כיצד עישון קשור לשבץ?

(0)
לדרג

מחקר מגלה: עישון פוגם בהשפעה החיובית של שתיית אלכוהול מתונה על הסיכון ללקות בשבץ. וגם: צריכה מוגזמת של אלכוהול מגבירה הסיכון לשבץ ללא קשר לעישון

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר שפורסם בכנס ה-American Academy of Neurology, עולה כי עישון פוגם בהשפעה החיובית של צריכת אלכוהול מתונה על הסיכון ללקות בשבץ.

החוקרים מסבירים כי הקשר הפוטנציאלי בין צריכת אלכוהול ובין סיכון לשבץ אינו ברור. על אף שצריכה קיצונית של אלכוהול מגבירה את הסיכון ללקות בשבץ, הקשר בין צריכה קלה עד מתונה של אלכוהול אינו חד משמעי ומשתנה בין תוצאות מחקרים שונים.

במחקר הנוכחי נכללו 10,171 גברים ו-12,353 נשים שהשתתפו במחקר ה-European Prospective Investigation into CancerNorfolk. גילאי המשתתפים נעו בין 39-79 שנים. לכל המשתתפים לא היה סיפור ידוע של אוטם לבבי, שבץ או סרטן בעת כניסתם למחקר בין השנים 1993-1997. החוקרים עקבו אחר המשתתפים להופעת שבץ במשך 12 שנים.

מתוצאות המחקר עולה כי 864 מקרי שבץ נצפו במהלך המחקר. לדברי החוקרים אומתה ההיפותזה לפיה צריכת אלכוהול מתונה מקטינה סיכון לשבץ, בעוד שצריכה מוגזמת מגבירה את הסיכון. יחד עם זאת, עפ"י ממצאי המחקר, השפעה מגנה זו נעלמת בעקבות עישון.

הגנה מפני שבץ

בהשוואה לנבדקים שאינם שותים ומעולם לא עישנו, יחסי הסיכון המתוקננים לגיל עבור נבדקים שותי אלכוהול שלא עישנו מעולם, נבדקים שאינם שותי אלכוהול שעישנו בעבר, נבדקים שותי אלכוהול שעישנו בעבר ונבדקים שותי אלכוהול מעשנים היו 0.75, 0.62, 0.88, 0.73, ו-1.75, בהתאמה.

החוקרים מדגישים כי שתית אלכוהול קלה-מתונה עשויה להקטין סיכון לשבץ, אולם עפ"י ממצאיהם שתיינים כבדים עשויים דווקא להראות סיכון מוגבר לשבץ. כמו כן נראה כי לעישון יש השפעה שלילית על היתרון שמופיע עקב שתית אלכוהול מתונה.

המומחים מציינים כי עפ"י המחקר הנוכחי ומחקרים שבוצעו בעבר שתייה מתונה היא ללא ספק גורם מגן מפני שבץ. יחד עם זאת במחקרים קודמים לא הודגמה השפעה של עישון על הקשר המגן, ויתרה מזאת נמצא כי שתית אלכוהול מתונה הינה מגנה ללא קשר לעישון.

עוד מוסיפים המומחים, כי המחקר הנוכחי מדגיש את נזקי העישון בצורה ברורה, בכך שמראה כי עישון עשוי לנטרל השפעה מגנה של גורמים אחרים.

בואו לדבר על זה בפורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום