ענישה פיזית גורמת לאגרסיביות

(0)
לדרג

מחקר חדש מצביע על קשר בין ענישה גופנית יותר מפעמיים בחודש, דוגמת "פליק" לילד, לבין התנהגות אגרסיבית בילדות המאוחרת יותר

מאת: מערכת zap doctors

מטרתם של ההורים בחינוך ילדיהם הינה להקנות ערכים וללמד אותם דרכי התנהגות ראויות. במסגרת שיטות החינוך הורים רבים מאמינים בענישה גופנית. למרות שלל המאמרים שהדגימו קשר בין ענישה פיזית לבין התפתחות הפרעות התנהגותיות בילדים, במחקר שפורסם לפני שנתיים בארה"ב התברר כי 72% מההורים מאמינים כי זה בסדר "להפליק" לילד מדי פעם.

מטרת המחקר הנוכחי, שפורסם השבוע ב-Pediatrics הייתה לבדוק האם יש קשר בין ענישה גופנית של ילדים על ידי הוריהם לבין התפתחות התנהגויות תוקפניות בהמשך.

שיטות

מדובר במחקר רב מרכזי מ-20 מדינות בארה"ב. במסגרת מחקר קוהורט פרוספקטיבי עקבו החוקרים אחרי 2,461 ילדים שגויסו בין השנים 1998-2005. המעקב החל בלידת הילד, במסגרתו נאספו נתונים דמוגרפיים וסוציאליים רבים על המשפחות. בנוסף רואינו ההורים על-ידי צוות המחקר בלידה, בגיל שנה, שלוש וחמש שנים. הילדים נבדקו על-ידי פסיכולוגים התפתחותיים בגיל שלוש וחמש. בין היתר נעשתה הערכה על-ידי שאלונים והערכה סביבתית של רמת האגרסיביות של הילדים. ההורים נשאלו בשאלונים בין היתר על שיטות החינוך והענישה בהן הם נוקטים. בניתוח התוצאות נלקחו בחשבון מספר רב של נתונים דמוגרפיים היכולים להשפיע על התפתחות אגרסיות בילדים דוגמת רמת השכלה של ההורים, הכנסה, דיכאון קליני או מחלות נפש אחרות, שימוש בסמים ואלכוהול, אלימות בין ההורים, מסגרת חינוך, רישומים פליליים וכו'.

תוצאות

בגיל שלוש שנים - 45.6% מהאמהות לא הרימו יד על ילדם במהלך החודש שקדם לראיון, 27.9% מהאמהות דיווחו כי הפליקו לילדם פעם או פעמיים במהלך החודש האחרון, 26.5% הודו כי הרימו יד על ילדם יותר מפעמיים בחודש שלפני ביצוע השאלון.

נמצא קשר ישיר בין השימוש בענישה גופנית לבין כמות גורמי הסיכון אצל האם (בייחוד אלימות בין בני הזוג, אלימות כלפי האם בילדותה, שימוש בסמים ואלכוהול).

נמצא קשר ישיר בין ענישה גופנית פעמיים ויותר בחודש בגיל שלוש לבין התנהגות אגרסיבית של הילד בגיל חמש שנים. הקשר היה מובהק סטטיסטית גם כאשר לקחו בחשבון את כל גורמי הסיכון שהוזכרו, כלומר ללא קשר לסביבה ולרמת האגרסיה של הילד בגיל 3 ככל שענישה גופנית היתה נפוצה יותר, העלייה ברמת האגרסיביות עד גיל 5 הייתה מובהקת יותר.

מסקנה

ענישה גופנית מעל פעמיים בחודש, אפילו כזו המקובלת בחברה דוגמת "פליק" לילד, קשורה בקשר ישיר עם התנהגות אגרסיבית בילדות המאוחרת יותר. תוצאה מובהקת זו נכונה גם לאחר התחשבות במכלול הגורמים החברתיים של הילד וברמת האגרסיה הבסיסית שלו בגיל שלוש שנים.

דיון

מאמר זה מצטרף למספר עבודות קודמות אשר הדגימו קשר ישיר בין ענישה גופנית לבין התפתחות אגרסיות בילדים. הייחוד של המחקר הנוכחי הוא במתודולוגיה היסודית. קבוצת המחקר עצומה, דבר המאפשר לנפות בשכלול הסופי בצורה סטטיסטית טובה את הגורמים המשפחתיים המשפיעים אף הם. גם בארץ יש מדי פעם דיונים ציבוריים על זכות ההורים לנקוט בעונש פיזי. כרופאי ילדים עלינו להעביר להורים את התנגדותנו לכל נקיטת אלימות כלפי ילדים, בייחוד כאשר מצטברות הוכחות שהדבר עלול לגרום להפרעות התנהגותיות קשות בהמשך.

לתקציר המחקר - לחצו כאן.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - הקליקו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום