שני לבבות מלאכותיים ביום אחד

(0)
לדרג

לראשונה בישראל: לבבות מלאכותיים הושתלו באותו יום בשני חולים בביה"ח כרמל. "בעוד מספר שנים יחליפו הלבבות המלאכותיים את השתלת לב האדם", מעריך פרופ' דן ערבות

מאת: מערכת zap doctors

מחסור בתורמי אברים הוביל את הרופאים למצוא פתרונות זמניים על-מנת להציל את חיי החולים הממתינים להשתלה. בבית חולים כרמל הושתלו שני לבבות מלאכותיים בשני חולים באותו יום. חיים אבו-חצירא, טכנאי מחשבים תושב נהריה ושי בן אילוז בן 39 מטירת הכרמל מתאוששים כעת מניתוח השתלת הלב המלאכותי שעברו השבוע.

"תפקוד הלב הגיע ל-15% בלבד"

לפני כחודש אבו-חצירא הרגיש קוצר נשימה וחולשה מאוד חזקה. הבדיקות הראו כי הוא לקה בדלקת חריפה מאוד של שריר הלב (מיוקרדיטיס). "מדובר במקרה נדיר בבחור מאוד צעיר", אומר ד"ר עופר אמיר, מנהל היחידה לאי ספיקת לב בבית החולים כרמל ובמחוז חיפה של הכללית, שמטפל צמוד בשני המושתלים הצעירים. "תפקוד הלב של אבו-חצירא הגיע רק ל-15% בלבד מתפקודו הרגיל, וכל הטיפולים התרופתיים שנתנו לא הצליחו להחזיק אותו".

גם אצל בן אילוז שעבר אוטם לב גדול וסבל מאי ספיקה המצב התדרדר במהירות והוא חיכה נואשות להשתלת לב אדם שלא הגיע. מהר מאוד התברר לצוות הקרדיולוגים כי השתלת לב מלאכותי היא הפתרון היחידי והאחרון שיכול להציל את שני הבחורים הצעירים. מיד כשנפלה ההחלטה על הצורך הדחוף בהשתלות, החלה פעילות קדחתנית ומקיפה בכל בית החולים.

לב במשקל 300 גרם

"עד היום לא נעשו בישראל שתי השתלות לב מלאכותי באותו יום", אומרת ד"ר חן שפירא, מנהלת בית החולים כרמל. מדובר במהלך מורכב מאוד שדורש מקצועיות, ידע ונסיון ברמה הגבוהה ביותר הקיימת ברפואת הלב בישראל ובעולם".

ואכן לטובת הניתוח הכפול נדרש שיתוף פעולה גדול והתגייסות של מחלקות רבות בבית החולים החל מבנק הדם, יחידת הזיהומים, יחידת האקו, פיזיותרפיה, קרדיולוגיה, ניתוחי לב ומחלקות נוספות.

שני הניתוחים המורכבים בוצעו על-ידי פרופ' דן ערבות באותו יום, אחד לאחר השני, כשכל ניתוח ארך כחמש שעות. במהלך הניתוח הושתלו בחולים שני לבבות מלאכותיים מטיטניום מסוג HEART MATE 2 החדשים, כשכל לב מלאכותי במשקל 300 גרם מחליף את פעילות הלב החולה, שואב ודוחף את זרם הדם לכל הגוף במהירות של 9,000 סיבובים לדקה. "מדובר בטכנולוגיה מאוד מתקדמת שמשתפרת ומשתכללת כל הזמן", אומר פרופ' ערבות שהינו גם יו"ר איגוד מנתחי הלב והחזה בישראל.

"הבעיה המרכזית שלנו היום עם השתלות הלב האנושי היא העדר לבבות אדם לתרומה", מסביר ד"ר אמיר. "רק בישראל ממתינים כיום מעל 120 חולים במצב קשה להשתלת לב דחופה ואין אף לב אחד להשתלה. גם מדינות העולם אינן ממהרות לתת לנו לבבות להשתלה, בעיקר בגלל המרחק ואי היכולת שלנו להחזיר להם לבבות בתמורה.

ד"ר אמיר הינו הקרדיולוג הישראלי היחידי שהשתתף בהשתלת הלב המלאכותי מהדור החדש הראשונה בעולם שנערכה בארה"ב בשנת 2003. מאז הושתלו בישראל רק מספר קטן של לבבות מלאכותיים.

"בגלל מצוקת הלבבות, אני צופה ומאמין שבעוד מספר שנים לא גדול יחליפו השתלות הלב המלאכותי את השתלת לב האדם", אומר פרופ' ערבות. "המצב שבו אין לבבות אדם להשתלה לא יכול להמשך וזה דוחף את כל תעשיית הלבבות המלאכותיים לקראת מציאת פתרון טכנולוגי מלא להשתלות הלב".

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום