האם טיפול בסטטינים גורם לסוכרת?

(0)
לדרג

ממטה-אנליזה עולה כי אין לשנות את מדיניות הטיפול בסטטינים. אמנם הטיפול גורם לעלייה קלה בסיכון להתפתחות סוכרת חדשה, אך יתרונותו גדולים מתופעות הלוואי שלו

מאת: מערכת zap doctors

קיימות עדויות סותרות באשר למידת הסיכון להתפתחות סוכרת בחולים המטופלים בסטטינים. סקירת ספרות מקיפה שפורסמה בגילון חודש פברואר 2010 ב-LANCET בדקה האם ישנו קשר בין טיפול בסטטינים לסיכון מוגבר להתפתחות סוכרת.

שיטות

חיפוש מקיף במאגרי המידע המובילים אחר מאמרים איכותיים (רנדומלים כפולי סמיות) שעסקו בתוצאות שימוש ממושך בסטטינים ואשר פורסמו בין השנים 1994-2009. המחקרים שנכללו במטה-אנליזה היו מחקרים גדולים בלבד (מעל 1,000 משתתפים), אשר כללו מעקב סדיר על-פני יותר משנה.

תוצאות

במטה-אנליזה נכללו 13 מחקרים שהקיפו 91,140 נבדקים. מכלל הנבדקים כ-4,300 איש פיתחו סוכרת במעקב שנמשך 4 שנים (גם מקבוצת המחקר וגם מקבוצת הביקורת). בשקלול כל הנתונים, נמצא כי טיפול בסטטינים היה כרוך בתוספת סיכון של 9% לפיתוח סוכרת, תוספת הסיכון נמצאה כמשמעותית מבחינה סטטסיטית.

תת-אנליזה של הנתונים העלתה כי הסיכון היה גבוה יותר ככל שהגיל הממוצע של משתתפי המחקר היה גבוה יותר. אולם נתוני בסיס אחרים כמו BMI או השינוי שחל בערכי כולסטרול בדם עוקב לטיפול לא נמצאו משמעותיים בהגדלת הסיכון.

מעשית: טיפול ב-255 אנשים בסטטינים למשך 4 שנים, מביא למקרה נוסף אחד של סוכרת.

מסקנות החוקרים

אמנם טיפול בסטטינים גורם לעלייה קלה בסיכון להתפתחות סוכרת חדשה, אך היתרונות של הסטטינים בהפחתת הסיכון לאירועים קורונרים, עולים על תופעת לוואי זו, במיוחד כשמדובר בחולים בעלי סיכון קרדיווסקולרי גבוה. אין לשנות את המדיניות הטיפולית הקיימת ביחס לטיפול בסטטינים.

לתקציר המחקר - לחצו כאן.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - הקליקו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום