חיידק טורף תקף פעוטה

(0)
לדרג

החיידק האלים "מנינגוקוק" כמעט גרם למותה של שיר בת השנה. לשכת הבריאות המחוזית וביה"ח כרמל איתרו כ-50 איש שהיו בקשר עם הילדה, לצורך קבלת טיפול מונע

מאת: מערכת zap doctors

ההורים הצעירים של שיר בת השנה ושלושה חודשים לא חשבו שכך תעבור עליהם החופשה. הם בסך הכל יצאו לחופשה קצרה מבני ברק לחיפה בליווי כמה מבני המשפחה ובילו את הימים האחרונים עם תינוקת בסכנת חיים וחיידק אלים וטורף במחלקת הילדים בבית החולים כרמל.

"מה שקרה לנו כאן זה פשוט נס ענק", אומרים בהתרגשות ההורים שמחבקים את שיר הקטנה. "אחרי שהגענו לחיפה שמנו לב שהילדה לא מתנהגת כרגיל", מספר האב. "האפתיות שלה עם קצת חום הדליקו לנו נורה אדומה, וכשראינו לאחר זמן שפתאום יוצא לה גם קצף מוזר מהפה הזעקנו מיד אמבולנס והגענו לחדר המיון של בית החולים כרמל".

חיידק מסוכן

בחדר המיון התקבלה שיר עם פרכוסים של חום גבוה עד 40.2 והחל בירור מסיבי תוך כדי טיפול אנטיביוטי כדי למצוא את המקור לחום הגובה והפרכוסים. "כדי לשלול את כל הכיוונים לקחנו גם דגימה של נוזל חוט השידרה של שיר ושלחנו אותו לתרבית כדי לזהות את החיידק", מסביר פרופ' חיים ביבי, מנהל מיון ומחלקת ילדים בכרמל.

בנוזל עמוד השידרה זוהה בתרבית חיידק המנינגוקוק המסוכן המכונה גם החיידק האלים. "מדובר בחיידק מסוכן ביותר שאינו מבחין בין ילדים למבוגרים ומסוגל לגרום למוות גם תוך מספר שעות", אומר פרופ' ביבי.

חיידק המנינגוקוק הינו חיידק שעד היום לא נתגלה לו חיסון מלא וכשהוא תוקף ללא טיפול מתאים הוא מסוגל לגרום לדלקת קרום המוח, דלקת של קרומי הלב ואפילו למוות. עד היום המצאות החיידק וההתקפות שלו בארץ היו נדירות, בישראל דווח על 51 מקרים בסך הכל בכל שנת 2004.

טיפול מונע לילדי המעון

מיד עם קבלת התשובות החיוביות עודכנו אנשי היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים והחל מבצע נרחב בשיתוף בית החולים ולשכת הבריאות המחוזית, כדי לאתר בדחיפות את כל אותם אנשים שהיו קרובים לשיר הפעוטה ועלולים להדבק מהחיידק המסוכן.

"איתרנו מיד את כל בני המשפחה שהיו סביב לשיר הקטנה, את כל הצוות הרפואי רופאים ואחיות שטיפלו בה ואפילו את נהג האמבולנס שפינה אותה וכולם הוזמנו וקיבלו מיד טיפול מונע", מעדכנת שלומית יצחקי, אחראית מחלות זיהומיות בבית החולים.

במקביל בלשכת הבריאות המחוזית בתל אביב איתרו במהירות את המעון בו מטופלת שיר בבני ברק וכל ילדי המעון, המטפלות והסובבים קיבלו טיפול מונע באנטיביוטיקה. בסך הכל אותרו וטופלו כ-50 איש שהיו במגע עם הילדה.

"ישנם אנשים שהחיידק נמצא בגופם בצורה לא פעילה ואינו מזיק", מסביר פרופ' ביבי. "מסיבה שאינה ידועה החיידק פורץ פתאום ומתחיל לתקוף את הגוף".

באנגליה ובארה"ב ממליצים רשויות הבריאות לתושבים להתחסן נגד החיידק. בישראל ממליצים למטיילים הנוסעים לאזורים מוכרים וחשודים כנגועים בחיידק, כמו באתיופיה, ניגריה, גינאה וצ'אד להתחסן לפני הנסיעה.

"היום שיר מתאוששת בצורה יפה ועושה רושם כי היא צלחה בשלום את המחלה והיא תשתחרר הביתה בקרוב", מעדכן פרופ' ביבי. "אנחנו מחכים לראות שבשבועים הקרובים אף אחד מהסובבים שקיבלו טיפול אנטיביוטי מונע לא יפתח את תסמיני המחלה ואז נהיה רגועים".

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום