האם פירות וירקות מונעים סרטן?

(0)
לדרג

מחקר חדש מוכיח: אכילת פירות וירקות עשויה לצמצם רק במעט את הסיכון לחלות בסרטן, אך היא מומלצת לאור השפעתה החיובית על הבריאות הקרדיווסקולארית

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר שפורסם ב-6 באפריל 2010 ב- Journal of the National Cancer Institute, עולה כי אכילת פירות וירקות עשויה לצמצם רק במעט את הסיכון לחלות בסרטן. עם זאת, החוקרים מדגישים כי אכילת פירות וירקות היא מומלצת, לאור יתרונותיה הקרדיווסקולאריים.

החוקרים כותבים כי עד לפני 10-15 שנים, נהוג היה לחשוב כי פירות וירקות מגנים מפני סרטן. עם זאת, עבודות שנערכו מאז לא מצאו קשר בין צריכת פירות וירקות ובין הסיכון לסרטן.

מחקר ה-European Prospective Investigation Into Cancer and Nutrition EPIC נערך בשנים 1992-2000 וכלל 478,478 משתתפים, במטרה להעריך את הקשר בין סך צריכת הפירות, סך צריכת הירקות, וסך צריכת הפירות והירקות המשולבת ובין צמצום הסיכון לסרטן. לאורך חציון מעקב של 8.7 שנים אספו החוקרים נתונים על הרגלי התזונה ואורח החיים של המשתתפים.

כל הסיבות לאכילת פירות וירקות

מתוצאות המחקר עולה כי נמצא קשר בין אכילת תוספת 200 גרם פירות וירקות (כ-1.5-2 מנות) ליום, ובין ירידה מובהקת של 4% בסיכון לממאירות מכל סוג. החוקרים מסבירים כי נצפה קשר ליניארי, כך שללא קשר לצריכת הירקות והפירות הבסיסית, תוספת של עוד 200 גרם ליום הובילה לירידה בסיכון לממאירות. הם מציינים כי רק 20% מהמשתתפים צרכו את כמות הירקות והפירות המומלצת ליום.

לדברי החוקרים, לאכילת פירות וירקות נמצאה השפעה צנועה על צמצום הסיכון לסרטן. הם מדגישים יש לערוך מחקרים אקראיים מבוקרים על מנת לאשר את הקשר ולקבוע סיבתיות, בעוד שהמחקר הנוכחי הינו מחקר תצפיתי, אך מוסיפים כי המחקר כלל מדגם רחב היקף והתוצאות היו מובהקות סטטיסטית, ולכן הסיכוי שהתוצאות מקריות הוא נמוך.

עד כה לא התקבלו תוצאות הקשורות לבריאות הקרדיווסקולארית ממחקר ה-EPIC, אך החוקרים מציינים כי בעבודות קודמות נמצא קשר בין צריכת פירות וירקות ובין השפעה חיובית על הבריאות הקרדיווסקולארית. לפיכך, הם כותבים כי אכילת פירות וירקות היא מומלצת.

במאמר מערכת שפורסם בתגובה, נכתב כי קיים בסיס איתן להמלצה על אכילת פירות וירקות. הכותב ציין כי קיימות ראיות לכך שלאכילת פירות וירקות יש יתרונות קרדיווסקולאריים, גם אם הקשר לצמצום הסיכון לסרטן אינו ברור. לדבריו, ייתכן שלפירות או ירקות מסוימים או למרכיב מסוים בהם יש השפעה מגנה מפני סרטן. לדוגמה, נצפה קשר בין ליקופן (Lycopene), המצוי במוצרי עגבניות, ובין צמצום הסיכון לסרטן הערמונית.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תזונה קלינית
פורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום