. 53.1% מכלל חלוקות התרופות הופרעו ו-74.4% מכלל חלוקות התרופות כללו לפחות כשל פרוצדוראלי אחד.

שיעור גבוה של הפרעות וטעויות קליניות

עבור חלוקת תרופות נטולת הפרעות, שיעור הכשלים הפרוצדוראליים עמד על 69.6% מול 84.6% עבור חלוקות עם 3 הפרעות. לפחות טעות קלינית אחת ארעה ב-25% מסך החלוקות, ב-25.3% באלו ללא כל הפרעה, וב- 38.9% באלו עם 3 הפרעות.

עוד עולה כי ניסיון האחות לא היווה גורם מגן מפני טעויות קליניות, והיה, למעשה, קשור בשיעור גבוה יותר של כשלים פרוצדוראליים. תדירות ההפרעות הייתה קשורה בחומרה גדולה יותר של הטעות הקלינית. הסיכון המוערך לטעות משמעותית עמד על 2.3%, כאשר לא היו הפרעות, מול 4.7% לאחר 4 הפרעות.

לדברי החוקרים, העדות לשיעור הגבוה של הפרעות בזמן הכנת תרופות וחלוקתן מדגישה את הצורך לפתח שיטות לשיפור מיומנויות התקשורת בין הצוות הרפואי והפחתת הפרעות בלתי נחוצות בסביבת המחלקות. בין מגבלות המחקר יש לציין העדר תצפית על אחיות בזמן משמרות לילה או סוף שבוע, וכן הטיות שנבעו משינוי התנהגות תחת צפיית בודקים.

במאמר מערכת נלווה, נכתב כי אכן על מנת להפחית טעויות במתן תרופות, יש לצמצם ככל הניתן הפרעות לצוות. האחריות על כך מוטלת על כלל הצוות המצוי במרכזים הרפואיים, ועליו לפעול יחד בכדי לפתור את הבעיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום