הכל על כאבי ראש

(0)
לדרג

כאב ראש היא תופעה שכיחה מאוד ולמעשה אין אדם שלא חווה אותה מדי פעם. כאבי ראש יכולים לנבוע מסיבות שונות, להופיע בעוצמות שונות וכן לדרוש טיפול שונה. בואו להכיר את כל סוגי כאבי הראש, במדריך מקיף לכל סוגי כאבי הראש

מאת: ד"ר רחל הרינג-חנית

כאבי ראש הם מנת חלקם של רוב בני האדם: כ-80% מכלל האוכלוסייה לקו בכאב ראש לפחות אחת לשנה. בקרב רבע מהאוכלוסייה הכאב יטריד מספיק כדי ליטול תרופה, אך רק בקרב מעטים הסבל יוביל לפנייה לרופא. לא כל כאבי הראש דומים: המקור, העוצמה ודרך הטיפול משתנים. להלן מורה נבוכים לעולם כאבי הראש.

נדמה כי זה המוח שכואב, אך למעשה, מעטפותיו וכלי הדם הגדולים המזינים אותו מכילים קולטני כאב רבים. כך, כאב שמקורו בתוך הגולגולת נובע מגירוי מעטפות המוח, מכלי הדם או מלחץ עליהם. מוקדי כאב אפשריים נוספים הם כל האזורים החיצוניים לגולגולת, בהם העיניים, השרירים, הסינוסים, מפרקי הלסת ועוד. הכאבים מתחלקים לשני סוגים: כאבי ראש ראשוניים - כאבים שמופיעים מעצמם ולא כתוצאה ממחלה; כאבי ראש משניים - הנובעים כתופעת לוואי של מחלה, והטיפול בהם הוא בעצם הטיפול במחלה עצמה, כגון סינוסיטיס, שיניים ועוד.

כ-80% מכלל האוכלוסייה לקו בכאב ראש לפחות אחת לשנה. צילום: שאטרסטוק

מהם כאבי ראש ראשוניים?

הגורמים לכאבי ראש ראשוניים אינם ברורים והם אינם נובעים משינויים אנטומיים ידועים. לכן, בניגוד לכאבים משניים, במקרים אלה אי אפשר לטפל ב"גורם". כאבי הראש הראשוניים עלולים להיות קשים, ממושכים ומלווים בבחילות ובהקאות. הם אמנם לא מאיימים על תוחלת החיים, אך הם פוגעים קשות באיכות החיים.

כאב ראש שנובע ממתח - כאב זה הוא למעשה "כאב ראש רגיל" ורוב האנשים שחשים בו אינם פונים לרופא, היות שהם יודעים שכשיפוג המתח או כשייטלו משכך כאבים, תיפתר הבעיה. זהו כאב ראש חולף (אפיזודי). אולם, ישנם מצבים שכאבים אלה הופכים לסיוט (לכאב ראש כרוני): הכאב עלול להמשך שעות ועד ימים ונעשה תכוף יותר, החל בשלוש-ארבע פעמים בשבוע, וכלה בכאב ראש יום-יומי מטריד. כאב הראש שנובע ממתח הוא כאב מפושט. לעתים הוא מתואר כמעין מטפחת העוטפת את הראש, לעתים כקסדה ולעיתים כמשקל כבד הרובץ עליו. הוא יכול להיות מלווה בבחילה, אך אינו מלווה בהקאות ובאי-סבילות לאור ולרעש. הגורם לכאב ראש ממתח עדיין אינו ידוע. מניחים שהוא נעוץ במערכת העצבים, ואילו מתח השרירים, אם נוצר, הוא משני. הטיפול לרוב משולב: מצד אחד, טיפול שנועד לאפשר לחולה להתמודד עם מתח, חרדה (תרופתי, פסיכולוגי או אחר), וטיפול פיזיותרפי לשחרור שרירי הצוואר, ומצד אחר, טיפול תרופתי: לכאב החולף - תרופות נוגדות כאב מצויות כגון אקמול ואופטלגין, ותרופות נוגדות דלקת פשוטות כמו אדוויל ונורופן. לכאב כרוני - נוגדי דיכאון המעלים רמות סרוטונין במוח.

מיגרנה - מיגרנה היא הידועה בכאבי הראש הראשוניים ושמה נגזר מיוונית: Hemicrania ("חצי ראש"). אכן, רוב הסובלים מתלוננים על כאב ראש חד-צדי. המיגרנה נפוצה מאוד: בארץ, סובלים ממנה 23%-21% מהנשים ו-12%-10% מהגברים. בקרב ילדים שיעור הסובלים ממיגרנה מגיע לכ-4%, אך בגיל זה עדיין אין הבדל בין בנים ובנות. עלייה בשכיחות המיגרנה בקרב בנות מתחילה על רקע הורמונלי עם כניסתן לגיל הבשלות המינית, סמוך לווסת הראשונה. המיגרנה מוגדרת ככאב ראש התקפי, בדרך כלל פועם וחד צדי, שנמשך 72-4 שעות, ומלווה בבחילה או בהקאה או באי-סבילות לאור היום, לרעש ולעיתים גם לריח. לרוב הכאב בינוני עד חזק ומוחמר על ידי מאמץ פיסי. ב-20%-10% מהמקרים קודמים לכאב הראש סימני חסר נוירולוגי, בעיקר הפרעות ראייה (אורות בוהקים, קווי זיג זג, "כתמים" ואפילו עיוורון מלא) או תחושת נימול, חולשה, הפרעת דיבור או הפרעה בשיווי משקל. תופעה זו קרויה אאורה (Aura) ונמשכת לרוב כ-20 דקות.

המיגרנה היא ככל הנראה מחלה גנטית, ולאחרונה נמצא, כי בצורה הספציפית של המחלה (Hemiplegic Migraine) נמצא במחצית מהחולים ליקוי בכרומוזום מס' 19. אכן קיימות עדויות נוספות לליקויים גנטיים הגורמים למיגרנה. כיום אבחנת המיגרנה עדיין קלינית, כלומר על הרופא להסתמך על דברי החולה ותיאורו ואין בידינו סמן ביולוגי ספציפי למחלה זו. ישנם גורמים שונים העשויים לזרז הופעת התקף מיגרנה, כגון מתח, חוסר שינה או עודף שינה, מחזור חודשי, מזונות שונים (יין אדום, גבינה צהובה, שוקולד ועוד) ויש אף קשר לשינויים במזג האוויר. הטיפול במיגרנה הוא לרוב תרופתי, וישנה חשיבות רבה לכך שהתרופה שניתנת תהיה בעלת התוויה ספציפית למיגרנה. הטיפול מתחלק לטיפול בעת התקף וטיפול מונע.

מיגרנה קלה עד בינונית: רוב הסובלים ממיגרנה סובלים ממיגרנה המוגדרת קלה עד בינונית. כיום קיימות בישראל תרופות למיגרנה ללא מרשם רופא, כגון אקסידול. בתרופות אלו הרכב ייחודי של חומרים פעילים הכוללים אספירין, פאראצטמול ותוספת קופאין, המגביר את יעילותן. תרופות אלו נמכרות שנים רבות בארה"ב ובאירופה ומומלצות לטיפול במיגרנה קלה עד בינונית בעדיפות ראשונית (טיפול קו ראשון) על ידי גופים קליניים מובילים בעולם. התרופות יעילות יותר כאשר נוטלים אותן בתחילת ההתקף, מוקדם ככל שניתן.

מיגרנה קשה: בזמן התקף קיימות חמש תרופות מסוג טריפטנים: רילרט, נרמיג, זומיג, ריזאלט ואיטמיטרקס, שפועלות על הקולטנים לסרוטונין בדופן כלי הדם ובקצות העצבים. הטיפול באמצעותן יעיל ב-80%-70% מן המקרים. ניתן ליטול חלק מן התרופות בצורת זריקה, ספריי או טבלית נמסה. יש חולים שאף נאלצים לפנות לחדר מיון ושם הם מטופלים בהזרקת אחת התרופות, כמו וולטרן. טיפול מונע ניתן כאשר תדירות ההתקפים גדולה (מעל ארבעה בחודש), כשההתקפים ממושכים, כשההתקפים אינם מגיבים לטיפול תרופתי או כאשר אסור ליטול תרופות מסוג טריפטנים. למניעה ישנן מספר תרופות, ביניהן תרופות להורדת לחץ דם, נוגדות דיכאון, נוגדות אפילפסיה ואף הזרקה של לידוקאין או בוטוקס לנקודות מסוימות באזור הראש והצוואר.

כאב ראש מקובץ (Cluster Headache) - אחד מכאבי הראש הקשים הידועים לאנושות. הכאב תמיד חד-צדי, סביב העין באזור הרקה ולעתים בלסת העליונה או בזווית הלסת התחתונה. הכאב נמשך בין 30 דקות לשלוש שעות, בממוצע 45 דקות ומלווה בדמעת, אודם בלחמית, צניחת העפעף ונזילה או תחושת סתימה בנחיר בצד הכואב. הכאב מופיע למשך תקופה ואז נעלם מאליו וחוזר לאחר חצי שנה, שנה או מספר שנים ומכאן שמו. בתקופת הכאב ההתקפים עשויים להיות יום-יומיים ולהופיע עד חמש פעמים ביממה, לרוב פעם אחת עד שלוש פעמים ביום, ובאופן טיפוסי להעיר את החולה משנתו כשעה וחצי לאחר שנרדם או בשעות הקטנות של הלילה בשנת רע"מ (ריצוד עניים מהיר, REM). כאב הראש המקובץ שכיח יותר אצל גברים ועשוי להופיע כמעט בכל גיל. הטיפול בהתקף עצמו ניתן בהנשמת חמצן או בהזרקת חומרים ממשפחת הטריפטנים (מעלי רמות סרוטונין), כמו במיגרנה.

נדמה כי זה המוח שכואב. צילום: שאטרסטוק

הכירו את הכאב: מדריך מהיר לכאב ראש

כאב ראש הנובע ממתח

מאפיינים: מרגישים כאב מתפשט על הראש, תחושת משקל כבד.

תדירות: שלוש-ארבע פעמים בחודש ועד כאב יום-יומי;

טיפול: טיפול בכאב התקפי - טיפול במקור המתח, תרופות נוגדות כאב פשוטות כמו פראצטמול, ותרופות נוגדות דלקת כמו נורופן ואדוויל. טיפול בכאב כרוני - תרופות נוגדות דיכאון, פיזיותרפיה.


מיגרנה

מאפיינים: מרגישים כאב פועם בצד אחד של הראש, בחילה, הקאה, אי סבילות לאור ולרעש, הכאב מתגבר במאמץ פיזי, אצל אנשים מסוימים תופעות "אאורה" מקדימות את הכאב.

משך הכאב: 72-4 שעות.

תדירות: משתנה. במקרים קשים יכולים להופיע שלושה התקפים בשבוע, במיגרנה מתונה יותר יופיע כאב פעם או פעמיים בחודש או פחות.

טיפול: תכשירים עם התוויה ספציפית למיגרנה. במיגרנה קלה עד בינונית: תרופות ייעודיות לטיפול במיגרנה ללא מרשם, כמו אקסידול. במיגרנה קשה: תרופות מסוג טריפטנים. טיפול מניעתי: תרופות נוגדות דיכאון, אפילפסיה ולהורדת לחץ דם, הזרקת בוטוקס לנקודות מיוחדות בראש צוואר. חשוב: להתחיל טיפול מייד עם התחלת הכאב, ללא עיכוב.

כאב ראש מקובץ

מאפיינים: מרגישים כאב חד צדדי סביב העין והרקה, דמעות, צניחת עפעף, נזילה או סתימה בנחיר באותו צד.

משך הכאב: 30 דקות עד שלוש שעות.

תדירות: יום-יומית לתקופה מסוימת, הפוגה של חצי שנה וחוזר חלילה.

טיפול: הנשמת חמצן או טיפול בטריפטנים. טיפול מניעתי: סטרואידים ותרופות נוגדות אפילפסיה.

כאב ראש משני

מאפייניםמרגישים הקרנה של כאב אל הראש מאיבר אחר, האופי תלוי במקור הכאב הראשוני.

משך הכאב: עד שמטופל מקור הבעיה.

טיפול: במקור הכאב - סינוסיטיס, מפרקי הלסת וכו'.

ד"ר רחל הרינג-חנית היא נוירולוגית בכירה ומנהלת היחידה לכאבי ראש במרכז הרפואי "מאיר".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום