לראשונה: השתלת פנים מלאה

(0)
לדרג

גבר שפניו הושחתו עבר השתלת פנים בבי"ח בברצלונה. ד"ר וינקלר ל-doctors: "הניתוח מצביע על התקדמות הרפואה, מכיוון שהוא כולל השתלת עצמות ולשון מלבד הרקמות"

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

רופאים מבית חולים בברצלונה ביצעו לראשונה השתלת פנים מלאה למטופל. הניתוח החדשני בוצע על-ידי 30 אנשי צוות רפואי ונמשך 24 שעות. המנותח, גבר בן 30, סבל מפציעה אנושה בפניו. הוא עבר תשעה ניתוחים שלא שיפרו את מצבו. בניתוח האחרון שעבר הושתלו בפניו שיניים, עצמות לחיים, לסת תחתונה, שפתיים, לשון ועור חדש מפנים של תורם מת.

המושתל מתאושש כעת מהניתוח. הוא יקבל תרופות למניעת דחיית שתל לכל חייו, ויעבור תהליכים לשיקום יכולות הנשימה והאכילה.

שילוב של כירורגיה פלסטית והשתלות

בעבר בוצעו השתלות פנים, אך הן היו חלקיות. "עד כה בוצעו 10 השתלות פנים בעולם, אך ההשתלה הנוכחית מהווה התקדמות בתחום מכיוון שזו השתלה של עצמות ולשון מלבד הרקמות", אומר ד"ר אייל וינקלר, מומחה לניתוחים פלסטיים וסגן מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בביה"ח שיבא, תל-השומר.

"צריך לראות שהמטופל מתעורר ומתאושש מהניתוח. מדובר בניתוח קשה. השתילו לו לשון ויכול להיות מצב שהלשון נפוחה ובמקרה כזה תדרש הנשמה ממושכת".

"כל ניתוח השתלת פנים הוא חדשני מאד", אומר ד"ר דין עד-אל, מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בבילינסון מקבוצת שרותי כללית. "הניתוח הוא שילוב של תחום הכירורגיה פלסטית ותחום ההשתלות. זהו ניתוח מורכב וארוך וההתאוששות ממנו נמשכת כשנה. לעצבים העדינים בפנים לוקח זמן רב להתאושש". עוד הוא מוסיף כי ההכנה לניתוח השתלת פנים נמשכת זמן ממושך מאוד - שנתיים עד חמש שנים. "בניתוח השתלת פנים שבוצע בארה"ב עשו ניסויים בבעלי חיים ובדקו חומרים נוגדי דחייה. בנוסף, היו צריכים לקבל את כל האישורים הדרושים ממשרד הבריאות, תהליך שלקח זמן רב".

להתעורר, להתאושש ולשרוד

כאמור, כ-30 אנשי צוות רפואי נכחו בניתוח. ד"ר וינקלר מסביר כי "הניתוח מצריך עבודת צוות של רופאים מתחומים שונים - מנתחים פלסטיים, מרדימים, רופאים מטיפול נמרץ, רופאי אף אוזן גרון, מומחי פה ולסת, ומכל תחום מגיע צוות של מספר מומחים". מבחינת הסיכונים, הוא אומר כי "הקשיים של המושתל הם אחרי הניתוח - להתעורר, להתאושש ולשרוד. הוא יקבל כל חייו תרופות שמדכאות את המערכת החיסונית".

האם נזכה לשמוע בקרוב על ניתוח השתלת פנים בישראל? "לרופאים בארץ יש מיומנויות טכניות לבצע את הניתוח הזה, אבל הוא יקר, מורכב ומסכן חיים. הוא עדיין בחיתוליו ולכן יקח עוד זמן עד שהוא יבוצע בארץ", אומר ד"ר וינקלר. גם ד"ר עד-אל מאמין שניתן לבצע השתלת פנים בישראל. "יש בארץ 8-10 מומחים למיקרו-כירורגיה שיכולים לבצע את הניתוח", הוא אומר.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום כירורגיה פלסטית אסתטית
פורום רפואת שיקום ושיקום אסתטי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום